Jordbæra Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Jeg forandrer meg for kjæresten min. Fordi han vil det. Når jeg forsvarer meg med noe så sier han alltid. "ja, du er god og pen, men du kan alltids bli bedre!" Kan ikke du trene mer? Kan ikke du skaffe deg en jobb til? Nå må vi spise sunnere. Kanskje du skulle prøvd å vært blond? Kan du sminke deg litt ekstra idag? Burde du spise deg kjeksen? Da kommer du til å få større mage. Kanskje du skal prøve den sporten? Jeg liker ikke at du drikker alkohol eller er med på fest. Nå burde du rydde her (eller) / Jeg syns det er rotete, du må rydde. Kanskje du burde komme deg ut oftere? Dette er punktene som kommer i farta, det er flere andre ting som er mer personlig også. Jeg kan ikke nevne de i frykt for å bli gjenkjent. Dette sliter veldig på min selvtillit og gjør at jeg reagerer mer med sinne og irritasjon mot han og andre. Selvom dette bare er de dårlige periodene våre. Når vi har god periode beundrer han meg. Selv tror jeg at han kommenterer min vekt og utseende, trening og kosthold fordi han ikke er fornøyd med sitt eget utseende. Hva kan jeg gjøre for at dette skal bli bedre? På jobben er jeg liten i forholdt til de andre. Der blir jeg sett på som liten og spinkel og hører ofte at jeg bør legge på meg. Jeg takker nei til alle kommentarer om å dumpe han. I min verden jobber man med problemene man har.
Antique Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Min eks var akkurat sånn - og ja, det er ikke telfeldig at han er nettopp en eks! Grunnen til min eks kommenterte så mye negativt på meg, var at han slet veldig med seg selv (men det visste ikke jeg da). Hvor gamle er dere? Og har du tatt det opp med han? 3
Jordbæra Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2012 Det hender jeg tar det opp med han. Vi er i starten av 20 årene begge to. Vi har vært samboere i 3 år. Han trener mye og har veldig orden og kontroll på ting. 1
Gjest Glorificus Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 Beklager å svare det du eksplisitt ikke ville høre, men hvorfor i alle dager være med noen som trykker deg ned? Om en venninne hadde sagt de samme tingene til deg, ville du beholdt henne som venn da? 11
Jordbæra Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2012 Fordi man ikke alltid tenker på det negative. Og når jeg gjør det så tenker jeg også på hvordan det kan fikses og hvor bra det kan bli. Han mener ikke noe vondt med det. Det er bra for meg å tenke på kosthold og trening, det forstår jeg og. Jeg vil bare være hans eneste ene. Sånn som i våre gode perioder, når han bare ligger og ser på meg av beundring Se på dette som hans eneste negative side. Hvordan hjelpe han med hans selvtillit og hans problemer med kosthold og selvbilde?
Armitage Skrevet 30. desember 2012 #6 Skrevet 30. desember 2012 For meg så høres det ut som han forsøker å gjøre deg til noen du ikke er. Greit nok å oppmuntre folk til å ta et tak i livet sitt. Men for meg så høres det ut som han ikke er fornøyd med deg som du er. Hvordan skal du fikse det da? Slutte å være deg selv? Han må vel innse at folk er forskjellig. Det med kosthold og trening er jo helt greit for det har med helse å gjøre. Men han hakker jo på utseendet ditt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 I min verden er man ikke sammen med noen som behandler en sånn.. Dette er åpenbart ikke små problemer, du vil jo få utrolig dårlig selvtillitt når han snakker sånn til deg. Anonym poster: 3d83587629d71ea7e2fdc8f1fd1cf6ab 8
Gjest Glorificus Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Fordi man ikke alltid tenker på det negative. Og når jeg gjør det så tenker jeg også på hvordan det kan fikses og hvor bra det kan bli. Han mener ikke noe vondt med det. Det er bra for meg å tenke på kosthold og trening, det forstår jeg og. Jeg vil bare være hans eneste ene. Sånn som i våre gode perioder, når han bare ligger og ser på meg av beundring Se på dette som hans eneste negative side. Hvordan hjelpe han med hans selvtillit og hans problemer med kosthold og selvbilde? Men du, les de to første setningene av det første innlegget ditt en gang til.. og, er det ikke et tegn på at dere kanskje ikke er verdens beste match når begge vil forandre den andre? 1
Gjest Bandit Skrevet 30. desember 2012 #9 Skrevet 30. desember 2012 Hans eneste negative side. Ja, men han psyker deg ned. Det er i min bok noe av det verste som kan skje i et forhold. Dette vil ikke gå i lengden. Enten ber du ham om å ta tak i problemene sine, for det er nøyaktig det det er, eller så må du bare gå ut døra og aldri se deg tilbake. 8
Gjest Skrevet 30. desember 2012 #10 Skrevet 30. desember 2012 Om du vil jobbe med problemet så må du jobbe hardt. Problemet er er vel egentlig typen din. Du må få orden på din egen selvfølelse, slik at han ikke trykker deg ned når han er negativ. Jeg har god erfaring med timer hos en dyktig coach for å få orden på rotete tanker. Deretter må du konfrontere kommentarene hans når de kommer. Om han klager på din vekt/spisevaner: svarer du "min BMI er under snittet, og jeg har bare godt av å legge på meg. Hvordan er det med din egen? Rot/ryddnig: Svare "vet du, det er bra du legger merke til at det er rotete. Jeg tok det sist. Nå er det din tur. Sminking: "Jeg trives ikke med å sminke meg hardt. Det vet du jo. Men anngående utseende, burde du kanskje vurdere å fikse deg selv opp litt." Og så videre. Spill ballen tilbake til han. Da er det ikke like artig å hakke på deg. Og det må gjøres med en gang. Er som med bikkjer. Nytter ikke komme en halvtime etterpå og kjefte fordi pølsa som lå på kjøkkenbordet er spist. Speil alt tilbake på han, og vis han at det er han som er problemet og at han selv sitter med løsningen. Du skal ikke forandre deg for han. Men du må bygge selvtilliten din om du skal få forholdet til å fortsette. Ikke la han velte sitt gruff over på deg. Men ikke lur deg selv. Det kan bli en hard jobb å få han til å åpne øynene for sine egne problemer og hvordan han behandler deg. 10
Rubies_ Skrevet 30. desember 2012 #11 Skrevet 30. desember 2012 Jeg takker nei til alle kommentarer om å dumpe han. I min verden jobber man med problemene man har. Det er èn ting å jobbe med problemene sine. Det er noen annet å oppdra og forandre en drittsekk. Sistnevnte er vesentlig vanskeligere. 4
Steinar40 Skrevet 31. desember 2012 #12 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Kjæresten til TS krever tydeligvis masser av henne. Men krever TS noe av kjæresten? TS må lære seg å sett grenser, og å si klart ifra om dette. Og det kan jo være greit å prate litt om hvorfor han krever disse sakene. F.eks hvorfor han syns at TS bør skaffe seg en jobb til, og ikke han. Da kan TS danne seg et bilde av hva som egentlig foregår oppi hodet hans. Endret 31. desember 2012 av Steinar40 3
Sommee Skrevet 31. desember 2012 #13 Skrevet 31. desember 2012 Som Steinar sier, krev noe tilbake. Gjerne noe som egentlig er dumt, så kanskje han skjønner det han selv gjør. Ikke vend det andre kinn til mao., men ta igjen. 2
Havbris Skrevet 31. desember 2012 #14 Skrevet 31. desember 2012 Det er greit å gi råd til sin kjæreste, men dette er jo i overkant. Det han kommuniserer er jo at du ikke er bra nok som du er, og det er ikke bra for selvfølelsen din å motta slik budskap til stadighet. Fortell han hva dette gjør med deg.
Gjest Hjerteknust Skrevet 31. desember 2012 #15 Skrevet 31. desember 2012 Har vært gift med en sånn i 10 år og nå har mitt selvtillit senket under jordet. I tillegg var han aldri fornøyd uansett hvor mye jeg prøvde å rekke hans forventninger. Vet at du vil ikke høre det men kanskje er det bedre å gå nå enn når dere har 3 barn sammen og hus og...etc... Kanskje har jeg ikke vært god nok å sette grenser eller å spille speil, men om jeg hadde viste da det jeg vet nå skulle hadde takk nei til giftespm! Lykke til :-)
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 31. desember 2012 #16 Skrevet 31. desember 2012 her må du faktisk vera den vaksne og ta steget! kom deg ut! dette vert klassifisert som psykisk vold! du har eit langt liv framfor deg! ikkja la han øydeleggja deg og framtida di!
Monsterkid Skrevet 31. desember 2012 #17 Skrevet 31. desember 2012 Jeg er enig i at man bør jobbe med feilene sine i stedet for å trekke dump-kortet med en gang. Men her høres det ut som at du godtar det han driver med, og ikke ser at det han gjør er feil. Si ifra til han at dette ikke er greit, og at han må stole på at du klarer å ta vare på kroppen din selv. Og når han ber de gom å rydde, så sier du at hvis han vil ha det ryddig, så får han være med å rydde med deg. Det er ikke bare ditt ansvar. Og alt det andre som rett og slett bare ikke er greit for deg, sier du enkelt og greit bare nei til. Tror at for at du skal kunne "jobbe" med dette problemet, så må du si ifra til han hva som er greit og ikke. det er ihvertfall mitt tips. Man kan ikke være sammen med en som trykker en ned. Det er ihvertfall sikkert, og om han ikke skjønner det. DA er han ikke verdt det. Selv om det er hans "eneste" negative side.
challenger Skrevet 31. desember 2012 #18 Skrevet 31. desember 2012 Det der hadde jeg aldri taklet. Tyder jo på at han ikke er fornøyd med deg sånn som du er da.. Hadde kommet meg raskt ut av forholdet, før selvtilliten raste helt:/
Calypso Skrevet 31. desember 2012 #19 Skrevet 31. desember 2012 Jeg takker nei til alle kommentarer om å dumpe han. I min verden jobber man med problemene man har. Vanligvis ville jeg vært enig, men du starter innlegget med å skrive at du forandrer deg for ham, man skal vel være sammen med folk som liker en akkurat sånn som man er...? Men ja, bare fortsett å være sammen med et rævhøl du, lykke til. 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #20 Skrevet 31. desember 2012 I hans øyne, uansett hvor hardt du kommer til å prøve, vil du aldri bli bra nok, men la deg presses ned, ser ut som du godtar det. Anonym poster: a23dcac74c0b73f9bbbd351a65d77aa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå