AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Hvordan tilrettelegger barnehagen for lek? Barnehagen skryter sånn av at de tilrettelgger for lek, men jeg forstår i grunnen ikke helt hva det går ut på. Dette er på småbarnsavdelingen, men det gjelder for såvidt på stor også. Det er vel bare å gi dem tid til å leke, kanskje starte en lek og ha leker som barna ønsker å leke med?? Anonym poster: 163648c8849dc1725ddac9c1f8196517
Gjest Marmot Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 I den forrige bhg. til sønnen min var det veldig mye opplegg hele tiden. De skulle gjøre én ting før lunsj og én ting etter lunsj, og for småbarna ble det da ingen "fritid" igjen, fordi måltider og soving tok mye tid. I den bhg. han går nå, har de ikke så ofte fast opplegg (tegning, maling osv) med mindre ungene setter det igang selv, dermed blir det mye mer frilek. Dette kaller jeg å legge til rette for lek i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2012 #3 Skrevet 30. desember 2012 Noen løse tanker om tilrettelegging av lek 1: det er takhøyde for ulik type lek, feks rollelek, konstruksjonslek, bråkelek o.l 2: den voksne er en igangsetter om det trenges 3: den ansatte er observang, og hjelper barn som trenger det inn i leken, og til å forstå lekens koder 4: det er gode lekeforhold, både med tanke på det fysiske miljøet, og materialer. 5: den ansatte ser viktigheten av barns lek, i og med at det er gjennom leken barn lærer
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 Det handler også om at de voksne støtter opp om barnas lek, at de er nede på gulvet sammen med barna, at de hjelper barna å skjerme leken for unødvendige avbrytelser, andre barn som river ned eller tar fra dem lekene, hjelper til med å løse evt. konflikter, m.m. Anonym poster: 6c933ad5841c3e1eda2ef217d5f09bd5 1
Sulosi Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Og at de voksne ser hva barna er opptatt av i lek og bruker det som inspirasjon når de skal ha ulike aktiviteter, videreutvikle leken og ser hvilken kompetanse barna har via leken. Det er mange ulike meninger om hva som er å legge til rette for lek. Spør barnehagen hva de legger i denne tilretteleggingen. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2012 #6 Skrevet 30. desember 2012 I den forrige bhg. til sønnen min var det veldig mye opplegg hele tiden. De skulle gjøre én ting før lunsj og én ting etter lunsj, og for småbarna ble det da ingen "fritid" igjen, fordi måltider og soving tok mye tid. I den bhg. han går nå, har de ikke så ofte fast opplegg (tegning, maling osv) med mindre ungene setter det igang selv, dermed blir det mye m er frilek. Dette kaller jeg å legge til rette for lek i hvert fall. Synes dette høres ut som en bhg med et litt.. sløvt personale. Å vente med feks estetiske aktiviteter til barna selv setter det igang, høres velsig merkelig ut. Frilek er selvsagt en stor og viktig del av barnas hverdag i barnehagen, men synes for mange ansatte gjemmer seg bak den frie leken for å slippe å ta i et tak. Etter hva jeg har sett etter en del år i arbeid, vikrer det heller ikke som om de ansatte i slike barnehager støtter opp om leken slik de burde, med tanke på tilrettelegging, veiledning o.l. Jeg synes det er synd for barna, som går glipp av gode opplegg, og på forelderene som ikke får hva de har blitt lovet ( via rammeplanen for banrehagens innhold og oppgaver) og betaler for mvh barnehageansatt
absinthia Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Alle barnehager skal legge tilrette for lek, det har de forpliktet seg til gjennom retningslinjene i rammeplanen. Det er ganske stor forskjell mellom barnehager på hva de gjør og hva de mener er å legge tilrette for lek. Jeg ville ha spurt om hva de gjør konkret og hvordan dette synes i barnehagen. . Det kan være fint å få et innblikk i dette både fordi man kan lære bedre å legge tilrette for lek hjemme og for å høre om det virkelig ligger noe bak ordene deres. Har vært i barnehager der de mente at de var knallgode på å legge tilrette for lek, men der de egentlig bare la tilrette på,de voksnes premisser og barnehager der de var helt fantastiske på dette, uten at de selv la merke til hvor utrolig gode de var på dette og hvor god lekekompetanse barna der fikk etterhvert.
Gjest Marmot Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Synes dette høres ut som en bhg med et litt.. sløvt personale. Å vente med feks estetiske aktiviteter til barna selv setter det igang, høres velsig merkelig ut. Nei, de er absolutt ikke sløve, jeg er storfornøyd med den måten å tenke på. Det er jo ikke sånn at de alltid venter, men i den forrige bhg. fikk jeg med hjem et maleri eller en tegning omtrent hver dag, nå er det heldigvis ikke slik lenger. Den bhg. vi har nå er veldig mye flinkere på barnas medvirkningsrett enn den forrige barnehagen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Nei, de er absolutt ikke sløve, jeg er storfornøyd med den måten å tenke på. Det er jo ikke sånn at de alltid venter, men i den forrige bhg. fikk jeg med hjem et maleri eller en tegning omtrent hver dag, nå er det heldigvis ikke slik lenger. Den bhg. vi har nå er veldig mye flinkere på barnas medvirkningsrett enn den forrige barnehagen. Nei, de er absolutt ikke sløve, jeg er storfornøyd med den måten å tenke på. Det er jo ikke sånn at de alltid venter, men i den forrige bhg. fikk jeg med hjem et maleri eller en tegning omtrent hver dag, nå er det heldigvis ikke slik lenger. Den bhg. vi har nå er veldig mye flinkere på barnas medvirkningsrett enn den forrige barnehagen. Nei, de er absolutt ikke sløve, jeg er storfornøyd med den måten å tenke på. Det er jo ikke sånn at de alltid venter, men i den forrige bhg. fikk jeg med hjem et maleri eller en tegning omtrent hver dag, nå er det heldigvis ikke slik lenger. Den bhg. vi har nå er veldig mye flinkere på barnas medvirkningsrett enn den forrige barnehagen. Hadde barna i barnehagen jeg jobber i fått bestemme, så hadde de nok kommet hjem med minst tre maleri eller tegninger per dag. Anonym poster: 163648c8849dc1725ddac9c1f8196517
Gjest Purple Haze Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Jeg foreslår at alle barnehageforeldre leser hva rammeplanen og barnehagens årsplan sier om lek og viktigheten av lek. Da hadde de kanskje forstått hvorfor barnehagene legger til rette for lek. Lek er barnets virksomhet, og gjennom lek lærer de seg sosialt samspill, rolletaking, øver på språk, knytter vennskap, bearbeider erfaringer og opplevelser og utvikler fantasien. Blant annet. Dette var jo veldig kort og overflatisk beskrevet, men favner mye av de viktigste årsakene til fokus på lek. Å tro at personalet er late når det står frilek på planen, er jo helt bak mål. Vi voksne deltar jo i leken i stor grad, er med å utvikle den, driver den videre når det går litt i stå, hjelper til å inkludere de som strever i lek osv. Dette er faktisk ganske så krevende for den voksne. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå