Gå til innhold

lunsj tips til student

Fremhevede innlegg

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Hei, da er nyttår rett rundt gjørnet og for studenter innebærer det semesterstart. I år er planen å bruke minst mulig penger på mat/ lunsj på skolen, da dette er usunt og dyrt. Så nå trenger jeg tips fra dere kloke KGere! Jeg spiser ikke brød dette gjør meg oppblåst og uvell. Er veldig glad i salat, men den blir vassen og ekkel , har desverre ikke matboks med kjøleelement.

Det er bare å komme med tips, gjerne litt mettende matretter, har lange dager på skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg spiser middagsrester, stort sett. Det vil si rester av kjøtt og fisk sammen med salat, eller i grove baguetter. Kyllingsalat, salat med laks, salat med biff, pastasalat. Grove baguetter med godt pålegg. Noen ganger lager jeg matmuffins, pizzasnurrer eller ost- og skinkehorn (alltid grove).

Ellers går det mye i frukt og yoghurt. Noen ganger har jeg med meg oppskåret frukt og hjemmelaget musli, så kjøper jeg yoghurt og blander med muslien og frukten. Kjempegodt!

Edit: Skriveleif.

Endret av Rubies_
  • Liker 1
Skrevet

Omelett! :D

Ellers middagsrester her i gården også. Evt knekkebrød, men det er jo litt kjedelig..

Gjest Funky Punk
Skrevet

Middagsrester funker som bare det :)

Også slipper man å kaste mat ;)

Mye av restematen kan brukes i tortilla f.eks. Alt fra fiskekaker, laksebiter til gryteretter og kjøttbiter. Bare kaste på litt salat så blir det supergodt

Tortilla er kjempeenkelt å lage selv, og ikke koster det så mye

Skrevet

Middagsretter, ja. Ingenting slår det til lunsj.

Jeg pleier også ha pitapizza i fryseren. Tar to-tre stykker med på skolen og varmer de i mikroen. Vips - DRITgod lunsj som jeg ikke bruker et minutt på om morgenen :)

Skrevet

Du sier ikke hva i brødmat du reagerer på, så jeg drister meg til å gi forslag med mel i. Jeg holder på å lage lister over ting som er grei å ta med i matpakken selv, så jeg stjeler gjerne tips fra denne tråden! :)

-grove vafler, jeg pleier å legge ost og skinke på når de er ferdige, og grille i et halvt minutt ekstra. Smaker yum!

-grove pannekaker, jeg liker å fylle dem med en halv banan delt på langs og blåbærsyltetøy på. Litt dessertaktig, men når melet er grovt og det er frukt i føler jeg at det er fullstendig gyldig lunsj :)

-fylt pitabrød

-fajitas med laks eller kylling

-vårruller og stekt ris til

-omelett

-kokt egg

-fiskekaker

-pastasalat

-kjøttboller, gjerne med hjemmelaget tomatsaus

-minipizza laget i muffinsformer

-pizzasnurrer eller innbakt pizza

-matmuffins

-kald stekt laks eller kylling

-fruktsalat

Du har ikke vurdert å kjøpe en matboks med kjøleelement og gjerne flere rom? Jeg pleier å være flink å smøre meg matpakke, men den har ofte blitt liggende i sekken fordi den er kjedelig og har blitt svett og ekkel i løpet av dagen... Nå har jeg gått til innkjøp av en slik matboks, den får man kjøpt trekk til så man kan bruke kjøleelement sammen med. Siden denne har flere rom har jeg tenkt å lage litt tapas-lignende lunsjer, med flere ulike typer mat. Når maten er frisk og innbydende ved lunsjtid håper jeg det blir lettere å holde seg til matpakken :)

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Du sier ikke hva i brødmat du reagerer på, så jeg drister meg til å gi forslag med mel i. Jeg holder på å lage lister over ting som er grei å ta med i matpakken selv, så jeg stjeler gjerne tips fra denne tråden! :)

-grove vafler, jeg pleier å legge ost og skinke på når de er ferdige, og grille i et halvt minutt ekstra. Smaker yum!

-grove pannekaker, jeg liker å fylle dem med en halv banan delt på langs og blåbærsyltetøy på. Litt dessertaktig, men når melet er grovt og det er frukt i føler jeg at det er fullstendig gyldig lunsj :)

-fylt pitabrød

-fajitas med laks eller kylling

-vårruller og stekt ris til

-omelett

-kokt egg

-fiskekaker

-pastasalat

-kjøttboller, gjerne med hjemmelaget tomatsaus

-minipizza laget i muffinsformer

-pizzasnurrer eller innbakt pizza

-matmuffins

-kald stekt laks eller kylling

-fruktsalat

Du har ikke vurdert å kjøpe en matboks med kjøleelement og gjerne flere rom? Jeg pleier å være flink å smøre meg matpakke, men den har ofte blitt liggende i sekken fordi den er kjedelig og har blitt svett og ekkel i løpet av dagen... Nå har jeg gått til innkjøp av en slik matboks, den får man kjøpt trekk til så man kan bruke kjøleelement sammen med. Siden denne har flere rom har jeg tenkt å lage litt tapas-lignende lunsjer, med flere ulike typer mat. Når maten er frisk og innbydende ved lunsjtid håper jeg det blir lettere å holde seg til matpakken :)

Jeg tåler noe brødmat, men jeg blir veldig oppblåst av store tykke skiver, hver dag. Kan f.eks spise pizza med tynn bunn kanskje 1 gang i uka, men spiser jeg det hver dag blir jeg uvell.

Takk for gode tips :)

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Kom gjerne med flere forslag. Er det noen Blogger å anbefale?

Skrevet

Matpakkebloggen - her er en del brødmat, men også mange andre tips

Susanne Kaluza - for det meste fancy matpakker til barn, men mange gode tips også!

Matboksen min - denne er ikke oppdatert på mange år, men inneholder mange bilder av lavkarbolunsjer. Lite brødmat :)

Skrevet

Musli, frukt, nøtter og yoghurt/melk?:) Kan bli litt vanskelig å få yoghurt/melk til å holde seg om du ikke kjøper den da kanskje.

Karbonade/fiskekake/andre kaker på brød med stekt egg, løk etc.? Kan spises både varm og kald!

Wraps?:)

Omelett med grønnsaker og skinke/kylling/reker, også noe som kan spises både varmt og kaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...