Gå til innhold

Må man nødvendigvis bruke olje når man lager wok?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Må man nødvendigvis bruke olje når man lager wok?

Jeg steker ofte med soyasaus, men min belegget til min billige ikea wok har begynt å flasse av.

Tenkte jeg skulle invistere i en dyrere og bedre, men vil ikke ødelegge den ved å steke feil.

Tips til meg? .......sparer på fettet og kcal'ene.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker alltid olje. IKKE OLIVENOLJE, men nøtteolje som tåler høyere temperatur. Da blir det best resultat.

Gjest Myumi
Skrevet

Smør eller margarin hører ikke hjemme i WOK og du skal aldri bruke olivenolje, det gir vond smak på maten.

De beste oljene for WOK er:

Soyaolje

Palmeolje

Jordnøttolje

Maisolje

Gjest Ethereal
Skrevet

Steker du med soyasaus :o antar du mente soyaolje? Det bruker jeg, men bare bittelitt, i tillegg tilsetter jeg gjerne litt vann. Funker utmerket, faktisk :)

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis woken er varm nok er det nok å bare smøre woken lett med olje.

Gjest gjest1
Skrevet
Steker du med soyasaus :o antar du mente soyaolje? Det bruker jeg' date=' men bare bittelitt, i tillegg tilsetter jeg gjerne litt vann. Funker utmerket, faktisk :)[/quote']

Grete Rhode, har drevet og amst om at man kan steke i soya saus.

Det må jo smke forferdelig, da den vil svis i så sterk varme som det bør være i en wok. :roll:

Skrevet

Har hørt at maisolje skal være det beste.

Bruker man smør, setter alt seg fast, jo!

Eneste jeg bruker smør til, er stekt ris..

Skrevet

I min bok om wok står det at olivenolje og sesamolje IKKE er egnet til woking pga den høye temperaturen.

De oljene som er BEST egnet er vegetabilske oljer som:

-jordnøttolje

-peanøttolje

-solsikkeolje

-maisolje

-bomullsfrøolje

Dette er oljer som kan varmes opp til høye temperaturer uten at de ryker

Ellers står det at det er svært viktig at oljen er varm før man legger i ingrediensene, spesielt ved steking av kjøtt, da den varme oljen gjør at porene lukkes og kjøttsaften bevares.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis woken og oljen ikke er varm nok, setter kjøtt seg fast selv i nonstick woker. Høy temperatur er alfa og omega i woking

Gjest gjest1
Skrevet

Dette med at olivenolje gir vond smak til maten; er det fordi temperaturen blir så høy i woken? Eller gjelder dette også ved steking i vanlig stekepanne?

Gjest Myumi
Skrevet

De oljene som er BEST egnet er vegetabilske oljer som:

-jordnøttolje

-peanøttolje

Jordnøttolje og peanøttolje er det samme.

Matahari; hvorfor olivenolje ikke passer i WOK er jeg ikke helt sikker på men maten får en vond svidd smak, nesten litt råttent.

Gjest gjest1
Skrevet

Sunmin: Snodig! Men greit å vite. Thanx.

Skrevet

Jeg synes mat stekt i olivenolje alltid smaker sånn ekkelt uansett om det er stekt i wok eller stekepanne.

Skrevet

Mat stekt i olje smaker alltid ille hvis man bruker for mye. med måte er det noe som heter :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

Poenget er at de fleste olivenoljer tåler ikke den høye temperaturen ved steking og svis. Da vil maten og smake svidd, Og svidd nmat er ikke særlig godt.

Skrevet

Men hva med rapsolje? Dette bruker vi, og det funker tilsynelatende greit. Ingen usmak på våre wokmiddager, i hvert fall.

Skrevet
Poenget er at de fleste olivenoljer tåler ikke den høye temperaturen ved steking og svis. Da vil maten og smake svidd' date=' Og svidd nmat er ikke særlig godt.[/quote']

ikke bare det, oljen blir omdannet til transfett og skadelig for helsa!! jo mer umettet fett det er i en olje, jo mindre varme tåler den. jo mer mettet fett, jo mer varme tåler den. en gylden regel.

Skrevet

Ikke bruk rapsolje i muffins. Da stinker de grisebinge! :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...