Luppa Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Skulle lage ostekjeks, brukte denne oppskrifta men ganget alt med 3 fordi jeg hadde så mye ost. Brukte parmesan og manchego. Formet små kuler som jeg trykte lett ned på bakepapiret. Etter 6-7 min. i ovnen på 200 grader flyter de bare sammen til en supertynn "kjeks" som går i oppløsning når man tar i dem. Prøvde å bare forme dem som kuler, men de flyter ut allikevel. Har masse deig igjen, så vil jo gjerne få lagd noe som er spiselig! De er gode, men smuldrer bare bort. Tips?? Kan jeg tilsette noe i deigen nå eller er det for sent?
Zzyzx Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Det er nok ostetypen som gjør det. Ost har forskjellig smeltepunkt, og parmesan og manchego skiller ut fettet på den temperaturen. Du kan prøve med lavere temperatur, men jeg er redd for at det ikke vil fungere likevel.
Luppa Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2012 Det er nok ostetypen som gjør det. Ost har forskjellig smeltepunkt, og parmesan og manchego skiller ut fettet på den temperaturen. Du kan prøve med lavere temperatur, men jeg er redd for at det ikke vil fungere likevel. Det synes jeg ostedama på Mega kunne sagt! Det var hun som foreslo de to Får prøve med lavere temperatur og håpe det funker. Har du noen forslag til oster som passer bedre, sånn til en annen gang?
Kvist Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 Mer mel? For å binde det fettet som skilles ut? Men da vil det jo eventuelt bli mer som kjeks med ost i, og ikke kjeks laget av ost.
Zzyzx Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Ja, altså, oppskriften sier jarlsberg, så det må bli myke oster av den typen. Rimelig begrenset utvalg, med andre ord. En ting du kan gjøre er å google litt på parmesan crackers eller noe sånt og se hva slags oppskrifter som finnes. Så kan du se om din deig kan transformeres til noe som fungerer.
Luppa Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2012 Jeg ser jo nå at jeg burde ant uråd når det stod jarlsberg i den oppskrifta der, ja... For jeg fikk egentlig oppskriften (da med bare parmesan) av ei jeg kjenner, og hun oppgav samme mengdeforhold som i den jeg lenket til, men husker ikke hvilken temperatur hun sa.... Så det var nok lavere. Takk for gode svar, ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Skulle lage ostekjeks, brukte denne oppskrifta men ganget alt med 3 fordi jeg hadde så mye ost. Brukte parmesan og manchego. Formet små kuler som jeg trykte lett ned på bakepapiret. Etter 6-7 min. i ovnen på 200 grader flyter de bare sammen til en supertynn "kjeks" som går i oppløsning når man tar i dem. Prøvde å bare forme dem som kuler, men de flyter ut allikevel. Har masse deig igjen, så vil jo gjerne få lagd noe som er spiselig! De er gode, men smuldrer bare bort. Tips?? Kan jeg tilsette noe i deigen nå eller er det for sent? (min utheving) Kan feilen ligge her, at du ikke lager de tynne nok i utgangspunktet? Det står i oppskriften at de skal kjevles tynt ut, og tykkelsen kan nok fort ha påvirkning på hvordan sluttresultatet ser ut. Anonym poster: 05b4d0d139d2831d312810faaf55b304
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå