Gå til innhold

Skal flytte for meg selv, hva MÅ jeg ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte et stykke unna her jeg bor nå til våren/sommeren, og trenger hjelp til å skrive ned hva jeg må ha av utstyr og møbler. Eier vel så og si ingenting fra før, typen som eier alt som er i huset. Det eneste som er mitt er masse interiørstash og noe kjøkkenutstyr som toaster, brødrister, mixmaster osv.

Så jeg skal altså begynne helt fra skrætsj liksom.

Skal flytte inn i en leilighet som har hvitevarer fra før, så slipper heldigvis unna slike ting. Mulig det ikke er vaskemaskin der da, men da får jeg finne noe billig på finn tror jeg..

Hva er det aller mest nødvendige jeg MÅ ha i første omgang, og hva kan vente til etter hvert som jeg begynner å tjene penger?

Her er lista som jeg har kommet med så langt:

Sofa + sofabord

seng + dyne, pute og trekk.

bestikk, glass, fat, kaseroller osv.

Ting som kan vente litt:

Tv + tv-bord

Garderobe(skap, kommode osv.)

Hva mer trenger jeg, står helt stille her nå?

Anonym poster: 798774e5659a2d070f9df52211ed08ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Håndklær til baderommet hvis du ikke har det?

Kjøkkenhåndklær, kluter, oppvaskebørste.

Diverse vaskemidler og redskap. Støvsuger kan du kanskje vente med om du har mopp feks? Hvis ikke du har vegg til vegg tepper da.

Diverse kjøkkenredskap.

Gardiner kan være en ok ting å få opp relativt raskt, spesielt hvis det er innsyn fra naboer rundt.

Endret av Rumle
Gjest gressløk
Skrevet

Fat trenger du ikke. To store asjetter som kan brukes til middag også, funker like bra.

Skjærefjøl er en fordel.

Samt vaskebøtte, kjøkkenklut og søppelbøtte.

Stekespade.

Ildfast form (hvis du har komfyr).

Det jeg kommer på i farten.

Skrevet

Det jeg gjorde da jeg skulle flytte for meg selv var å gå gjennom hvert rom i leiligheten hos mamma og faktisk se i skuffer og skap.... Jeg hadde ikke tenkt på boksåpner eller stekepanne, for å si det sånn. Skriv ned det du finner og lag en laaaang liste.

Skrevet

Håndklær til baderommet hvis du ikke har det?

Kjøkkenhåndklær, kluter, oppvaskebørste.

Diverse vaskemidler og redskap. Støvsuger kan du kanskje vente med om du har mopp feks? Hvis ikke du har vegg til vegg tepper da.

Diverse kjøkkenredskap.

Gardiner kan være en ok ting å få opp relativt raskt, spesielt hvis det er innsyn fra naboer rundt.

Håndklær har jeg nok en del av ja:p

Tenkte også at jeg prioriter mopp før støvsuger som du sier. Men kan nok ikke vente altfor lenge med støvsugeren siden jeg har hund heller!

TS

Skrevet

Fat trenger du ikke. To store asjetter som kan brukes til middag også, funker like bra.

Skjærefjøl er en fordel.

Samt vaskebøtte, kjøkkenklut og søppelbøtte.

Stekespade.

Ildfast form (hvis du har komfyr).

Det jeg kommer på i farten.

Fat og asjetter er det samme i mitt hode, hehe..

Søppelbøtte var lurt ja!

Skrevet

---

Tenkte også at jeg prioriter mopp før støvsuger som du sier. Men kan nok ikke vente altfor lenge med støvsugeren siden jeg har hund heller!

TS

Da er det kanskje like greit å være på utkikk etter et godt tilbud på støvsuger? :)

Skrevet

Har du hund hadde jeg satt støvsuger på førstepri ! Evt ønske deg det til bursdag/før-bursdagspresang?

Som sagt: gå rundt der du bor nå og titt. Det er sykt stusselig å stå i ny leilighet, en søndag morgen, og finne ut at du mangler gulrotskreller eller desilitermål.... (for det har jeg nemlig gjort! Hvorfor er det alltid på søndager man finner ut hva man mangler?!)

• Liker 2
Skrevet

Har du hund hadde jeg satt støvsuger på førstepri ! Evt ønske deg det til bursdag/før-bursdagspresang?

Som sagt: gå rundt der du bor nå og titt. Det er sykt stusselig å stå i ny leilighet, en søndag morgen, og finne ut at du mangler gulrotskreller eller desilitermål.... (for det har jeg nemlig gjort! Hvorfor er det alltid på søndager man finner ut hva man mangler?!)

Ja, men nå tenker jeg det ALLER viktigste liksom.. Gulrotskreller klarer jeg meg fint uten, har da kniv:p Det samme med boksåpner o.l. slike ting får komme etterhvert som jeg kommer meg ut i ny jobb:)

Kanskje lurt å skaffe seg støvsuger ja, får sitte som en hauk over elektroforhandler-reklamene som kommer framover da for å finne noen kupp!

Skrevet

Boksåpner

De aller fleste hermetikkbokser har jo i dag sånn åpneting på seg, skjønner ikke hvorfor det er så viktig?:P Har da allerede bodd 1 år i leiligheten jeg bor i nå uten boksåpner, og det går utmerket!

Skrevet

Boksåpner og gulrotskreller er da viktige ting? :klo:

(kanskje det bare er jeg som kaller det gulrotskreller, men jeg bruker den mest til å skrelle poteter...)

Ting som også er kjekt å ha: belysning. Lamper og pærer. Det er stusselig å sitte i en helt mørk leilighet! ;)

• Liker 1
Gjest gressløk
Skrevet

Ja, men nå tenker jeg det ALLER viktigste liksom.. Gulrotskreller klarer jeg meg fint uten, har da kniv:p Det samme med boksåpner o.l. slike ting får komme etterhvert som jeg kommer meg ut i ny jobb:)

Kanskje lurt å skaffe seg støvsuger ja, får sitte som en hauk over elektroforhandler-reklamene som kommer framover da for å finne noen kupp!

Jeg har katt, og hadde ikke råd til støvsuger da jeg flyttet for meg selv. (Bare en kjempebillig en på Europris som hørtes ut som et sagbruk, og hadde fått katta mi til å sitte fast i taket.

Kjøpte meg swiffer-mopp, og har du parkett, laminat eller linolium så tar den hår kjempefint:)

• Liker 1
Skrevet

Hammer, skruttekker, noen spiker til å henge opp bilder. Møbelknotter. Batterier. Gardiner. Et gammelt håndkle eller liknende til å sette våte sko på.

Skrevet

De viktigste tingene for meg da jeg flyttet hjemmefra for første gang:

• Tallerkner, bestikk, gode kjøkkenkniver, gryte, panne, stekespade, tresleiv (kan brukes til alt!), skjærebrett
  • Dyne, pute + sengetøy
  • Kleshengere
  • Noen varme pledd
  • små bokser til å ha ting i
  • en kommode
  • Gen. verktøy: hammer, spiker, gaffateip, skruer, muttere, fester til å ,montere feks et speil på veggen, skrutrekker, målestokk, strips.

Skrevet

I forhold til listen din, så ville jeg prioritert seng (eventuelt en madrass med bein fra Jysk), pute, dyne og sengetøy. Det bør være nytt.

Sofa og bord for stua kan du finne gratis eller til salgs for småpenger på Finn. Ville ventet til jeg var på plass i leiligheten med å skaffe det, gjør transporten enklere. Stoler og bord for kjøkkenet på samme sted.

Har du bil? I så fall blir tingene enklere.

Du trenger kaseroller til kjøkkenet, og et minimum av bestikk og røresaker. Finn deg en serie dekketøy som du kan kjøpe mer av etter hvert, eller ønske deg i bursdag og julegaver.

Du får fint bestikk på COOP OBS som du kan plusse litt på av etter hvert som du har råd.

Egentlig så trenger man ikke så mye. Man har bare en tendens til å samle på seg en haug med saker som er "kjekke å ha".

Skrevet

Seng, dyne, pute og sengetøy.

Noen kjeler å lage mat i.

Stekepanne.

En ildfast form.

En kokkekniv og en liten kniv til grønnsaker mm.

Krus til te og kaffe. Kaffe kan lages med filterkaffe og kaffefilter rett i et krus.

Sofa er viktigere enn sofabord.

Det er det jeg kunne ha klart meg med fra starten av. Resten av tingene kunne bli kjøpt ved behov og økonomi.

Anonym poster: 372856b2f0d2ac8eb12e0f8419ba0420

Skrevet

Jeg har ikke allverdens råd, og det absolutt viktigste jeg eier av dyre kjøp er vel fryseren min. Den sparer meg masse penger, og er veldig grei å ha. Kanskje den kan komme litt etter hvert, eller at du har en der fra før. Men jeg er SÅ glad i fryseren min at jeg syntes den er nevne verdig.

Og sengen min fikk jeg gratis mot henting på finn. Den er i meget god stand, og hadde ingen behov for å kjøpe den ny. Overmadrass er kjøpt ny, og nødvendig.

Jeg vil også annbefale å IKKE kjøpe møbler fra Jysk. Jeg farer pent med møblene mine men alt jeg eier og har fra dem er ødelagt kort tid etter kjøp. (Sofa er knekt, bok hyller er alle ødelagt, data stol knekt osv.) Puter, dyne og senge tøy fra dem er dog billig og gode.

Men for møbler våg deg heller en tur på ikea i billig kroken, eller Finn.

Anonym poster: 0e213952870b6e5440f45ada712c2412

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode tips alle sammen, begynner å bli ei lang liste nå! Får satse på å smiske litt med familien så noe kan bli innflyttningsgaver:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...