Gå til innhold

TL-klubben - bokklubb

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som kjenner den? Det står at den er for jenter fra 9 til 15 år, men jeg lurer på om jenta mi alikevel er litt for ung til å være medlem. Hun blir snart 9. Ser i annonsen bla. en bok som heter "kjærlighet på nettet", og jeg synes vel egentlig ikke at hun trenger å lære om chatting enda...... Jeg er generelt av den oppfatning at barn skal få være barn, og at ungdomstiden kommer fort nok, og ønsker ikke å "tre den nedover hodet" på datteren min. Jeg har selv vært medlem av TL-klubben for mange år siden, men var vel da ca. 13-14 år.

Er det noen som har synspunkter på dette? Kan jeg la en nesten 9åring bli medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malama

Jeg leste også en reklame om akkurat den boken... der hun traff en på nett... og traff ham irl.. og de ble "mer enn gode venner". Bøker som nnærmest oppfordrer ungene til å møte chattevenner... jeg reagerte da jeg så den reklamen, den boka likte jeg IKKE slik den ble fremtislt. Ville ALDRI latt en 9 år gammel datter lese den... neppe på 13 heller, når vi ser alle disse ungen jentene som stikker av sammen med en eller annen chattevenn i 20-årene....

Jeg var aldri med i TL-klubben jeg da, mamma lot meg ikke. Jeg var med i andre bokklubber altså. Mammas argument var at de tynne bøkene (jeg lånte dem av venner, det var greit) leste jeg jo nemlig to av på en dag, så hun ville ha meg i en klubb der vi fikk mer "skikkelige bøker" som jeg i alle fall brukte et par dager på. Bøker som "barnevaktklubben" synes jeg var relativt harmløse, men den chatte-boka... likte jeg ikke helt tanken på.

Men, jeg burde vel lest boka før jeg gjorde meg opp en mening om den, egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joppe

Min datter var med da hun var 9-10 år. Jeg hadde ikke på forhånd lest så mye om klubben, men så at aldersgruppen stemte. Derfor ble jeg mildt sagt overrasket da jeg så hvilke bøker og ting som kom i posten. Jeg tror nok at dersom du er opptatt av at barn skal få være barn, så er du enig med meg i at dette ikke er riktig klubb for en ni-åring (Min datter ble raskt utmeldt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Bokklubben er ikke noe for 9 årige jenter! Kvaliteten på bøkene er ELENDIG, og jeg ville aldri anbefalt klubben til noen, uansett alder.

...men nå sies det jo også at la barna lese det dem VIL lese. Det er ikke kvalitetsbøkene som gjør dem til gode lesere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er femteklassing og har vært medlem siden i fjor høst. Hun elsker å få pakker fra TL klubben, og hiver seg over bøkene med stor iver.

Til nå har hun fått bøker om hester, om forelskelse på skolen og om vennskap, ingenting av det jeg har sett har vært av en slik karakter at jeg har sett meg nødt til å konfiskere det. Jeg er den typen mor som alltid åpner pakken (umerkelig) før hun får den selv slik at det ikke ville vært nor problem å fjerne noe.

Jeg er også den typen mor som syns at femteklassinger ikke skal se Ringenes Herre, chatte på internett eller være ute etter klokka ni om kvelden selvom det er aldri så mye helg.

Og på tampen må jeg si at de små tilleggsgreiene som følger med pakken, som fex lommespeil, leppestift eller puselommebok heller ikke er særlig skadelig.

Ja, også har hun fått en hesteplakat......

Jeg var også medlem da jeg var liten, og elsket det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Det er bedre å lese noe, enn å ikke lese i det hele tatt.

Har du lest noen av bøkene?

Hva synes du? (Kvalitetsmessig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chica

Bøkene er iallfall skrekkelig lettlest, dvs, jeg leste alltid ut begge bøkene den dagen pakken kom. Var medlem en liten periode, måtte betale selv, så jeg måtte avbestille om jeg ikke hadde spart opp nok penger. Meldte meg fort ut, bedre å låne bøker på biblioteket.

Mener å huske det var ganske uskyldig innhold i de når jeg leste de, tror jeg var 12-13 år kanskje når jeg var medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å lese noe, enn å ikke lese i det hele tatt.

Har du lest noen av bøkene?

Hva synes du? (Kvalitetsmessig?)

Kvalitetsmessig - helt greie!!

Ikke akkurat Ibsen, men hvilken ungpike ønsker å lese Ibsen når en har slike nydelige historier å ty til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Nå tar du litt i. Ibsen er ikke for barn, og det er ikke det jeg mener med kvalitet. Det er ikke alle voksne som bør ta fatt på Ibsen en gang.

Men til din informasjon så finnes det vanvittig mange gode barnebøker, som ikke er i nærheten av Ibsen.

Men som jeg sa tidligere! Det er bedre å lese noe , enn å ikke lese. Men det går ann for foreldre til å oppmuntre til noe annet enn TL litteratur. Men barna blir vel også kanskje lei disse bøkene etter noen år?? (Forhåpentligvis) Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar du litt i. Ibsen er ikke for barn, og det er ikke det jeg mener med kvalitet. Det er ikke alle voksne som bør ta fatt på Ibsen en gang.

Er det ingen på bruket her som skjønner ironi idag...?

*litt oppgitt*

Hørt om metaforer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Æsj, jeg synes ikke de bøkene var noe særlig. Fikk ikke lov å være medlem av den klubben selv da det var "in", men nå i ettertid er jeg vel bare glad til. Gi barna skikkelige bøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi barna skikkelige bøker!

Og vi foreldre må for all del følge opp

-boikott Se&Hør og all annen søppel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble medlem siste året på barneskolen, og var med i mange år. Har over tre meter med bøker derfra. Trivdes kjempegodt med bøkene, og er kjempeglad for at min 12 år gamle søster har begynt å lese dem nå. Og jeg er bibliotekar...

Men jeg synes nok at en niåring kanskje er litt ung til endel av disse bøkene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med i boklubben, fra jeg gikk i 2-3.klasse.

Jeg ELSKET bokklubben! Var så stas å få de bøkene og den lille ekstragaven. For ikke å snakke om skoledagboken!

Jeg tror absolutt jeg ville meldt inn min 9-åring i denne klubben. De tar ikke skade av å lese litt bøker i stedet for å sitte forran PC-en hele dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også med i bokklubben som barn, og jeg elsket bøkene den gang. Mange av bøkene var bra (synes jeg den gang), og min mor har dem fortsatt stående hos seg. Dersom min datter har lyst til å lese dem når hun blir stor nok er det ingen ting i veien for det.

Nå vet jeg jo ikke hvilken dreining bokklubben har tatt i dag. Jeg ble litt skeptisk over dette med boken om å møtes på nettet...

Uansett medlemsskap i en bokklubb, så er det nok ikke de eneste bøkene din datter vil lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var medlem i både Penny- og TL-klubben. Det var det beste jeg visste å få de pakkene i posten. Jeg leste ut bøkene samme dag som jeg fikk dem. Det var kjempelærerikt å lese masse bøker. Fikk stort utbytte av dette i norsk-faget senere. Men jeg ville kanskje valgt å vente til man er 13 år før man meldte seg inn i TL-klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble medlem der da jeg var 13 (måtte dele mitt medlemsskap med søstra mi, det var urettferdig det!)

Jeg har alltid vært glad i og lese, og synes TL-bøkene var morsomme, men altfor lettleste.

Men, dette var for 12 år siden ( :o ) og da var det ikke noe internett...

Forøvrig ville jeg tatt boka om internett-møtet og brent den!!

Barnevaktklubben var mine store helter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...