AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Hei Jeg har en baby på 10 uker, han får kun MME og sluker en flaske på 165 ml hver 3. time. Problemet er at han ofte ikke blir mett av dette, og vil ha mer.... I tilegg så begynner han å skrike etter mat allerede etter 2 timer, og vi sliter med å holde han i sjakk en hel time... Vurdere å gå opp til 200 ml, men blir ikke det fryktelig mye hver 3 time?? I følge helsesøster burde han drukket ca 150 ml x 5 i døgnet, mens han nå drikker 165 ml x 7 i døgnet.... Noen råd å komme med? Hor mye MME drikker deres babyer på samme alder?? Anonym poster: 04607dd3dde4ed5a6aad349982b6127b
Redbull Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Forstår meg ikke på de som ikke gir babyen sin mat til den er METT! Hvor har du det fra at babyen kun skal ha mat hver tredje time egentlig?? 7
Nektarin Skrevet 30. desember 2012 #3 Skrevet 30. desember 2012 Må si meg enig med redbull, la babyen få når han er sulten og la han spise til han er mett. Om han ikke passer i helsesøsters skjema så er det ikke noe galt med han 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 TS Hvis jeg skulle latt han spise hver gang han ber om det, hadde han hatt flaska i munnen konstant! jeg har nemelig prøvd.... men det endte bare i magevondt, for han stopper ikke. Og det må jo finnes en grense på hvor mye melk en så liten mage kan tåle?? Er vel også en grunn til at det anbefales 5 måltider om dagen? og det er jo skjeldnere enn hver 3 time.... Men det jeg prøver på, er å finne en mengde som gjør at han kan være fornøyd i mer enn 1,5- 2 timer... Uten at det blir farlig mye. Har nemlig en 2 åring som også trenger mammaen sin av og til! Anonym poster: 04607dd3dde4ed5a6aad349982b6127b
Redbull Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 TS Hvis jeg skulle latt han spise hver gang han ber om det, hadde han hatt flaska i munnen konstant! jeg har nemelig prøvd.... men det endte bare i magevondt, for han stopper ikke. Og det må jo finnes en grense på hvor mye melk en så liten mage kan tåle?? Er vel også en grunn til at det anbefales 5 måltider om dagen? og det er jo skjeldnere enn hver 3 time.... Men det jeg prøver på, er å finne en mengde som gjør at han kan være fornøyd i mer enn 1,5- 2 timer... Uten at det blir farlig mye. Har nemlig en 2 åring som også trenger mammaen sin av og til! Anonym poster: 04607dd3dde4ed5a6aad349982b6127b Hvor i all verden har du hørt 5 måltider iløpet av dagen?? En 10 uker gammel baby skal ha mat når den vil. Og det at du har en 2 åring er absolutt ikke den nyfødte sin feil! "Jeg kan ikke mate han oftere for jeg må leke med 2 åringen", hallo! Sånn ER DET å få en nyfødt. Leser/snakker stadig med folk som ammer annen hver time de første mnd, og de har også eldre barn, men de må jo prioritere mat til den minste. Bruk heller tiden med den eldste når den minste spiser eller sover. 2
Redbull Skrevet 30. desember 2012 #6 Skrevet 30. desember 2012 Mat 5 ganer iløpet av døgnet vil si at det skal gå 4,8 timer mellom hvert måltid. Håper til og med du innser at det ikke høres fornuftig ut! 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Hvor i all verden har du hørt 5 måltider iløpet av dagen?? En 10 uker gammel baby skal ha mat når den vil. Og det at du har en 2 åring er absolutt ikke den nyfødte sin feil! "Jeg kan ikke mate han oftere for jeg må leke med 2 åringen", hallo! Sånn ER DET å få en nyfødt. Leser/snakker stadig med folk som ammer annen hver time de første mnd, og de har også eldre barn, men de må jo prioritere mat til den minste. Bruk heller tiden med den eldste når den minste spiser eller sover. Jeg er enig med Redbull. En på ti uker må få spise når han har lyst til. Eneste jeg har lest om 5 måltider om dagen er fra ett år og oppover. Ett barn som ikke skal spise på natten. Frokost, lunsj, ettermiddagsmat, middag og kveldsmat var det her, innimellom så var det ikke kveldsmat. Dette gjelder ikke for ti uker gamle barn. De trenger næring! Til det siste avsnittet så ville jeg si at jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Min er nå to år. Jeg har folk i barselgruppen fra den tiden som lar sin eldste på to år gi mat til minstemann for å ta ett eksempel. Anonym poster: dd9e54dc781ac201f53128d39b2e605f 1
Teriyaki Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Nå ammet jeg, men her fikk gutten mat når enn han ville og så lenge han ville.
Gjest Magdalene Skrevet 30. desember 2012 #9 Skrevet 30. desember 2012 Har et MME-barn på 3mnd her. Han har hele veien fått mat når han vil og hvor mye han vil, i samråd med helsesøster. MEN man må jo selvsagt ikke gi dem så de får vondt i magen. Mange babyer får vondt i magen, og roer seg bare når de får sutte på ei flaske, som resulterer i mer magevondt. At han har et skikkelig sugebehov betyr ikke nødvendigvis at han er sulten hver gang, selv om han rier seg da. Hjelper det ikke med bæring og byssing? Eller hva med smokk?
miss behave Skrevet 30. desember 2012 #10 Skrevet 30. desember 2012 Jeg har også mme barn, og jeg har hørt at man helst ikke skal overstige en liter mme i døgnet pga barnet kan få forstoppelse og magetrøbbel. Jenta drakk aldri så mye at det var et problem men jeg skjønner bekymringen din sånn sett angående å gi for mye. Men er han sulten er det vel bare å gi? Har hørt noen ha en ekstra skje pulver i flasken slik at det metter bedre, kanskje du kan høre med HS om det er et alternativ? Grøt er jo uansett for tidlig ennå....
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #11 Skrevet 30. desember 2012 Jeg er enig med de som skriver at barnet selvfølgelig skal få spise seg mett, og spise når han er sulten. Men vet du at han alltid er sulten da? Kan det hjelpe med f.eks smokk i stedet? Jeg ammet selv, så kan ikke dette med flaske. Men vesla hang konstant i puppen, og vi skjønte etterhvert at hun ikke var sulten hele tiden, men hadde et vanvittig sugebehov. Når hun fikk smokk så spiste hun fortsatt oftere enn mange andre, men det gikk mer tid mellom siden smokken roet sugebehovet hennes. Anonym poster: 4f2d96d7b557d200b11274519bbc5f57
ara Skrevet 30. desember 2012 #12 Skrevet 30. desember 2012 Ei venninne hang seg helt opp i skjemaet bak på MME-boksen og fulgte dosering og mating slavisk, med da 3-4 timer i mellom. Og hun skjønte ikke hvorfor ungen gråt og gråt og gråt, helt til hun ble fortalt at ungen kanskje var mer sulten. Etter det begynte hun å gi hver gang barnet ga tegn til sult.. Du må bare gi oftere TS. Det finnes ikke bruksanvisning på babyer, alle er forskjellige og noen trenger mat ofte mens andre trenger sjeldnere
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #13 Skrevet 30. desember 2012 Jeg har også mme barn, og jeg har hørt at man helst ikke skal overstige en liter mme i døgnet pga barnet kan få forstoppelse og magetrøbbel. Jenta drakk aldri så mye at det var et problem men jeg skjønner bekymringen din sånn sett angående å gi for mye. Men er han sulten er det vel bare å gi? Har hørt noen ha en ekstra skje pulver i flasken slik at det metter bedre, kanskje du kan høre med HS om det er et alternativ? Grøt er jo uansett for tidlig ennå.... Her fikk vi streng beskjed om at pulveret måtte doseres akkurat slik som pakningen sa, for at barnet ikke skulle bli dehydrert!! Det står det også på pakken at det er veldig viktig. Mi lille spiste MME hele tiden. Hadde en teskje med malt oppi 1 gang om dagen(eller når jeg merket ved behov) om hun skulle fått magevondt. Men så gulpet vår vesle veldig mye da, det meste kom opp, så det er vell ikke så rart om hun spiste mye. Anonym poster: dec3553afdf76ea4eab2a968bfc9d53f 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #14 Skrevet 30. desember 2012 Man har veket fra litersgrensen nå, så gi ungen mat når den er sulten, og la den spise seg mett. Kanskje du da oppdager at den faktisk ikke blir så fort sulten igjen, siden den fikk spise seg mett i utgangspunktet? Kanskje den spiser like ofte for det. Det har uansett ingen betydning. Det viktigste er at du utviser god omsorg for barnet, noe som innebærer å gjøre det mett når det er sultent. Anonym poster: d69c6bd212bcf576611fc28b3ae5d052 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #15 Skrevet 31. desember 2012 TS Takk for mange gode svar. Så dere mener jeg bare skal gi han ubegrenset med melk hele tiden da?? Og hvordan skal jeg vite at han er mett? For han slutter ikke å spise før det er tomt uansett hvor mye det er på flaska.... Har selfølgelig prøvd smukk og byssing uten hell.... Anonym poster: 04607dd3dde4ed5a6aad349982b6127b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #16 Skrevet 31. desember 2012 Gi han så mye han vil ha i noen dager å se hvordan det går. Hva hadde du gjort om du ammet? Målt melken? Det er en av grunnene til at mme gjør ting mer komplisert, man blir så opphengt i ml mme. La han spise, lag mer i flasken og gi han til han er mett. Prøv smokk når flasken er tom. Anonym poster: 8039187d44f0081f5f41c253fff8b776 1
Kahlan Amnell Skrevet 31. desember 2012 #17 Skrevet 31. desember 2012 De har mange økedøgn de første månedene så det kan godt hende at babyen faktisk er veldig sulten. Babyer bryr seg ikke om hva helsesøstre eller mme produsenter sier. Selv fullammer jeg, og de første månedene gjorde jeg ikke stort annet enn å amme. Men så vokste jo jentene mye og så da var det kanskje ikke så rart.
Orchideae Skrevet 1. januar 2013 #18 Skrevet 1. januar 2013 Babyer som får mme skal få regulere det selv, akkurat som de som blir ammet. 1
Gjest Corex Skrevet 1. januar 2013 #19 Skrevet 1. januar 2013 Jeg gir kun en flaske om dagen og resten amming. Jenta mi er 3 mnd og drikker ca 200 ml når hun får flaske. Ellers enig med de over. Alle barn er forskjellige så det at helsesøster sier en ting betyr ikke at det er riktig for ditt barn.
desert_rose Skrevet 1. januar 2013 #20 Skrevet 1. januar 2013 Babyen ligger antagelig på minus siden, derfor sluker han melken for å ta noe av det igjen. Han har gått inn i overlevelsesmodus, derfor slutter han ikke å spise når han endelig får fri tilgang. Gutten vil derimot gradvis roe inntaket når han merker han får melken han trenger når han er sulten. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå