rosa_smurf Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Jeg har en kastrert hann katt på 18 mnd som jeg er veldig glad i, men de siste tiden er han så intens at jeg holder på å bli sprø. -han gjemmer seg og hopper opp i beina hver gang jeg går fra et rom til et annet. Jeg vet at det er lek, men det blir mye når det skjer over 50 ganger om dagen -hver kveld når jeg skal lese for min sønn så blir han leken. han løper over oss, slår lekene til min sønn bortover gulvet og mjauer veldig mye. ellers legger han seg oppå boken jeg leser. Lukker jeg igjen døren til rommet så hopper han opp til håndtaket å åpner døren igjen. - Uansett hvor jeg er så er han i nærheten, han nekter å gå ut hvis jeg ikke blir med han. Skal jeg i dusjen så ligger han utenfor til jeg er ferdig. -han prøver ofte å vaske meg i fjeset eller håret mitt. -sitter min sønn på fanget mitt skal han også. Han er en snill katt som elsker folk, kommer det mennesker han ikke kjenner så går han rett bort til de å vil bli klappet. Og å male det gjør han hele tiden også når han lekesloss med meg. Det eneste er hvis jeg er stresset eller redd når mennesker han ikke kjenner kommer inn til oss så går han til angrep. Han har en gang bitt en politi i leggen da de kom inn til meg i forbindelse med at jeg måtte få hjelp pga en mann drev å banket på ruten min midt på natten i 45 minutter. Er det noen som har noe tips på hvordan jeg kan få redusert litt av oppførselen han? Det begynner å bli litt mye nå.
Drømmespill Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Har dere klorestativ og leker til han? Får han lov til å være ute? Det høres ut som en katt som får alt for lite aktivisering, og som er nødt til å få ut energien sin på noe. Lek mer med han, så mye at han blir sliten. Gjerne flere ganger om dagen for å tømme energien hans litt. Han virker veldig understimulert ihvertfall. 6
rosa_smurf Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2012 Han har klorestativ og masse leker. Han har tilgang til å være ute, men vil ikke ut så lenge jeg ikke er med. Han har også en annen katt som han kan leke med som bor i etasjen over. Men selv om han har vært på besøk hos den andre katten(søsteren hans fra samme kull) så er han like intens når han er aleine igjen.
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 (endret) Han har masse energi som han ikke får tatt helt ut, og den energien tar han ut sammen med dere. Han trenger noe å drive med når han er sammen med dere, han må få tatt seg skikkelig ut. Lek kraftig med ham så tenker jeg han roer seg ned mellom lekeperiodene. Her har jeg en sort Gentleman som ikke fikk tatt ut alt i går kveld. Det fortalte han klart og tydelig klokken 03:30 i natt hvor han høylytt fortalte all verden at han ville leke, og at ingen ville leke med han der og da. Sprang rundt, surtret høylytt, kastet Karinamus og dusker veggimellom. .... gjett hvem som meget søvndrukken måtte stå til rette for sine misgjerninger, stå opp og leke en liten fyr til avslappet tilstand, hvorpå han malende kunne bæres til sengs.... Endret 30. desember 2012 av Lille-pus 10
Aurora M. Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Her har jeg en sort Gentleman som ikke fikk tatt ut alt i går kveld. Det fortalte han klart og tydelig klokken 03:30 i natt hvor han høylytt fortalte all verden at han ville leke, og at ingen ville leke med han der og da. Sprang rundt, surtret høylytt, kastet Karinamus og dusker veggimellom. Haha! Ser han for meg altså! Skikkelig sur. Men enn at du sto opp og lekte med han da Lille-pus.. Det sier litt (ganske mye) om deg.. men kjenner jeg faktene hans rett så var det kanskje heller ikke noe annet å gjøre for å få fred resten av natten rett og slett. TS, det er stor forskjell på aktivitetsnivået til katter, ofte merkes det helt fra de er små. Du har en energibunt i hus som krever sitt! Men ikke bare det tror jeg. Det kan virke som om det er et eller annet som gjør han utrygg ute. Har du vært mye ute sammen med han? Jeg mener, ikke nødvendigvis lekt, men bare gått ute sammen med han mens han fikk utforske og snuse rundt? Jeg tror mye av løsningen må ligge i det at han blir vant til å være ute alene, og en fin måte å venne han til det på, er å være ute sammen med han så mye som mulig. Ellers er det viktig å leke med han på kattens premisser, og d.v.s jaktlek. Ta en snor med noe frempå (kan bare være en liten papirbit) og dra det bortover gulvet, lure rundt dørkarmer, inn på neste rom o.s.v, så han både får brukt hodet (skjerpet sansene) og får tatt seg ut fysisk. Det er også viktig å skille klart mellom lek og kos, så en ikke begynner å gire de opp når det er tid for ro og hvile. Gi katten sine doser med udelt oppmerksomhet. Katter er ekstremt vare dyr, og vet utmerket godt når vi bare er halveis til stede.. Lykke til! 3
rosa_smurf Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2012 han begynte å være ut i sommer, når vi også var mye i hagen. og utover høsten har han vært mye aleine ute. Han var gjerne ute i 4-5 timer før han ville inn. Forandringen skjedde første dag det snødde. Han ble livredd, og siden det vil han ikke ut aleine. Han vil ut og går til døren, men med en gang han ser at jeg ikke blir med så snur han å går inn. Skal jeg i uteboden eller ut med boss blir han med, men med en gang jeg går så vil han også inn. Han får mye oppmerksomhet både lek og kos, men det virker som han alltid vil være med meg. Den eneste tiden han ikke bryr seg om hvor jeg er, er når han leker med søsteren hans
xMaria Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Det virker som om han er avhengig og glad i deg 4
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Du har en katt - enkelt og greit that's why we love em' (og får grå hår også ) 4
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2012 #9 Skrevet 30. desember 2012 Haha! Ser han for meg altså! Skikkelig sur. Men enn at du sto opp og lekte med han da Lille-pus.. Det sier litt (ganske mye) om deg.. men kjenner jeg faktene hans rett så var det kanskje heller ikke noe annet å gjøre for å få fred resten av natten rett og slett. TS, det er stor forskjell på aktivitetsnivået til katter, ofte merkes det helt fra de er små. Du har en energibunt i hus som krever sitt! Men ikke bare det tror jeg. Det kan virke som om det er et eller annet som gjør han utrygg ute. Har du vært mye ute sammen med han? Jeg mener, ikke nødvendigvis lekt, men bare gått ute sammen med han mens han fikk utforske og snuse rundt? Jeg tror mye av løsningen må ligge i det at han blir vant til å være ute alene, og en fin måte å venne han til det på, er å være ute sammen med han så mye som mulig. Ellers er det viktig å leke med han på kattens premisser, og d.v.s jaktlek. Ta en snor med noe frempå (kan bare være en liten papirbit) og dra det bortover gulvet, lure rundt dørkarmer, inn på neste rom o.s.v, så han både får brukt hodet (skjerpet sansene) og får tatt seg ut fysisk. Det er også viktig å skille klart mellom lek og kos, så en ikke begynner å gire de opp når det er tid for ro og hvile. Gi katten sine doser med udelt oppmerksomhet. Katter er ekstremt vare dyr, og vet utmerket godt når vi bare er halveis til stede.. Lykke til! Minste motstands vei velges på det tidspunktet, og valgt løsning er garantert minste motstands vei ... og 'noe' dårlig samvittighet for gårskvelden bidro jo også med sitt... 2
Gjest Crazycatlady Skrevet 31. desember 2012 #10 Skrevet 31. desember 2012 Høres ut som en morsom liten fyr Vet ikke helt hva annet du kan gjøre enn å leke med han.Min pusegutt får i hvert fall ekstra energi når han ikke har hatt mulighet til å gå ut. Han kommer nok til å roe seg litt etterhvert som han blir eldre, men katter er jo forskjellige. Selv syns jeg det er utrolig koselig når katten følger etter meg og skal være med overalt
Tulling Skrevet 1. januar 2013 #11 Skrevet 1. januar 2013 Jeg syns nesten det høres ut som han kansje er litt engstelig av seg. Kombinert med oppmerksomhetsbehov / mental stimulans. Er han mye inne alene i ett helt stille hus ? For han var vel ikke aggressiv før han hoppet på politimannnen ? Han var nok engstelig på grunn av mannen om dundret på ruta, kombinert med at han merket at du opplevde det som ukomfortabelt. Kan godt hende han roer seg når han har vokst opp litt. I mellomtiden kan dere prøve å ha på radio eller noe annet monotont på når dere ikke er hjemme. Eller så kan dere prøve feliway (syntetisk kattefermon, lukter ingenting for mennesker, men den lukta gir katter trygghetsfølelse som kan være veldig beroligende på en engstelig katt). Fikk han med mora helt til han var 12 uker ? Hvis dette ikke hjelper, og dere er vekke 9-10 timer av døgnet kan han finne trygghet i å ha en kattekompis med seg på dagtid når dere ikke er der. Det vil også gi mulighet for lek og andre sprell. Har man en katt som kun går inne alene, uten å ha ting å ta seg til er det ikke så unormalt at han trenger oppmerksomhet når dere endelig er hjemme. Og det med at katten vil være med når man holder på med forskjellig er helt vanlig Det med å hoppe oppetter beina er nok en form for lek. Spesielt kattunger gjør det mye. Det kan godt hende at det ikke er så mye som skal til får at han skal komme i balanse. For alt vi vet kan det bare være det at han syns det er litt ekkelt å være alene i ett stille hus, og skummelt når han først hører lyder og ingen er der med han, og så påvirker det hvordan han er med dere. Radio og/eller feliway er enkle ting dere kan prøve.
Capricorn Skrevet 1. januar 2013 #12 Skrevet 1. januar 2013 Syns du er heldig som har en aktiv katt som tydeligvis er veldig glad i deg Skulle ønske min var litt mer leken. Han kan kaste en lekemus i lufta et par ganger mens han ligger selvfølgelig. Da er han ferdig med leken for den dagen. Dyrelegen min anbefalte lek med laserpenn, men det syns han var moro i to minutter. Kanskje du burde prøve å slite ut din med det? Han roer seg nok ned med alderen også
rosa_smurf Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 1. januar 2013 Jeg syns nesten det høres ut som han kansje er litt engstelig av seg. Kombinert med oppmerksomhetsbehov / mental stimulans. Er han mye inne alene i ett helt stille hus ? For han var vel ikke aggressiv før han hoppet på politimannnen ? Han var nok engstelig på grunn av mannen om dundret på ruta, kombinert med at han merket at du opplevde det som ukomfortabelt. Kan godt hende han roer seg når han har vokst opp litt. I mellomtiden kan dere prøve å ha på radio eller noe annet monotont på når dere ikke er hjemme. Eller så kan dere prøve feliway (syntetisk kattefermon, lukter ingenting for mennesker, men den lukta gir katter trygghetsfølelse som kan være veldig beroligende på en engstelig katt). Fikk han med mora helt til han var 12 uker ? Hvis dette ikke hjelper, og dere er vekke 9-10 timer av døgnet kan han finne trygghet i å ha en kattekompis med seg på dagtid når dere ikke er der. Det vil også gi mulighet for lek og andre sprell. Har man en katt som kun går inne alene, uten å ha ting å ta seg til er det ikke så unormalt at han trenger oppmerksomhet når dere endelig er hjemme. Og det med at katten vil være med når man holder på med forskjellig er helt vanlig Det med å hoppe oppetter beina er nok en form for lek. Spesielt kattunger gjør det mye. Nå jobber jeg bare 40% så han er ikke så mye aleine. Og hvis jeg et døgn er vekke så får han besøk av søsteren hans den tiden. Kansje det at han syntes det er litt stressende å være aleine, ellers er han ikke mye engstelig av seg. I natt satt han f.eks å så på fyrverkeri fra vinduet. Han vil så gjerne ha søsteren med ut, har han vært oppe hos henne og de kommer ned sammen går han til døren å mjauer på henne. Og de gangene han har vært ute i høst har han stått utenfor kjøkkenvinduet deres å mjauet. De to er veldig knyttet til hverandre, men hun er ikke sterilisert ennå og får derfor ikke være ute. Han fikk være sammen med moren til han var 7 mnd. Jeg var nemlig fostermor for henne, og det tok lang tid før jeg fant et hjem til henne. Hun kom til meg 3 dager før hun fikk kattunger. Aggressiv har han aldri vært, med unntak av situasjonen med politiet og en situasjon til hvor jeg følte meg truet. Katten skal derimot være ganske glad for at han er katt, for politiet han beit sa at dersom det hadde vært en hund kunne den blitt avlivet. Katten har heller aldri vært aggresiv mot 5 åringen min, men ganske beskyttende. Dersom min sønn er syk er det han katten ligger hos hele tiden og før han legger seg må han alltid opp i sengen til min sønn å se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå