Gå til innhold

Vær, lokale temperaturforskjeller

Leifern

Anbefalte innlegg

På fredag kjørte jeg drøyt fem mil på vestlandet, og temperaturen var 0,0 grader celsius absolutt hele veien, med unntak av i tunneler hvor temperaturen var 1-2 grader.

I går kjørte jeg ca. ti mil til et annet sted, og temperaturen var 8,0 grader hele tiden, igjen med unntak av i tunneler.

For en uke siden kjørte jeg en tilsvarende strekning som fredag, og temperaturen varierte hele tiden, fra 1 minus til 10 minus. Temperaturen kunne forandre seg med over 5 grader på et par hundre meter.

Noen som har noen teorier som forklarer dette fenomenet? Merker meg at det stort sett er når det er minusgrader at de lokale forskjellene er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luftfuktighet har mye å si.

Anonym poster: ca6836285f43cc2ea7bc01fa7963a615

Ok, takk, det var åpenbart vått i været ved de to førstnevnte tilfellene, men tørt da temperaturen svinget, så det passer vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Rart. alltid omvendt for meg. Alltid ett par grader varmere i tuneller her i Oslo-området.

Edit; Så du skreiv at det var varmere i tunellen..hehe. Vel, det må være fordi den stadig varmes opp av friksjon fra bildekk, varmen fra motorer osv.

At det er forskjeller i temperatur på en gitt strekning tror jeg heller ikke er noe mysterie. Temperaturer avhenger også av høydemeter over havet, mangel på sol/tilgang på sol, trykk og kanskje fuktighet. Dessuten synker jo kulde ned, derav uttrykket "kuldehøl", at det blir kaldere i daler enn høyere opp, og det samme på veistrekninger som går litt ned i terrenget. Ofte er det slik at det er kaldere i bygder som ligger mellom to fjell (Trysil f.eks). Der er det alltid kaldes i bygda og noe varmere på fjellet (om du ikke regner med den FAKTISKE temperaturen pga vind da). Så kan det være plasser som er lavere enn det generelle terrenget hvor temperaturen er lavere.

Endret av Darthoven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer nok godt at det er i minusgrader lokale temperaturforskjeller kan variere sånn som du har lagt merke til.

Kjører du ved fjord deler av strekningen er det gjerne varmere der, pga varme fra havet. I daler og søkk vil kulda bli liggende derimot. Varme stiger og kulde synker ned.

Mange som gjør den feilen når de graver snøhuler, de glemmer å grave kuldegrop. Da blir det mange grader kaldere å sove i hula. Med kuldegrop synker den kaldeste lufta ned, og det blir varmere i sovehøyde :)

Anonym poster: 072a41eba6ea6cb1f4c3d8497c2dbbb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...