Gå til innhold

Uoppdragen lillesøster - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i jula har jeg vært hjemme hos mine foreldre og min lillesøster (16 år). Problemet er at hun oppfører seg helt forferdelig mot mine foreldre, og de klarer ikke å sette foten ned mot henne. Hun terroriserer hele familien med hyppige raseriutbrudd og slår/ sparker mine foreldre. Hun krever å få penger, bli kjørt og hentet hvor enn hun skal, og krever at vi skal hjelpe henne med leksene og gjøre alt for henne, og at vi skal bli med henne på alt som hun ikke vil gjøre alene - hvis ikke klikker det for henne! Foreldrene mine blir til slutt så lei, at hun alltid får viljen sin. Eventuelt så ber de meg om å hjelpe henne/ bli med henne, og blir sinte hvis jeg sier at det har hun ikke fortjent.

Jeg har aldri oppført meg uoppdragent mot voksne, og jeg har alltid fått mindre enn min søster fordi jeg ikke er frekk nok til å kreve å få hele tiden. Jeg har alltid vært vandt til å måtte gi min søster det største stykket, den beste plassen, foreldrenes oppmerksomhet og alt hun vil ha - fordi hun var minst. Nå har dette ført til at hun har utviklet seg til et hysterisk monster. Hun er også svært sjalu hvær gang jeg får noe eller tilbringer tid med våre foreldre - selv om hun alltid får mest (jeg bor jo ikke hjemme en gang).

Jeg trenger å få en slutt på denne oppførselen. Våre foreldre begynner å bli gamle, og jeg tror ikke at de vil overleve å leve sånn som dette. Dessuten så er det svært provoserende å se at hun får mer enn jeg noen gang har fått, fordi hun oppfører seg dårlig - og slipper unna med det.

Vær så snill, gi meg tips til hva jeg - som storesøster - kan gjøre.

Anonym poster: 3b584d791cbf23c6519ac237882d0932

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite du får til å gjøre, for hun har bare blitt slik hun er oppdratt til å være. Hun blir ikke bedre hvis foreldrene ikke starter å sette krav til henne (dvs, gjøre seg fortjent til det hun får av penger, ta ansvar for lekser, holde sitt rom ryddig og hjelpe til hjemme, ikke kjøre henne over alt (hun kan ta buss)). Min søster som er på hennes alder var en drittunge når hun var yngre, men det begynner å bli bedre, fordi min mor har sett at det er hennes feil at ungen var et lite monster. Hun får ikke penger hver gang hun vil ha penger (hun har faktisk fått seg jobb!!), må fikse det hun skal fikse selv, blir av og til kjørt, men må stort sett ta bussen (får busskort).

Jeg flyttet ut når jeg var 17 år selv, men har prøvd å oppfordre min lillesøster til å tenke selv og ikke gjøre som alle andre bare fordi hun vil bli likt av dem. Det har nok påvirket henne i noen valg (blant annet skole og kristen vs borgerlig konfirmasjon). Hun er fortsatt veldig overfladisk og til tider rett og slett tåpelig, men hun begynner å bli et veldig godt menneske. Så det er håp, men det er hovedsaklig dine foreldre som må slutte å behandle henne som ei prinsesse.

• Liker 1
Skrevet

Nå i jula har jeg vært hjemme hos mine foreldre og min lillesøster (16 år). Problemet er at hun oppfører seg helt forferdelig mot mine foreldre, og de klarer ikke å sette foten ned mot henne. Hun terroriserer hele familien med hyppige raseriutbrudd og slår/ sparker mine foreldre. Hun krever å få penger, bli kjørt og hentet hvor enn hun skal, og krever at vi skal hjelpe henne med leksene og gjøre alt for henne, og at vi skal bli med henne på alt som hun ikke vil gjøre alene - hvis ikke klikker det for henne! Foreldrene mine blir til slutt så lei, at hun alltid får viljen sin. Eventuelt så ber de meg om å hjelpe henne/ bli med henne, og blir sinte hvis jeg sier at det har hun ikke fortjent.

Jeg har aldri oppført meg uoppdragent mot voksne, og jeg har alltid fått mindre enn min søster fordi jeg ikke er frekk nok til å kreve å få hele tiden. Jeg har alltid vært vandt til å måtte gi min søster det største stykket, den beste plassen, foreldrenes oppmerksomhet og alt hun vil ha - fordi hun var minst. Nå har dette ført til at hun har utviklet seg til et hysterisk monster. Hun er også svært sjalu hvær gang jeg får noe eller tilbringer tid med våre foreldre - selv om hun alltid får mest (jeg bor jo ikke hjemme en gang).

Jeg trenger å få en slutt på denne oppførselen. Våre foreldre begynner å bli gamle, og jeg tror ikke at de vil overleve å leve sånn som dette. Dessuten så er det svært provoserende å se at hun får mer enn jeg noen gang har fått, fordi hun oppfører seg dårlig - og slipper unna med det.

Vær så snill, gi meg tips til hva jeg - som storesøster - kan gjøre.

Anonym poster: 3b584d791cbf23c6519ac237882d0932

Få tak i en stor sterk kar som kan skremme og eventuelt skambanke henne.

Anonym poster: 2e347cf57d78446be4ede3cb0c30fe2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...