AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 ....hvor mye godteri fikk du som barn? Kan begynne med meg selv, jeg fikk ganske fri tilgang på brus og godteri. Anonym poster: 83984e957e58e85a99962f03170a54ad
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Jeg fikk bare på lørdager. Anonym poster: df95dd8e8e654f19ef91593ac02e69a3
Gjest Chin Skrevet 30. desember 2012 #3 Skrevet 30. desember 2012 Fikk godteri på lørdager, ikke mye heller. Så gikk nok litt over stokk og stein så fort jeg flyttet ut.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 Jeg har vært veldig sukkeravhengig i perioder som voksen. For min del er det en psykisk greie. Foreldrene mine var VELDIG strenge og snop og brus var nærmest noe hellig og veldig opphøyd. Da jeg ble gammel nok til å styre selv ble jeg helt gal av friheten til å spise så mye snop jeg ville. Tror nok at dersom vi hadde fått et drops og to i løpet av uka noen ganger så hadde forholdet mitt til sukker vært mer normalt.. Anonym poster: 52cc5a22c428f8611ea6771944f4ca3b
Cho Kon It Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Fikk bare på lørdager, men har så lenge jeg kan huske sneket til meg det jeg kan få tak i av godteri. 2
Gjest Funky Punk Skrevet 30. desember 2012 #6 Skrevet 30. desember 2012 Jeg var sukkeravhengig som ung voksen. I barndommen så fikk vi litt godteri på lørdager. De nektet oss ikke å spise godteri på andre dager, men vi barna valgte selv å bare spise det på lørdagene. Sukkeravhengigheten hos meg begynte når jeg ble deprimert pga sykdom og det ble en trøst. Når jeg ikke lengre kunne kose meg med aktiviteter og annet, så kunne jeg iallefall kose meg med godteri. Heldigvis har jeg snudd på det og de siste 10 årene så har jeg spist svært lite snop og annet med mye sukker. Blir faktisk dårlig bare av tanken på å spise smågodt. Har fått tilbake et mer normalt forhold til slikt og kan spise litt potetgull eller sjokolade en sjelden gang og lært meg at det finnes masse andre ting jeg kan kose meg med selv om jeg fortsatt har begrenset mobilitet og mye smerter i kroppen
momo Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Har vært sukkeravhengig hele mitt voksne liv og slutten av tenårene. Hjemme hos mine foreldre fikk jeg nesten aldri godteri, det var ved jul, bursdag og påske og en sjelden gang ellers. Ikke lørdagsgodt. De hadde og utrolig kjedelig vond mat, og jeg fikk aldri kveldsmat. Så jeg ble veldig undervektig da jeg levde på potet og kneip. Og allerede som barn da jeg fikk besøke min søster, hvor hun lagde veldig god mat og det ble satt fram store mengder godteri så spiste jeg til jeg spydde. For klarte bare ikke å begrense meg til å begynne med. Men jeg bruker det også som trøst og ved stress. Men prøver nå og bli veldig flink til å lære meg å bare kose meg med litt.
Popc0rn Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Hjemme hos oss fikk vi litt lørdagsgodt. En liten kopp hver og kanskje en pose chips på bordet. Moren min var også sukkeravhengig og hadde som regel litt godteri gjemt rundt i huset og vi fant ofte dette. Men når det ikke var godteri å finne og kroppen skrek etter sukker, så knabbet jeg en pose chips fra matbua og spiste den i hemmelighet. Men rent sukker var fritt. Jeg spiste mye corn flakes med et lass med sukker i. Og puffet ris i sjokolademelk. Og vi hadde bare lettmelk og skummet melk hjemme. Foreldrene mine var skremt av mettet fett-hypotesen. Og spiste mye nugatti og andre sjokoladepålegg, prim og brunost (heldigvis likte jeg gulost og kjøttpålegg også så litt god næring fikk jeg i meg uten middagen). Og jeg hadde en barnekokebok som jeg fikk lov til å lage mat fra. Jeg lagde noen sjokolade-havre-kuler da jeg hadde lyst på noe søtt.
Gjest brutal mann Skrevet 30. desember 2012 #9 Skrevet 30. desember 2012 Definer sukkeravhengig. Jeg er ei hore på søtsaker, men trimmer nok til å ikke bli feit. Lar være å kjøpe sjokolade o.l. fordi jeg vet jeg bare kommer til å spise det. Velger motvillig fornuftige ting i butikken osv. Så joda, jeg er ei sukkerhore, men under kontroll. Uansett, i gamle dager da jeg var barn var det ikke så mye tilgang på søtsaker at det gjorde noe. En tyggi, en slikkepinne og en liten sjokolade om lørdagen. Brus i bursdager. Men siden en bodde landlig så var tilgangen på saft og ymse syltetøy høy. Så det ble jo en del av det på brødmaten da.
PepsiMax Skrevet 30. desember 2012 #10 Skrevet 30. desember 2012 Jeg hadde aldri særlig tilgang på noe godis som liten. Kun en liten skål på lørdag. Spiste derimot store mengder da jeg hadde tilgang f.eks. da jeg var borte. Nå er det hver dag
Gjest *Maja* Skrevet 30. desember 2012 #11 Skrevet 30. desember 2012 Spiste det hovedsakelig på lørdager og spesielle begivenheter, men det var ganske avslappet forhold til det om en ble sugen i hverdagen iblandt. Jeg elsket søtt, så både syltetøy og sjokomelk ble det en del av i hverdagen også. Jeg var tynn som en flis og hadde et avslappet forhold til mat, spiste hva jeg ville når jeg ville. Men så var jeg også mega aktiv med kampsport, sykling, lekte ute hele dagen. I dag har jeg perioder. Plutselig spiser jeg søtsaker flere ganger i uka og så kan det gå en måned uten noe. Jeg satser på å være avslappet til godteri med mine barn i fremtiden. Vil satse på mye frukt og sunn god mat i hverdagen, mye vann og god hjemmelaget mat slik at de får gode vaner. Og en snopedag i uka, uten at det er hysterisk overholdt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #12 Skrevet 1. januar 2013 Jeg fikk bare på lørdager. Anonym poster: 0f98828461d0e2dd680f0bac2ec7ff18
Eli123 Skrevet 1. januar 2013 #13 Skrevet 1. januar 2013 Jeg fikk av og til på lørdager, men det var ikke noe fast greie. Nå har jeg sluttet helt å spise godteri og prøver å kutte ut mest mulig søte matprodukter. Da jeg sluttet å spise godteri hadde jeg en uke hvor jeg ikke spiste noe søtt. Ikke sukker på grøten, ikke saft eller brus, ikke noe som smakte søtt (unntak av frukt). Men det hjalp skal jeg si deg! Etter den uken tillater jeg meg selv å spise litt søtt av og til, men jeg får aldri søtsug lenger. Funket for meg i alle fall! Hvis jeg vil ha noe snacks pleier jeg å spise cottage cheese med mandler og rosiner med kanel. Dødsgodt! 1
Armitage Skrevet 1. januar 2013 #14 Skrevet 1. januar 2013 Vi hadde alltid cola i kjøeskapet da jeg var barn. Vi fikk ikke fri tilgang på det. Men det stoppet ikke oss. Jeg er avhengig av colaen. Får abstinenslignende symptomer om jeg ikke har fått i meg cola på 2-3 dager. Får sinnsykt vondt i hodet, blir kvalm og skjelven. Tror det er kombinasjonen av sukker og koffein som gjør det. Men jeg legger ikke noen skyld på mine foreldre for at jeg er blitt slik. Det var først da jeg flyttet hjemmefra at det gikk litt over styr. Jobber med å bli kvitt avhengigheten da:P
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #15 Skrevet 1. januar 2013 Fikk veldig lite godteri som barn, vi fikk heller frukt til barne-tv. Jeg var godt oppi i skolealder når jeg begynte å få lørdagsgodt. Brus var noe vi bare fikk til bursdager, jul og 17. mai. (Jeg er forøvrig født midt på 70-tallet.) Jeg har vært både cola og sukkeravhengig i voksen alder. Colaavhengigheten fikk jeg bukt med i forbindelse med at jeg slet med å bli gravid for noen år tilbake. Sukkeravhengigheten har jeg brukt denne høsten til å jobbe med(i forbindelse med vektnedgang) og tror jeg er kvitt den nå. Jeg har hvertfall ikke noe særlig sukkersug lenger og blir fort kvalm av å innta sukkerholdig mat/godteri. Anonym poster: a0c83bed489a90570a06e87d5441bae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå