Gjest tarandus Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Noen erfaring med JRT? Krever de veldig mye stimulans, dvs helt utenom det vanlige? Røyter de mye?
LittleJ Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Noen erfaring med JRT? Krever de veldig mye stimulans, dvs helt utenom det vanlige? Røyter de mye? De krever vel ikkeno utenom det vanlige, men de har det best (og må ha noe) med en del hjernetrim =) Det må jo egentlig alle, så ikke noe utover normalen! Om de røyter er litt forskjellig virker det som, noen røyter veldig og andre nesten ingenting! Men folk mener de ikke trenger så mye pelsstell, kanskje det er disse som røyter mest? JRT skal vel helst nappes med jevne mellomrom...
Gjest Bandit Skrevet 30. desember 2012 #3 Skrevet 30. desember 2012 De er så nydelige. Eks-naboen min har en slik en, og det hun kunne si er at de krever en del stimulans. De elsker hjernetrim, og liker å få brukt seg litt. Årvåkne, intelligente og lekne. Røyter jo litt, men ikke så mye mer enn snittet, vil jeg tro. Ellers kan de lett skape en viss avhengighet, dvs type fotfølger deg selv på do. Men sett tidlige grenser, så går det også bra. Tøff og robust liten krabat.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 beste stimulansen er å la de jobbe for maten synes jeg.en og halv liter flaske med maten inni, så må de jobbe for å få ut maten. kombi av lek og lære. det var hvertfall bra for min rottweiler. mener hunder gjenspeiler sine eiere, er man aktiv og mye ute så blir hunden aktiv også, er du lat så vil hunden bli rolig og lat også. Anonym poster: 21c835825bcfaf3e7789783df019336b
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Jeg har en Jack Russell og kan vel kanskje si litt utifra mine egne erfaringer. Min Jack Russell er 2 og et halvt år. Hun er fortsatt veldig leken og har masse leker å velge i mellom, biter på de, løper rundt, "jager" og koser seg med bamsene og lekene sine. Hun fotfølger meg også veldig, som noen nevnte over her, kan bli litt avhenig av eieren. Hun følger meg hvor enn jeg går, på do, om jeg henger opp tøy etc. Hvis hun vil opp på fanget mitt, at jeg skal bære henne, så hopper hun opp og ned. Jack Russler hopper veldig høyt.. De er veldig spretne Men hun er også en tøff liten krabat. Hun tror som regel hun er større enn hva hun er og elsker å brife litt. Jack Russler er også ganske dominante hunder, så her må man være ganske strenge med de, helt fra de er små, ellers kan de lett bite om de blir irriterte og bli veldig rampete. De elsker å erte, så her gjelder det å være konsekvens. Hun respekterer meg som regel mer enn andre mennesker, ettersom jeg er den som er strengest med henne og det er hun klar over. Dermed gjør hun som jeg sier, men når andre prøver, som for eksempel moren min eller kjæresten min, så kan hun bli en liten ramp. Og da må jeg overta. Men jeg hever sjeldent stemmen, og det er deilig. Så lurt å være streng, men ikke hyle "KOM HER!". Vær streng med stil, hehe. Ellers må man regne med at hunden vil leke, ofte. Jack Russler hopper og spretter rundt i huset og ute og er veldig raske og smidige. Og de ELSKER å lære, så de er veldig smarte og lærer fort. Hunden min gjør det ihvertfall. En smart leke å kjøpe til en liten og aktiv Jack Russell, er en gummileke med hull i seg, som man kan putte godbiter inni. Hunden min har en sånn rosa gummi-dings som jeg pleier å putte godbiter inni, så kan hun holde på det lenge. Kjempemoro! Hjernetrim er en veldig viktig del av livet til en Jack Russell. Gi den minst 5 minutter hjernetrim hver dag. Min kan rulle rundt, sitte pent, sitte bamse, gi labb på riktig hånd (gir jeg labb på høyre hånd, skal hun også gi labb på høyre. Skjønner? hehe) Og så kan hun stå på to bein, gå bakover på to bein. Blant annet. Men etter en god og lang tur i skogen (Jack Russler har det best uten bånd, så finn gjerne et sted som hunden kan løpe løs en god stund hver dag. Min spretter opp og ned som en kanin og utforsker alt hun ser og dukker opp her og der. Kjempemoro å se på) Men ja, etter en god og lang tur er det godt å ligge og late på sofaen ved siden av eieren. Hunden min kan være den villeste hunden i nabolaget men også den største sofagrisen ever! Hun kan gjerne ligge ved siden av meg på sofaen i flere timer og bare chilln. Jack Russler er også veldig glad i menneskelig selskap og elsker å være med på alt. Så om du har en jobb som det er mulig å ta med hund, så er det perfekt for en Jack Russell! Det var litt av hva jeg har lært av min egen Jack Russell og det som står i fakta om dem. Anonym poster: 18f41b70e3a05c83154cc88cf1a1a3e6 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #6 Skrevet 31. desember 2012 JRT er stri, dominant og kan fort bli aggressiv. Ikke en hund for noen som ikke har peiling. Gå heller for dansk/svensk gårdshund. Anonym poster: 1a215434cba151595172712ff338ea66
Gjest Belle Gunnes Skrevet 31. desember 2012 #7 Skrevet 31. desember 2012 For en del år siden så ble JRT veldig popp her i Oslo. En stund etterpå var det veldig mange unge hannhunder til salgs på finn.no Det er ganske barske hunder. Så vil du ha en søt kosehund, er ikke JRT hunden for deg. Men vil du ha en hund du kan bruke til alt, så er JRT en perfekt hund. Spor, lydighet, kløv, tur, agillity, freestyle osv. I stallmiljøet er det mange av de fordi de er tøffe nok til å holde følge med hestene på tur (til tross for sine korte ben) og de tar knekken på alle rottene
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #8 Skrevet 31. desember 2012 For en del år siden så ble JRT veldig popp her i Oslo. En stund etterpå var det veldig mange unge hannhunder til salgs på finn.no Det er ganske barske hunder. Så vil du ha en søt kosehund, er ikke JRT hunden for deg. Men vil du ha en hund du kan bruke til alt, så er JRT en perfekt hund. Spor, lydighet, kløv, tur, agillity, freestyle osv. I stallmiljøet er det mange av de fordi de er tøffe nok til å holde følge med hestene på tur (til tross for sine korte ben) og de tar knekken på alle rottene Du har rett om alt bortsett ifra det med at JRT ikke er en søt kosehund. JO SÅ KLART ER JRT DET OGSÅ! Min JRT ELSKER ihvertfall maaaaasse kos og dull på sofaen, i senga osv osv. Hun ELSKER å sitte på fanget mens vi ser på tv, hun sover sammen med meg i senga hver eneste natt, hun elsker å slikke folk i trynet og få masse kos og magekløing. Jeg har også en hårbørste til henne som hun elsker å bli gredd med... Jeg vil heller tro JRT er alt. De kan være real sofagriser som elsker masse kos og så er de ekstremt glad i mosjon og hjernetrim og alt som har med aktivitet å gjøre. De er ville, men kan også være veldig late og rolige. De er kjempesøte og snille hunder, men kan også være dominante og aggressive om man ikke har oppdratt de godt nok. Og så ikke minst er de utrolig lojale mot eiern(e) sin(e). Hunden min har ikke en eneste gang stukket av. Hun elsker å løpe rundt og sprette opp og ned, men hun holder seg alltid i nærheten og lar meg alltid se henne. Løper hun for langt, så stopper hun og snur seg og venter til jeg nærmer meg fr hun løper igjen. Anonym poster: 18f41b70e3a05c83154cc88cf1a1a3e6
Gjest Belle Gunnes Skrevet 31. desember 2012 #9 Skrevet 31. desember 2012 Så vil du BARE ha en søt kosehund, er ikke JRT hunden for deg. Sånn - da ble innlegget mitt mer tydelig. Det er vel ingen tvil om at man kose med en JRT. Men om man vil ha en ren sofakosehund, så gjør man feil i å skaffe seg en JRT.
LittleJ Skrevet 31. desember 2012 #10 Skrevet 31. desember 2012 JRT er stri, dominant og kan fort bli aggressiv. Ikke en hund for noen som ikke har peiling. Gå heller for dansk/svensk gårdshund. Anonym poster: 1a215434cba151595172712ff338ea66 Det der kan gjelde alle hunder uten opplæring... TS skriver utover normalen og hvis man holder seg til normalen er JRT en fin hund =) Det er ikke en sofakosehund, men det er vel i teorien ingen hunder og alle hunder blir det man lærer de opp til. DSG er forsåvidt veldig fine hunder, skal kanskje ha en selv etterhvert hvis mamma sin blir kåra og får valper =)
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #11 Skrevet 1. januar 2013 Det der kan gjelde alle hunder uten opplæring... TS skriver utover normalen og hvis man holder seg til normalen er JRT en fin hund =) Det er ikke en sofakosehund, men det er vel i teorien ingen hunder og alle hunder blir det man lærer de opp til. DSG er forsåvidt veldig fine hunder, skal kanskje ha en selv etterhvert hvis mamma sin blir kåra og får valper =) Normalt sett er JRT en krevende hund og ikke noe for dem som ikke kan lære opp en hund. Anonym poster: 1a215434cba151595172712ff338ea66
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #12 Skrevet 1. januar 2013 JRT er stri, dominant og kan fort bli aggressiv. Ikke en hund for noen som ikke har peiling. Gå heller for dansk/svensk gårdshund. Anonym poster: 1a215434cba151595172712ff338ea66 For en del år siden så ble JRT veldig popp her i Oslo. En stund etterpå var det veldig mange unge hannhunder til salgs på finn.no Det er ganske barske hunder. Så vil du ha en søt kosehund, er ikke JRT hunden for deg. Men vil du ha en hund du kan bruke til alt, så er JRT en perfekt hund. Spor, lydighet, kløv, tur, agillity, freestyle osv. I stallmiljøet er det mange av de fordi de er tøffe nok til å holde følge med hestene på tur (til tross for sine korte ben) og de tar knekken på alle rottene He, he, mange lar seg lure av at den er liten og gir blanke i å gi den oppdragelse. Da blir det sånn da. Samme gjelder DvergShcnauseren. De er steintøffe og er ikke noe for førstegangs hundeeiere.
Guybrush Skrevet 1. januar 2013 #13 Skrevet 1. januar 2013 Terrier på godt og vondt. Du bør ha hundeerfaring samt skjønne at dette er langt fra noen labrador for å si det sånn. Utrolig mye personlighet. Uhyre intelligente og liker å være aktive utendøre.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #14 Skrevet 1. januar 2013 Folk bør begynne å bruke hodet og kjøpe hund etter hva de skal bruke den til og ikke etter utseendet. 1
LittleJ Skrevet 1. januar 2013 #15 Skrevet 1. januar 2013 Normalt sett er JRT en krevende hund og ikke noe for dem som ikke kan lære opp en hund. Anonym poster: 1a215434cba151595172712ff338ea66 Har ikke sagt den ikke er krevende, jeg skriver at den ikke er no mer trengende enn normalen. Men selvfølgelig, "normalen" kan jo diskuteres
Gjest Belle Gunnes Skrevet 1. januar 2013 #16 Skrevet 1. januar 2013 Folk bør begynne å bruke hodet og kjøpe hund etter hva de skal bruke den til og ikke etter utseendet. Akkurat! Man får ikke sagt det der ofte nok. Blir også litt oppgitte over folk, som f.eks sier "å jeg kjenner noen med en bc og den er sååå fiiiiin - sånn vil jeg og ha" og så ender de opp med en hysterisk understimulert hund og mener det er feil på bikkja *facepalm*
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #17 Skrevet 1. januar 2013 Akkurat! Man får ikke sagt det der ofte nok. Blir også litt oppgitte over folk, som f.eks sier "å jeg kjenner noen med en bc og den er sååå fiiiiin - sånn vil jeg og ha" og så ender de opp med en hysterisk understimulert hund og mener det er feil på bikkja *facepalm* Har observert mang en BC tatt undersvingen på uerfarne eiere.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #18 Skrevet 1. januar 2013 Mine JRT er kosehunder. De elsker å ligge på fanget, under dyna eller på sofaen. De er rolige inne og propeller ute. Mine er korthåret og røyter noe inni granskauen, det er hår overalt og på alt. De strihårede røyter visst ikke, men må nappes. Jeg leker ikke noe "stressleker" som ballkasting, agility osv. Kaster jeg ball så ser ikke hundene hvor jeg kaster for så å sende hundene på søk etter ballen. Vi går spor. Og vi leker søk i skogen, enten etter gjenstander (ball, kongle, pinne el.l) eller etter mennesker. Anonym poster: bac5a0c42aa422430c8a92485d395f09
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #19 Skrevet 4. januar 2013 Mine JRT er kosehunder. De elsker å ligge på fanget, under dyna eller på sofaen. De er rolige inne og propeller ute. Mine er korthåret og røyter noe inni granskauen, det er hår overalt og på alt. De strihårede røyter visst ikke, men må nappes. Jeg leker ikke noe "stressleker" som ballkasting, agility osv. Kaster jeg ball så ser ikke hundene hvor jeg kaster for så å sende hundene på søk etter ballen. Vi går spor. Og vi leker søk i skogen, enten etter gjenstander (ball, kongle, pinne el.l) eller etter mennesker. Anonym poster: bac5a0c42aa422430c8a92485d395f09 Min Jack Russell er litt stri, og hun røyter en del. Ikke så mye, men litt. Jeg napper henne ikke heller, dyrlegen sa at det er jo greit å gjøre det, men ikke nødvendig. Så jeg har ikke gjort noe med det ennå, men kanskje jeg gjør det snart? Hun er også en kosehund inne og en propell ute. Lete etter gjenstander og hoppe i fjeller og bade er noe av det hun elsker. Inne gir jeg henne vanlig hjernetrim og så legger jeg godbiter over hele leil mens hun sitter i ro og venter, og når jeg sier "Vær så god" så løper hun rundt og leter etter bitene. Moro! Anonym poster: 18f41b70e3a05c83154cc88cf1a1a3e6
Gjest jente8923 Skrevet 10. januar 2013 #20 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Jeg har en parson russell terrier og det er nå så og si samme rase. Er første gang jeg eier min egen hund, men har bodd med hund før. Han krever en god del. Man må være konsekvent og tydelig. Han trenger hjernetrim, og mer enn fem minutter hver dag. Du legger selvfølgelig litt opptil det selv, men hvis du vil unngå alle mulige rampestreker hjelper det å jobbe med dem for da er de mye roligere. Vi går en del turer, lar han leke med andre hunder, driver hjernetrim og trener på triks hvertfall fire ganger om dagen (korte, men mange økter), leker med han selv (draleker etc) og har leker som han selv kan leke med (som godbitleker hvor han må jobbe litt) Han er heldigvis verdens snilleste og er veldig lærevillig så han er fin å trene. Jeg vil ikke anbefale noen som vil ha en sofahund å kjøpe en JRT. Vi var forberedt og ønsker en hund som vi kan trene med og gå lange turer med, vi har tiden til det. De er sinnsykt søte og pene, men vil ikke anbefale å velge en hund på grunnlag av det. Jeg vil absolutt påstå at det er en rase som krever en del mer enn andre raser. Er selvfølgelig en del raser som trenger det. Hatt en dogo canario før og det var noe heeelt annet.. Endret 10. januar 2013 av jente8923
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå