Gå til innhold

Bør prostitusjon forbys?  

1. 1. Bør prostitusjon forbys?

• JA
      16
    • NEI
      25
    • VET IKKE
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det har vært debatter om det har før, men etter gårsdagens Holmgang følte jeg for å ta en debatt om det igjen.....

Bør det være ulovlig å kjøpe sex i norge? Eller er det en privatsak som kun angår de det gjelder?

Se bort fra at det er enkelte kvinnene som blir presset ut i prostitusjon av halliker/bakmenn, eller de som er avhengi av å tjene penger til narkotika. De har ikke noe valg, og er og blir et offer i denne saken.

Min mening er at kjøp og salg av seksuelle tjenester fortsatt skal være lovlige. Både fordi jeg mener at alle har rett til å disponere kroppen sin slik de vil, og fordi det er et behov for salg av slike tjenester i samfunnet. Jeg er redd flere menn vil begå voldtekter, overgrep ol. om de ikke får mulighet utløp for sine lyster. Sex er et dypt iboende instinkt hos oss, og i ekstreme situsjoner kan det gjøre at man mister kontrollen.

For det andre vil det være umulig å håndheve ett slikt forbud, det vil uansett ikke forsvinne, bare gå under jorden. Da vil det bli enda farligere for de prostituerte og det vil bli vanskligere for hjelpeorganisasjoner å nå frem til de prostituerte.

Hva mener dere? bør prostitusjon forbys??

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Nei.

Problemet forsvinner ikke av den grunn, jfr Sverige...

Skrevet

Nei, det bør det ikke. Bedre at det er synlig enn usynlig.......For det finnes der uansett.

Skrevet

Nei - tror ikke noe forbud vil rette på noe :-?

Jeg mener det heller bør "legaliseres" slik som det for eksempel fungerer i staten Nevada i USA (utenom Las Vegas) og i Nederland.

Gjest lurven
Skrevet

tror ikke det blir flere voldtekter om det blir forbudt...

Skrevet

Nei jeg syns ikke prostitusjon bør forbys.

Skrevet

En liten bagatell, kanskje? Men temaet i Holmgang var om kjøp av seksuelle tjenester skulle forbys. Ikke salg...

Skrevet
En liten bagatell' date=' kanskje? Men temaet i Holmgang var om kjøp av seksuelle tjenester skulle forbys. Ikke salg...[/quote']

Jeg syns jo ikke det er en liten bagatell, men i sum så innebærer det kanskje det samme?

Jeg er i mot forbud mot begge deler, men jeg er også i mot at prostitusjon skal foregå fra bordeller, i hovedsak fordi hallikvirksomhet er forbudt i Norge. Kan ikke se annet enn at den loven ville måtte endres for å få satt prostitusjonen i system, og da ville det jo plutselig være fritt frem for halliker av alle slag.

Det jeg derimot er for er en mulighet for de prostituerte til å registrere seg og betale skatt, slik at de også kan dra nytte av offentlige goder som sykepenger, dagpenger og pensjon. Hvordan dette kan gjennomføres i praksis har jeg imidlertid ikke tenkt over.

Skrevet

Er kjøp av seksuelle tjenester opp til debatt, men ikke salg?

Herre, det er jo en og samme tingen (more or less).

Hva slags "kvinnen er en selvstendignæringsdrivende, men mannen er en gris" - politikk er dette? Blir jo det samme som piratvirksomheten på nettet. Laste opp er lovlig. Laste ned er ulovlig.

*duh*

Nesten et mirakel at det er ulovlig å selge narkotika, og ikke bare det å kjøpe.

Skrevet

Syns ikke prostitusjon skal kriminaliseres. Tror det vil bli tryggere for de prostituerte hvis de kom under ordnede forhold. Og det vil jo aldri forsvinne, ikke med all verdens forbud og straffer. Prostitusjon har vært i alle tider, og vil fortsette. Var ikke Maria Magdalena, fra bibelhistorien, en såkalt "lettsindig kvinne"?

Skrevet

Noen som synes prostituerte er skattesnytere?

Det er jo kriminelt... :roll:

Skrevet
Noen som synes prostituerte er skattesnytere?

Det er jo kriminelt... :roll:

Prostituerte er selvfølgelig ikke skattesnytere. De har jo ingen mulighet til å betale skatt for inntekten sin. Den norske stat vil ikke ha skattepenger fra prostituerte siden de da vil fungere som halliker. Og hallik-virksomhet er jo ulovlig i Norge. (Det er ihvertfall et av argumentene jeg har hørt...)

En del prostituerte ønsker jo faktisk å betale skatt, og på den måten komme inn under pensjonsordninger, og andre goder vanlige arbeidstakere nyter godt av. En prostituert har jo heller ikke noe å falle tilbake på dersom hun (Ja, jeg velger å skrive hun...) blir syk. Ingen sykepenger der i gården.

Å kalle de skattesnytere er ikke aktuelt før regelverket evt. endres slik at de har en mulighet til å betale skatt.

Skrevet

Jeg stemte JA, fordi horeKUNDENE blir kriminalisert. Derfor bør man kriminalisere horene også.

Skrevet
Jeg stemte JA' date=' fordi horeKUNDENE blir kriminalisert. Derfor bør man kriminalisere horene også.[/quote']

Horekundene blir ikke kriminalisert nå. Krf har tatt det inn som en sak i partiprogrammet sitt, men det er fremdeles stor uenighet om dette på stortinget. Og debatten vil sannsynligvis pågå i lang tid før det evt blir et forbud mot kjøp av seksuelle tjenester... Jeg synes allikevel ikke at det skal være noen vits i å kriminalisere salg bare fordi enkelte vil kriminalisere kjøp. Prostituerte er generelt en svakere gruppe enn kundene deres er, og det vil ikke gjøre livet deres noe lettere om de risikerer straff for det de gjør. Det vil heller ikke bli særlig mindre prostitusjon av det. Men disse argumentene er jo egentlig de samme argumentene mot kriminalisering av kjøp av seksuelle tjenester.

Jeg er MOT en kriminalisering i begge tilfeller. Kan ikke se at det vil hjelpe hverken de prostituerte eller samfunnet på noen som helst måte. (Annet enn de som syns det er så forferdelig å se på at "bybildet blir skitnet til av slike mennesker" Etter min menig bør man heller prøve å forandre slike holdninger...)

Skrevet

Horekundene blir ikke kriminalisert nå.)

Men man SER ofte på dem som kriminelle. Og da særlig av feministene. Det var vel egentlig det jeg mente med "kriminalisering".

Jeg synes allikevel ikke at det skal være noen vits i å kriminalisere salg bare fordi enkelte vil kriminalisere kjøp. Prostituerte er generelt en svakere gruppe enn kundene deres er, og det vil ikke gjøre livet deres noe lettere om de risikerer straff for det de gjør.

Men horeKUNDENE er på mange måter ofre oppe i allt dette de også. De er ofre for feminismens umåtelige krav. Mange ganger velger kvinner bort, menn som egentlig er snille å greie, fordi mannen ikke har særlige utsikter eller interesser for materiell rikdom (og DET er et veldokumentert faktum). Tro meg, det nytter ikke å kjøre en gammal rusten Volvo, ønsker man "drag på damene", uansett hvor grei/kjekk og ærlig man er ellers! Men, menn er nå engang menn, og menneskelige vesener, som søker nærhet og kontakt, akkurat som kvinner. Hadde ikke du kanskje følt deg som et offer, når du måtte ut å kjøpe deg nærhet? I tillegg da kanskje måtte blakke deg helt for det (en runde i halmen med en/ei prostituert koster jo en formue)?

Nå er jeg av den typen som har den holdningen at "får jeg det ikke gratis, så kan det til hel*vete være", og trives godt med det (er ikke avhengig av kroppslig kontakt). Men jeg _kan_ faktisk forstå andre som er "avhengige", og jeg synes det blir forferdelig galt å se på dem som kriminelle, eller som typiske "kvinneutnyttere". Jeg mener heller ikke at det er en menneskerett å ha tilgang på nærhet.

Skrevet

Kriminalisering av kjøp, men ikke salg, ville blitt det samme som at butikkene her i landet fikk lovt til å selge en vare (la oss si hasj), som kundene ikke fikk lov til å kjøpe.

Jeg savner en logikk i dette.

Men for all del. :-)

Skrevet

De burde stopes. :evil:

Vi ar tros alt i 2004 og enda er det aksetabelt at kviner kjøpes for a utfore sykemanens galskaper.....

Vi godt vet at de er jenter,kviner og barn!!! som er dar i den bransjen og som lider.Vi vet også godt at de er ikke dar frivilig.at de lider og at de er tvunget til å gjore det de gjor!!!At vi skal vente at manfolk forsto dette,har vi ikke så lang tid,fordi det skal altid være idioter som utnyter kviner.VI MÅ STOPE dette galskap.Jeg er mor,kvine,soster,og doter og er lei hvar gang jeg ser en kvine trake på gaten.

De som utnyter kviner og kjøper dem for a ha sex med dem skal betale dyrt for dette,store botter og fengsel straf anbefales.Men ogso tiltak hvor eventuele ektefele,samboere skal informeres om pogrepelsen.De er viktig at vi kan beskytte os selv mot kjønsykdomer(som er ikke en litten numer av) og veta hva som kommer hjem i stua......

:roll:

Skrevet

Var med på en sånn vote i et annet forum med nesten bare menn(fra europa og usa). Det ble sånn ca 15 mot 2 som mente at prostutisjon skulle legaliseres. Syntes det var veldig ensidig.

Skrevet
Kriminalisering av kjøp, men ikke salg, ville blitt det samme som at butikkene her i landet fikk lovt til å selge en vare (la oss si hasj), som kundene ikke fikk lov til å kjøpe.

Jeg savner en logikk i dette.

Men for all del. :-)

Jeg sa da helt klart at jeg ikke ønsket forbud mot hverken kjøp eller salg, hva er det du mangler? Flere som tenker som meg?

Jeg ønsker ingen kriminalisering av noen av partene, men jeg ønsker, for de som livnærer seg som prostituerte, ordnede forhold slik at de slipper å være redde for å bli syke, voldtatt, banket og lignende. Det er bare at jeg ikke klarer å se hvordan man skal få det til! OK?

Skrevet
De burde stopes. :evil:  

Vi ar tros alt i 2004 og enda er det aksetabelt at kviner kjøpes for a utfore sykemanens galskaper.....

Vi godt vet at de er jenter,kviner og barn!!! som er dar i den bransjen og som lider.Vi vet også godt at de er ikke dar frivilig.at de lider og at de er tvunget til å gjore det de gjor!!!At vi skal vente at manfolk forsto dette,har vi ikke så lang tid,fordi det skal altid være idioter som utnyter kviner.VI MÅ STOPE dette galskap.Jeg er mor,kvine,soster,og doter og er lei hvar gang jeg ser en kvine trake på gaten.

De som utnyter kviner og kjøper dem for a ha sex med dem skal betale dyrt for dette,store botter og fengsel straf anbefales.Men ogso tiltak hvor eventuele ektefele,samboere skal informeres om pogrepelsen.De er viktig at vi kan beskytte os selv mot kjønsykdomer(som er ikke en litten numer av) og veta hva som kommer hjem i stua......

:roll:

Du vil STOPPE prostitusjon gjennom å forby det... :klø: Verdens eldste yrke har da for F** vært furbudt i de fleste samfunn gjennom de fleste tider i historien og likevel levd i beste velgående!

Det eneste som har skjedd er at det går under jorda og da får hallikkene mer makt over de prostituerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...