Gå til innhold

Slutte med cola light!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før var jeg cocaholiker, drakk 3 liter for dagen. Bestemte meg for å slutte, pga vekten. Men fikk sånn hodepine!!

En venninne sa jeg skulle prøve light-versjonen. Hjalp mot hodepinen, men jeg er fullstendig avhengig. Og har lest litt for mye om aspartam i det siste.

Hvordan bør jeg gå frem for å slutte?

Gå cold turkey og drikke en kopp kaffe midt på dagen? Trappe ned?

Jeg drikker ikke kaffe til vanlig og drikker jeg for mye får jeg hjertebank og blir veldig urolig. Men antar det var koffeinmangel som ga meg hodepine da jeg sluttet med sukkercolaen...? Hjelp!!

Anonym poster: 6211ab57ca31e3ef2df38b33ffcbe596

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge forsøkte du? Jeg får også hodepine av å kutte ut colaen, men det er over etter ei uke.

Anonym poster: 823931b59fcb7bafdb785cf444ad5865

Skrevet

Aspartam er ikke farlig. Eneste incentiv for å slutte med cola light burde være økonomi og tenner :)

Anonym poster: 297fd68cc3dd04906ba2ce95dbb76c71

• Liker 1
Gjest BC-jenta
Skrevet

Bli gravid :wow: Om du er så "heldig" å få halsbrann, så er brus det SISTE du vil ha. Tro meg, jeg var nemlig pepsi max-addict fram til jeg fikk halsbrann. :fnise:

Vel, forskning kan ikke pr. i dag dokumentere (ut i fra det jeg vet) at aspartam er helseskadelig i normale mengder, men det koster nå forferdelig mye med all den brusen da. Dessuten sliter det jo på tennene selv om det ikke er sukker i det. Hvis du får hjertebank av kaffe, så ville jeg ikke erstatta brusen med det heller. Drikk vann:) Kjedelig, men det er i det minste bra for deg, og ikke minst gratis.

Skrevet

Aspartam er ikke farlig. Eneste incentiv for å slutte med cola light burde være økonomi og tenner :)

Tenna har det bra, økonomien også, men har lest en del skrekkhistorier i det siste. Men er serotonin-nivået jeg er mest bekymret for. Har slitt en del med psyken, så om det kan hjelpe å kutte ut aspartamen synes jeg det er bedre enn å knaske lykkepiller :)

Anonym poster: 501eed7833f378a7f7795debbf8b7dd9

• Liker 1
Skrevet

Bli gravid :wow: Om du er så "heldig" å få halsbrann, så er brus det SISTE du vil ha. Tro meg, jeg var nemlig pepsi max-addict fram til jeg fikk halsbrann. :fnise:

Vel, forskning kan ikke pr. i dag dokumentere (ut i fra det jeg vet) at aspartam er helseskadelig i normale mengder, men det koster nå forferdelig mye med all den brusen da. Dessuten sliter det jo på tennene selv om det ikke er sukker i det. Hvis du får hjertebank av kaffe, så ville jeg ikke erstatta brusen med det heller. Drikk vann:) Kjedelig, men det er i det minste bra for deg, og ikke minst gratis.

Hvis det stemmer at aspartam ikke er farlig i normale mengder så burde uansett de store mengdene med koffein man får i seg ved stort inntak være en god nok grunn til å slutte.

• Liker 2
Gjest BC-jenta
Skrevet

Hvis det stemmer at aspartam ikke er farlig i normale mengder så burde uansett de store mengdene med koffein man får i seg ved stort inntak være en god nok grunn til å slutte.

Kommer an på hva som er "stort inntak" :) Det er forskjell på koffeinmengden en får i seg ved å drikke 1 liter brus kontra 1 liter kaffe ville jeg tro. Uansett - det finnes uansett ingen klare fordeler ved å bælme brus:D Og hvis du venner deg av av med brusdrikkinga, vil du oppleve det faktisk smaker dritt etter hvert. Sikkert hørt den før, men det er sant.

Skrevet

Tenna har det bra, økonomien også, men har lest en del skrekkhistorier i det siste. Men er serotonin-nivået jeg er mest bekymret for. Har slitt en del med psyken, så om det kan hjelpe å kutte ut aspartamen synes jeg det er bedre enn å knaske lykkepiller :)

Oi. Kan garantere deg at lighbrus ikke påvirker serotonin-nivået ditt.

Hva folk får seg til å tro på :fnise:

Skrevet

Det er koffeinet i cola som gjør at du får hodepinne når du slitter å drikke det. Koffein utvider blodårene og når de plutselig ikke blir utvidet noen dager= skallebank.

Hvis du kutter cold turkey så er dag 2 og 3 verst. Tar ca en uke før hodet føles normalt igjen. Jeg drakk to kopper kaffe hver dag en uke etter at jeg sluttet. Måtte ty til noen paracet på dag 3 allikevel.

Anonym poster: 32c5a3ae43be74b6301fb0fe53210415

Skrevet

Hvordan gå frem: ikke kjøp mer brus. (så enkelt - så vanskelig!)

Hodepinen VIL gi seg når kroppen din stabiliserer seg igjen. Det er en drittperiode, men den GÅR over. Sørg for å ha selvdisiplinen i boks og paracet i hus. Erstatt cola med isvann feks de dagene det er verst. Drikk masse vann!

Jeg har trua :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i flere år ALLTID fått vondt i hodet hvis jeg ikke har drukket pepsi max før lunsj. Nå i jula vet jeg ikke helt hva som har gått av meg, men jeg hadde ikke lyst på så drakk kun et glass pr dag i et par-tre dager UTEN at jeg fikk vondt i hodet... Jeg pleier å drikke minimum 1,5l hver dag.

Jeg har tidligere trappet ned, det er det som har gitt meg minst ubehag. Og da har jeg virkelig gledet meg til den lille mengden jeg har unnet meg istedet for å nesten kjededrikke det.

Har i perioder tatt koffein piller for å bryte vanen med å bælme nedpå. Funker delvis.

Skrevet

Oi. Kan garantere deg at lighbrus ikke påvirker serotonin-nivået ditt.

Hva folk får seg til å tro på :fnise:

Jøss, hvordan kan du garantere det? Kjenner du alle kroppens funksjoner og reaksjoner på lightbrus?

Anonym poster: f255f82829b4bf971e31752df30a4c40

• Liker 3
Skrevet
Og har lest litt for mye om aspartam i det siste.

Bare skremselspropaganda. Stoffet er helt trygt i de minimale dosene du vil få i deg.

Skrevet

Økt fare for hjerteinfarkt med 43% og leverskade. http://www.dailymail...ack-stroke.html

Nei, det er bare mulig. Rapporten konkluderer ikke med det Daily Fail påstår. Utallige andre studier viser ingen negative effekter. Dessuten er det slik at disse mulige skadene kun er ved daglig intak. De som drakk alle dager unntatt en hadde ingen økt risiko. Dette tyder på at det er noe annet som ligger bak resultatene.

Skrevet

Jaja, jeg sluttet cold turkey i går morges-hodepine har jeg nok av pga influensa. Drikker vann istedet. Det går foreløpig fint!! Hilsen TS

• Liker 3
Skrevet

Jeg får også hodepine når jeg kutter ut etter å ha drukket cola/cola light lenge. Har drukket det hver dag i jula, men fra i morra blir det stopp her også. Hodepinen varer gjerne 1/2 dager her, så gir det seg. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke drukket Pepsi Max e.l siden jeg startet tråden, men hadde meg et glass julebrus i går da, siden å drikke vann til middagen føltes litt kjipt.

Går det an å drikke et glass eller to feks på kvelden eller en helg, eller er det som med alkoholisme eller røyking, at tar man litt, sklir man rett utpå igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke drukket Pepsi Max e.l siden jeg startet tråden, men hadde meg et glass julebrus i går da, siden å drikke vann til middagen føltes litt kjipt.

Går det an å drikke et glass eller to feks på kvelden eller en helg, eller er det som med alkoholisme eller røyking, at tar man litt, sklir man rett utpå igjen?

Forskjell på to glass hver kveld og to glass i helga ;)

Anonym poster: 32c5a3ae43be74b6301fb0fe53210415

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men før jeg opprettet denne tråden snakker vi 2-3 1.5l flasker for dagen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...