amonyn Skrevet 30. desember 2012 #1 Skrevet 30. desember 2012 Er det noen grammatikknazier her som har lyst til å hjelpe meg med å korrekturlese bloggen min? Spesielt kommafeil, for jeg vet at jeg ikke er så flink der.
Testosteron Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 (endret) Du kan skrive til meg om hva som helst og jeg vil svare. Der mangler det et komma mellom helst og og. Av deigen kan man lage boller, kringler, lussekatter, eller min favoritt; kanelsnurrer. Ikke komma mellom lussekatter og eller. Smelt smøret og kok opp vann. Komma etter smøret. De ferdige kakene settes i en lun og god krok, til de har vokst seg store og flotte. Ikke komma etter krok. Da kan du ta dem opp fra fryseren når du lager middag, og bruke varmen fra middagsrettene til å steke bollene. Ikke komma etter middag. Har blitt utrolig avhengig av denne sangen, av Matisyahu. Her mangler det et subjekt, nemlig jeg. Det skal ikke være komma etter sangen. Bli helgens blogg - stor hemmelig premie! Komma mellom stor og hemmelig fordi begge forteller noe om premie. Vinneren trekkes hver lørdag ettermiddag, og får et innlegg hvor bloggen din presenteres. Ikke komma etter ettermiddag, for det kommer ikke noe nytt subjekt etter ettermiddag, noe som er betingelsen for komma her. Det er bare ett subjekt i denne setningen, nemlig Vinneren. Alle blogger som deltar blir besøkt. Komma etter deltar pga som. Den er stor, vanskelig å få tak i og den ligger på toppen av ønskelisten til tusenvis av mennesker. Her må du enten ta bort ordet "den" foran "ligger", eller så må du sette komma foran "og" samt bytte ut kommaet etter "stor" med et "og", for "og den ligger på toppen av ønskelisten til tusenvis av mennesker" inneholder både subjekt og verbal og starter med et "og" og skal da ha komma foran seg. Enten du ønsker å slå kloa i den mystiske premien, eller bare vil ha gratis reklame og anerkjennelse for bloggen din ... Her skal det ikke være komma foran "eller", for det kommer ikke noe subjekt etterpå. Det er det samme subjektet foran som etter "eller", nemlig "du". Komma forutsetter nytt subjekt og verbal etter bindeordet - i dette tilfellet "eller". Endret 30. desember 2012 av Testosteron 1
Tibbie Skrevet 30. desember 2012 #3 Skrevet 30. desember 2012 Jeg bare kikket innom, men syns ikke det var så mange skrive- og grammatikkfeil? "Av deigen kan man lage boller, kringler, lussekatter, eller min favoritt; kanelsnurrer." Jeg tror ikke det skal være komma før "eller" i denne setningen. Det er komma der i det engelske språk, men ikke på norsk.
Tibbie Skrevet 30. desember 2012 #4 Skrevet 30. desember 2012 Wuups, jeg ser noen kom meg i forveien!
Testosteron Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Wuups, jeg ser noen kom meg i forveien! To nazier er bedre enn en nazi 2
amonyn Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2012 Du kan skrive til meg om hva som helst og jeg vil svare. Der mangler det et komma mellom helst og og. Av deigen kan man lage boller, kringler, lussekatter, eller min favoritt; kanelsnurrer. Ikke komma mellom lussekatter og eller. Smelt smøret og kok opp vann. Komma etter smøret. De ferdige kakene settes i en lun og god krok, til de har vokst seg store og flotte. Ikke komma etter krok. Da kan du ta dem opp fra fryseren når du lager middag, og bruke varmen fra middagsrettene til å steke bollene. Ikke komma etter middag. Har blitt utrolig avhengig av denne sangen, av Matisyahu. Her mangler det et subjekt, nemlig jeg. Det skal ikke være komma etter sangen. Se der ja. Tusen takk! Jeg bare kikket innom, men syns ikke det var så mange skrive- og grammatikkfeil? "Av deigen kan man lage boller, kringler, lussekatter, eller min favoritt; kanelsnurrer." Jeg tror ikke det skal være komma før "eller" i denne setningen. Det er komma der i det engelske språk, men ikke på norsk. Nei, jeg tror og håper at jeg skal skrive rimelig brukbart. Skal ta eksamen i norsk til våren, og da vil jeg gjerne unngå slike feil. 1
Tibbie Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Så Nei, jeg tror og håper at jeg skal skrive rimelig brukbart. Skal ta eksamen i norsk til våren, og da vil jeg gjerne unngå slike feil. Bare du holder deg unna de mest irriterende skrivefeil (og/å, orddeling, var/hva, store bokstaver ved egennavn og etter pungtum osv.), så tror jeg du i hvert fall unngår å stryke
Testosteron Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Se der ja. Tusen takk! Jeg legger inn flere setninger med forslag til endringer i morgen hvis jeg har lyst, og hvis det er noen forslag du ikke forstår, så spør meg hvorfor.
amonyn Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2012 Så Bare du holder deg unna de mest irriterende skrivefeil (og/å, orddeling, var/hva, store bokstaver ved egennavn og etter pungtum osv.), så tror jeg du i hvert fall unngår å stryke Så du synes det er så dårlig fatt? Har en forhåpning om å kunne forbedre femmerne mine, og få en sekser istedet. Av deigen kan man lage boller, kringler, lussekatter, eller min favoritt; kanelsnurrer. Ikke komma mellom lussekatter og eller. Hvorfor ikke? De ferdige kakene settes i en lun og god krok, til de har vokst seg store og flotte. Ikke komma etter krok. På barneskolen satt jeg veldig få komma. Læreren sa at jeg skulle sette komma der det var naturlig med en "pustepause". Det var nok slik jeg tenkte her, men det stemmer ikke, altså? Da kan du ta dem opp fra fryseren når du lager middag, og bruke varmen fra middagsrettene til å steke bollene. Ikke komma etter middag. Så man setter ikke komma dersom det ikke finnes subjekt etter "og"? Tror jeg må få frisket opp hukommelsen. Klarer tydeligvis ikke å se forskjellen på subjekt og objekt. Har blitt utrolig avhengig av denne sangen, av Matisyahu. Her mangler det et subjekt, nemlig jeg. Det skal ikke være komma etter sangen. Det visste jeg egentlig, men sløyfer "jeg" allikevel. Er "av Matisyahu" en setningsrest? Alle blogger som deltar blir besøkt. Komma etter deltar pga som. Setter man alltid komma før "som"? Her ville jeg egentlig satt komma før "blir". Hvor viktige er disse reglene? Fikk sekser i engelsk skriftlig, uten å terpe på grammatikk på forhånd. Kan jeg klare dette i norskfaget også eller vil det lønne seg å bruke tid på dette?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #10 Skrevet 30. desember 2012 Av deigen kan man lage boller, kringler, lussekatter, eller min favoritt; kanelsnurrer. Ikke komma mellom lussekatter og eller. Det skal heller ikke være semikolon. Bruk kolon eller tankestrek. Da kan du ta dem opp fra fryseren når du lager middag, og bruke varmen fra middagsrettene til å steke bollene. Ikke komma etter middag. Jo, det skal være komma. Vinneren trekkes hver lørdag ettermiddag, og får et innlegg hvor bloggen din presenteres. Ikke komma etter ettermiddag, for det kommer ikke noe nytt subjekt etter ettermiddag, noe som er betingelsen for komma her. Det er bare ett subjekt i denne setningen, nemlig Vinneren. Det er strengt tatt valgfritt i slike tilfeller. For øvrig ville jeg byttet ut "din" med "sin". Enten du ønsker å slå kloa i den mystiske premien, eller bare vil ha gratis reklame og anerkjennelse for bloggen din ... Her skal det ikke være komma foran "eller", for det kommer ikke noe subjekt etterpå. Det er det samme subjektet foran som etter "eller", nemlig "du". Komma forutsetter nytt subjekt og verbal etter bindeordet - i dette tilfellet "eller". Jeg vet ikke hvordan resten av setningen går, men man kan sette komma her også. Det kommer an på rytme, hvor prominent innholdet i de forskjellige leddene er, etc. Anonym poster: c17cb43537607f225c3d69e1524c224a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #11 Skrevet 30. desember 2012 Anonym poster: c17cb43537607f225c3d69e1524c224a Jeg var litt for rask - "din" kan selvsagt ikke byttes ut med "sin". Men jeg vil anbefale en omskrivning av setningen. Anonym poster: c17cb43537607f225c3d69e1524c224a
Testosteron Skrevet 30. desember 2012 #12 Skrevet 30. desember 2012 (endret) Hvorfor ikke? På barneskolen satt jeg veldig få komma. Læreren sa at jeg skulle sette komma der det var naturlig med en "pustepause". Det var nok slik jeg tenkte her, men det stemmer ikke, altså? Så man setter ikke komma dersom det ikke finnes subjekt etter "og"? Tror jeg må få frisket opp hukommelsen. Klarer tydeligvis ikke å se forskjellen på subjekt og objekt. Det visste jeg egentlig, men sløyfer "jeg" allikevel. Er "av Matisyahu" en setningsrest? Setter man alltid komma før "som"? Her ville jeg egentlig satt komma før "blir". Hvor viktige er disse reglene? Fikk sekser i engelsk skriftlig, uten å terpe på grammatikk på forhånd. Kan jeg klare dette i norskfaget også eller vil det lønne seg å bruke tid på dette? Av deigen kan man lage boller, kringler, lussekatter, eller min favoritt; kanelsnurrer. Når man ramser opp ting etter hverandre slik som her, så skal man ha komma etter hvert ord som blir ramset opp, men ikke mellom de to siste, for der kommer jo bindeordet "eller". Man skal ikke ha både komma og en konjunksjon. Det blir smør på flesk. De ferdige kakene settes i en lun og god krok, til de har vokst seg store og flotte. Til er ikke noe bindeord. Derfor skal det ikke være komma her. Hvis du skal forbedre karakteren fra 5 til 6, må du lære deg kommareglene bedre enn at du setter komma hvor det er naturlig med en pustepause. Så man setter ikke komma dersom det ikke finnes subjekt etter "og"? Tror jeg må få frisket opp hukommelsen. Klarer tydeligvis ikke å se forskjellen på subjekt og objekt. Da kan du ta dem opp fra fryseren når du lager middag, og bruke varmen fra middagsrettene til å steke bollene. Et subjekt er det samme som et gjerningsord. Det er det ordet som gjør noe i setningen, og her er det "du" som gjør noe. Det er "du" som tar bollene opp fra fryseren, og det er "du" som lager middag og bruker varmen. Et verbal er gjerningen/det som blir gjort i setningen. Det som blir gjort i setningen, er at du tar bollene opp fra fryseren, lager middagen og bruker varmen til å steke bollene. Det er ikke noe nytt subjekt etter "middag". De to subjektene "du" kommer begge før "middag", og da skal det ikke være komma etter middag. Et objekt er noe annet enn et verbal. Et objekt er det som blir gjort noe med. I denne setningen blir bollene ("dem") tatt opp fra fryseren, og bollene blir stekt. Men objekter har ingen betydning for kommasettingen. Det er subjektene og verbalene som er avgjørende for kommasettingen, og cluet er at man skal bare sette komma dersom man har både et nytt subjekt og et nytt verbal etter et av de fire sidestillende bindeordene "og", "eller", "men" eller "for". Har blitt utrolig avhengig av denne sangen, av Matisyahu. Her mangler det et subjekt, nemlig jeg. Det skal ikke være komma etter sangen. Det visste jeg egentlig, men sløyfer "jeg" allikevel. Er "av Matisyahu" en setningsrest? Hva mener du med en setningsrest? Du må tenke subjekt og verbal. Denne setningen har ett subjekt; jeg, og ett verbal; har blitt, og da skal det ikke være noe komma i setningen. Det er så enkelt. ]Alle blogger som deltar blir besøkt. Komma etter deltar pga som. Setter man alltid komma før "som"? Her ville jeg egentlig satt komma før "blir". Ikke før, men etter at det innskutte setningsleddet som starter med "som", er slutt: Alle blogger som deltar, blir besøkt. "Som deltar" er et innskutt setningsledd, og det skal alltid være komma når leddet er slutt. Endret 30. desember 2012 av Testosteron
amonyn Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2012 Ser at jeg har mye å lære. Huff og huff.
Gjest Eurodice Skrevet 31. desember 2012 #14 Skrevet 31. desember 2012 Så Bare du holder deg unna de mest irriterende skrivefeil (og/å, orddeling, var/hva, store bokstaver ved egennavn og etter pungtum osv.), så tror jeg du i hvert fall unngår å stryke *Punktum* 1
Gjest Eurodice Skrevet 31. desember 2012 #15 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Et subjekt er det samme som et gjerningsord. Det er det ordet som gjør noe i setningen, og her er det "du" som gjør noe. Det er "du" som tar bollene opp fra fryseren, og det er "du" som lager middag og bruker varmen. Har blitt utrolig avhengig av denne sangen, av Matisyahu. Her mangler det et subjekt, nemlig jeg. Det skal ikke være komma etter sangen. Et subjekt er ikke det samme som gjerningsord. Gjerningsord er den norske betegnelsen på verb. Subjektet er den som utfører en handling. Det kan være et substantiv, et pronomen etc. "Er blitt" er den korrekte skrivemåten (og talemåten), men for alt jeg vet, er "har blitt" godtatt. Endret 31. desember 2012 av Arabella 1
Tibbie Skrevet 1. januar 2013 #16 Skrevet 1. januar 2013 Så du synes det er så dårlig fatt? Har en forhåpning om å kunne forbedre femmerne mine, og få en sekser istedet. Haha, neida. Jeg ville egentlig bare få frem at jeg hater store grammatikkfeil Lykke til! Håper det går som du vil. *Punktum* Takk! Nå er jeg obs på å skrive det rett neste gang. Det er slik man lærer
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #17 Skrevet 1. januar 2013 Et subjekt er ikke det samme som gjerningsord. Gjerningsord er den norske betegnelsen på verb. Subjektet er den som utfører en handling. Det kan være et substantiv, et pronomen etc. "Er blitt" er den korrekte skrivemåten (og talemåten), men for alt jeg vet, er "har blitt" godtatt. Her er (noe av) det Språkrådet har å si om er vs. har blitt: http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprakhjelp/Raad/Spoersmaal_og_svar/#erblitt Anonym poster: c17cb43537607f225c3d69e1524c224a
amonyn Skrevet 1. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 1. januar 2013 Dere er utrolig nyttige! Jeg har egentlig aldri tenkt så mye på grammatikk og rettskrivning, for mesteparten har kommet av seg selv. Da jeg fikk igjen tentamener og slikt, var jeg fornøyd med karakteren, og brydde meg ikke om å se over den røde skriften til læreren. Men nå er jeg nødt og læreren er ikke her
Gjest Eurodice Skrevet 2. januar 2013 #19 Skrevet 2. januar 2013 Dere er utrolig nyttige! Jeg har egentlig aldri tenkt så mye på grammatikk og rettskrivning, for mesteparten har kommet av seg selv. Da jeg fikk igjen tentamener og slikt, var jeg fornøyd med karakteren, og brydde meg ikke om å se over den røde skriften til læreren. Men nå er jeg nødt og læreren er ikke her "Itjnå som kjem tå seg sjøl" .
amonyn Skrevet 2. januar 2013 Forfatter #20 Skrevet 2. januar 2013 "Itjnå som kjem tå seg sjøl" . Hehe :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå