Gå til innhold

Hva tenker dere om straffen? Husarrest

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshinam
Skrevet (endret)

Avslutter dette emnet!

Endret av Sunshinam
  • Liker 2
Gjest hedgepig
Skrevet

Helt grei straff.

Mine barn får ikke lov å ha pc på rommene sine. Bare i fellesrom.

• Liker 3
Skrevet

Her i huset så har jeg en avtale med barna (som forøvrig er 6, 9 og 11 år) at vi ikke holder på med data etter klokken 9 på kvelden. Siden jeg stoler på dem, så har jeg ikke tatt på noe "automatisk avslutning" heller. Men på fredags kved før jeg la med sjekket jeg innom rommet til 11 åringen, og da satt hun på PC'en i senga, klokken var 12!

Så sjekket jeg loggen og fant ut at dette rett og slett også var en vane at hun sniker seg inn på PC' en på kvelden for å spille "gosupermodel".

Vet at dette ikke er en superstort ting, men jeg tåler ikke å bli løyet/lurt til slik. Så det hele endte med 2 dagers husarrest (siden det er nyttårsaften er like rundt hjørnet) og en ukes dataforbud.

Så dermed fikk hun sin første husarrest...

Hva tenker dere om straffen? Er litt usikker på dette med husarrest.

Her i huset er barna oppvokst med at man skal respektere hverandres privatliv. Dette innebærer bl.a. at man alltid skal banke på døra til rommene til hverandre før man går inn. Det går begge veier. Barna skal banke på hos sin foreldres rom, og motstatt.

Det innebærer også at man ikke under noen omstendigheter skal snoke i hverandres eiendeler, det være seg PC, mobil, dagbøker etc.

Det at du faktisk snoker i din datters PC finner jeg forkastelig, og det er ikke rent lite hyklersk det du her har gjort. Datteren din har altså spilt et ufarlig spill på PC´en lengere enn det som er avtalt, mens du har snoket i hennes PC. Hva mener du er verst?

Jeg er dundrende uenig i din oppførsel og finner den smakløs og forkastelig. Hvis jeg hadde oppdaget at mitt barn brøt en slik avtale, ville jeg ha satt meg ned og tatt en prat med han/henne og fortalt om alvoret i dette og at slike avtaler er til for å holdes. Jeg ville ha gitt dem en advarsel, og om dette skjedde igjen, ville jeg ha installert et program på PC´en som slår den av og stenger den etter et bestemt klokkeslett. Og jeg ville selvsagt aldri ha straffet dem slik. Jeg er i mot husarrest og slike straffer, og det kommer aldri på tale å gi mine barn en slik straff noensinne, uansett hva de måtte finne på av rampestreker.

Størrelsen på straffen din er jo også helt hinsides. 2 dagers husarrest og 1 ukes dataforbud for en så liten sak.

Fy flate.

Skrevet (endret)

Nå burde man jo undersøke hva barna holder på med på pc i så ung alder. Noe annet er naivt. Det florerer jo med artikler om unger som blir lurt på nett.

Ts, jeg synes at husarrest er en straffemetode som er dårlig. Dataforbud i ei uke høres fornuftig ut.

Endret av Marwel
  • Liker 17
Skrevet

Jeg har aldri fått husarrest og er så glad for det. Synes dette er en veldig dårlig "straff", synes det er dårlig gjort mot barna, og synes den i dette tilfellet er ALT for streng. Synes det kun skal brukes om det er virkelig ille, og har en hensikt,i dette tilfellet så har det jo ikke det, at hun skal sitte hjemme og kjede seg fordi hun har vært på dataen litt sent. Hun kommer også til å lære å bruke tankegangen " jeg kan ikke spille sent på natten og lyve for mamma for da får jeg husarrest". Mine søstre får lov til å gjøre dette og lærer; " jeg kan ikke sitte sent på dataen fordi jeg blir så trøtt dagen etter", dette er lærer de etterhvert, klart de trenger grenser, men synes ikke du skal straffe, men irettesette.

Skrevet

unødvendig. Stakkars jente. Skjønner aldri vitsen med husarrest. hjelper ikkje;-)

Skrevet

Jeg syns dataforbud er helt på sin plass, men ikke husarrest. Dataforbud er en direkte konsekvens av å bryte regler ifm bruk av data, mens husarrest i mine øyne bare er maktmisbruk. Tror uansett at det er dataforbudet som svir mest. ;)

Gjest: Mener du virkelig at det å sjekke barnas pc-logger er å trampe i privatlivet deres? Her sjekkes både pc'er og mobiler med ujevne mellomrom, noe barna er fullstendig klar over. Men dagbøker ol får være i fred, og det bankes på dører før man buser inn. Man kan ikke bedrive ansvarsfraskrivelse og kalle det respekt for privatliv. Så lenge dine barn har tilgang på pc, har du som forelder ansvaret for hva den brukes til.

• Liker 15
Skrevet

Nå burde man jo undersøke hva barna holder på med på pc i så ung alder. Noe annet er naivt. Det florerer jo med artikler om unger som blir lurt på nett.

Ts, jeg synes husarrest er en straffemetode som er dårlig. Dataforbud i ei uke høres fornuftig ut.

Uenig. Det handler å gi barna tillit gjennom gode holdninger. Så må man se på hvert enkelt barn og sette grenser. Jeg for min del mener det bør være en selvfølge at alle foreldre legger inn barnefilter på sine PC´er som hindrer dem å se upassende innhold. Det finnes mange fantastiske programvarer som gjør dette i dag. Og de kan også stenge av maskina etter visse klokkeslett, og tillate en total tid i døgnet etc.

Så tilbake til dette med straffen. All forskning og undersøkelser viser at straff funker null, niks og nada på barn.

Et annet viktig poeng, svært viktig, er om dine barn, TS, var inneforstått med hvilken straff som vanket om de brøt avtalen? Hvis ikke de visste at dette ville medføre 2 dagers husarrest + 1 ukes dataforbud, er straffen enda mer håpløs og så lite pedagogisk som det er mulig å få det.

Et minstekrav burde jo være at barna er kjent med hva som vil skje om de ikke følger ordrer.

For meg koker dette ned til god oppdragelse og at barna får gode holdninger fra de er knøttsmå. Jeg har dessverre sett alt for mange tilfeller av barn som har blitt straffet av sine foreldre og jeg kan ikke si t jeg har sett et eneste eksempel på at dette har vært til det positive.

Skrevet

Uenig. Det handler å gi barna tillit gjennom gode holdninger. Så må man se på hvert enkelt barn og sette grenser. Jeg for min del mener det bør være en selvfølge at alle foreldre legger inn barnefilter på sine PC´er som hindrer dem å se upassende innhold. Det finnes mange fantastiske programvarer som gjør dette i dag. Og de kan også stenge av maskina etter visse klokkeslett, og tillate en total tid i døgnet etc.

Hva om de er på passende nettsider hvor voksne mennesker later som om de er barn? Det handler ikke om tillit foreldre har til barna sine om barna handler i god tro.

• Liker 4
Skrevet

Husarrest er noe jeg har fått føle på kroppen noen ganger, og det eneste det fører til er at barnet blit utenfor, i en gjeng som kanskje allerede stenger folk ute... Det er med andre ord ikke bra for det sosiale, å bli utestengt på den måten..

Dersom dine barn ikke føler at de kan komme til deg, og fortelle om hva de gjør, så er det kanskje fordi du er så streng? Om du virkelig ikke ønsker at barnet skal være på nett, og heller i seng, til slike tider, så stenger du nettet, tar fra barnet pcen, eller er til stede for barnet, når det skal være lagt, så legger du barnet, snakker om dagen i dag, og får et godt forhold til barnet ditt. Og å snoke på barnets konto, etter at du selv gir barnet full acess, gir ikke inntrykk av en mamma man kan stole på og si alt til, når de vanskelige tenårene, med jomfrudom, venner med dop, kjærlighetssorg som fører til depresjon, gravide venner, egen graviditet osv kommer.. Det er faen ikke enkelt å være tenåring, og med et anstrengt forhold til foreldre, kan det bli alvorlig mye verre!

• Liker 1
Skrevet

Her i huset er barna oppvokst med at man skal respektere hverandres privatliv. Dette innebærer bl.a. at man alltid skal banke på døra til rommene til hverandre før man går inn. Det går begge veier. Barna skal banke på hos sin foreldres rom, og motstatt.

Det innebærer også at man ikke under noen omstendigheter skal snoke i hverandres eiendeler, det være seg PC, mobil, dagbøker etc.

Det at du faktisk snoker i din datters PC finner jeg forkastelig, og det er ikke rent lite hyklersk det du her har gjort. Datteren din har altså spilt et ufarlig spill på PC´en lengere enn det som er avtalt, mens du har snoket i hennes PC. Hva mener du er verst?

Jeg er dundrende uenig i din oppførsel og finner den smakløs og forkastelig. Hvis jeg hadde oppdaget at mitt barn brøt en slik avtale, ville jeg ha satt meg ned og tatt en prat med han/henne og fortalt om alvoret i dette og at slike avtaler er til for å holdes. Jeg ville ha gitt dem en advarsel, og om dette skjedde igjen, ville jeg ha installert et program på PC´en som slår den av og stenger den etter et bestemt klokkeslett. Og jeg ville selvsagt aldri ha straffet dem slik. Jeg er i mot husarrest og slike straffer, og det kommer aldri på tale å gi mine barn en slik straff noensinne, uansett hva de måtte finne på av rampestreker.

Størrelsen på straffen din er jo også helt hinsides. 2 dagers husarrest og 1 ukes dataforbud for en så liten sak.

Fy flate.

Dette er det rareste innlegget jeg har lest her inne på en stund. Det at man respekterer hverandres privatliv går selvfølgelig begge veier, når man er voksen! At ett barn skal ha krav på alenetid med pc på senga blir litt rart for meg. Før fikk man en ukes husarrest, det var uten tv og pc. Men for all del, måten barna blir oppdratt i dag skal du ikke se bort i fra at ungene til TS anmelder henne til barnevernet...

Anonym poster: 67e13259cbc2825d0384d515a230c70d

• Liker 6
Skrevet

Fy flate.

Selvfølgelig bør foreldre følge med på hva barna holder på med på internett!

Om noe bør TS ha sjekket oftere.

TS: Jeg syns konsekvensene høres ok ut.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns dataforbud er helt på sin plass, men ikke husarrest. Dataforbud er en direkte konsekvens av å bryte regler ifm bruk av data, mens husarrest i mine øyne bare er maktmisbruk. Tror uansett at det er dataforbudet som svir mest. ;)

Gjest: Mener du virkelig at det å sjekke barnas pc-logger er å trampe i privatlivet deres? Her sjekkes både pc'er og mobiler med ujevne mellomrom, noe barna er fullstendig klar over. Men dagbøker ol får være i fred, og det bankes på dører før man buser inn. Man kan ikke bedrive ansvarsfraskrivelse og kalle det respekt for privatliv. Så lenge dine barn har tilgang på pc, har du som forelder ansvaret for hva den brukes til.

Det er helt korrekt, og her i huset (barn på 10 og 12) har det ALDRI skjedd at vi har sjekket dataloggen. Derimot har vi fra dag 1 hatt datafilter på PC´en som hindrer upassende sider, og vi hatt tidsbegrensninger når vi har sett at det har vært overdrevent bruk. Da selvsagt i dialog og forståelse med barna. Jeg har ikke tall på hvor mange timer vi har pratet om dette, og de har forstått at det ikke er sunt å sitte 6-7 timer hver far dag foran en skjerm. Vi har også sagt at det er til deres egen hjelp at vi har programvare som slår PC´en av hver kveld kl. 21. Da slipper nemlig mor og far å bli utålmodige når de har ropt på barnet for syvende gang om at hun skal slå av datamaskina og komme å stelle seg. Når varselsignalet går 5 minutter før PC´en slår seg av, vet de at de har nøyaktig 5 minutter på seg til å få avslutta det de holder på med. Tro meg, det funker fantastisk bra, og det har hjulpet barna kollosalt. Faktisk så mye at vi pr. i dag har fjernet tidsbegrensningen, og vet du hva? Mine to barn på 10 og 12 år har i dag, om jeg skal få lov å skryte litt, tilordnet seg holdninger som jeg er stolt av. De får tillit hos oss, og jammen ta meg gir de tillit tilbake også!

Når det angår sjekking av logg/snoking, så står jeg for det jeg har sagt. Det er uaktuelt for meg å sjekke loggen deres. Det ville gitt meg en svært uggen følelse. Men det er klart, hvis man mistenker noe alvorlig, f.eks. at det foregår mistenkelig chatting med fremmedet etc. så mener jeg jo at man har grunn til å sjekke.

Som sagt, her har vi filter som skal luke vekk upassende innhold.

PS!

Og Facebook holde de seg selvsagt unna, da de både er for unge til dette og fordi de ikke får opprette facebook-konto før vi tillater det. Og det er ikke nødvendigvis på 13-årsdagen....

Skrevet

Dette er det rareste innlegget jeg har lest her inne på en stund. Det at man respekterer hverandres privatliv går selvfølgelig begge veier, når man er voksen! At ett barn skal ha krav på alenetid med pc på senga blir litt rart for meg. Før fikk man en ukes husarrest, det var uten tv og pc. Men for all del, måten barna blir oppdratt i dag skal du ikke se bort i fra at ungene til TS anmelder henne til barnevernet...

Anonym poster: 67e13259cbc2825d0384d515a230c70d

For det første må jeg få lov å si at jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt utsagn som ikke stammer fra meg. Vennligst siter i mitt innlegg at jeg sier at "barna skal ha krav på alenetid med PC på senga".

For det andre så er dette det typiske eksemplet på at man i stedet for å ta tak i årsaken, så velger man å straffe konsekvensene. Hvis man i en tidlig fase av barnas liv lærer dem nettvett, gode holdninger, og har de naturlige samtalene man skal ha med sine barn om respekt og tillit, så vil man ta tak i disse problemstillingene i en tidlig fase, og slippe å vente til at man er nødt til å sjekke dataloggen for å se om de har gjort noe de ikke skal gjøre. For meg blir det helt fremmed å gjøre noe slikldt, men jeg registrerer at vi er uenige.

Problemet i dag er at det er alt for mange unge barn som blir forsmådd av sine foreldre. Jeg tenker ikke spesielt på TS eller noen andre her i tråden, men generelt. I dagens samfunn er foreldrene så opptatt med sitt. Først jobben, deretter sin egen fritid, Facebook, trening, u name it. De har mye mindre tid til barna enn før, og mange bruker rett og slett datamaskina som den perfekte barnevakta. Det er rett og slett tragisk. Og det er ikke annet å forvente at barna vil ta skade av dette på lang sikt.

Og hva angår straffen. Jeg står 100% for hva jeg sa. Den er i mine øyne helt hinsides når man ser på forseelsen. Står jo overhodet ikke i stil til det som er gjort av dette barnet.

Skrevet

For å gi et kjapt svar: jeg synes ingenting om straffen! Straffen står ikke i forhold til hvordan dere foreldre har opptrått for å hindre sånt fra å skje, og straffen, som den fremstår i dag, er designet for å frata barnet sosiale erfaringer, og er derfor ekstremt dårlig egnet til oppdragelse. Oppdragelsens mening og hele poeng er at man skal lære hvordan man oppfører seg ovenfor andre mennesker. At barnet da blir fratatt enhver mulighet til å interaktere med andre mennesker, skaper ikke et bedre menneske, men et menneske som lærer hvordan hun skal unndra seg straff neste gang..

Og for ordens skyld: Straff er ikke oppdragende - barna lærer hvordan de skal unndra seg straff. :) Naturlige konsekvenser er noe helt annet - en naturlig konsekvens er at barnet må benytte dataen og internettet i et offentlig rom - stuen - under deres veiledning - fremover, fordi hun tydeligvis ikke har lært å benytte den på riktig måte, enda.

Annonse
Skrevet

Selvfølgelig bør foreldre følge med på hva barna holder på med på internett!

Om noe bør TS ha sjekket oftere.

TS: Jeg syns konsekvensene høres ok ut.

Igjen: Det er da mye bedre at man tar tak i dette FØR det går så langt? Hvis man har et filter på maskina som hindrer upassende innhold, vil man slippe å snoke i loggen, hvor man kanskje også finner ting som IKKE skulle komme foreldrene for øye. Til orientering så er det fullt mulig å blokkere chattesider også.

Du synes konsekvensene er ok? Vel, jeg lurer på hvilken straff dette barnet får når hun gjør noe som er virkelig er alvorlig, og mange ganger mer alvorlig enn å være på PC´en litt for lenge, og det attpåtil på helt ufarlige sider........halvt års dataforbud og 1 måneds husarrest?

Skrevet

Tja, det er nå barn med gode holdninger rundt pc-bruk her også, om man nå først skal skryte... Og det uten verken filter eller tidsavbrudd!

Filter er falsk trygghet! Vet du ikke at "trygge" sider for barn er leikeplass for voksne med skumle hensikter? Tror neppe disse sidene stoppes av filtrene dine...

Åpenhet og privatliv er ikke motsetninger. Barna mine har ikke noe å skjule, og derfor heller ingen problemer med at jeg sjekker logg uten at de føler det går på bekostning av privatlivet deres.

• Liker 2
Skrevet

For å gi et kjapt svar: jeg synes ingenting om straffen! Straffen står ikke i forhold til hvordan dere foreldre har opptrått for å hindre sånt fra å skje, og straffen, som den fremstår i dag, er designet for å frata barnet sosiale erfaringer, og er derfor ekstremt dårlig egnet til oppdragelse. Oppdragelsens mening og hele poeng er at man skal lære hvordan man oppfører seg ovenfor andre mennesker. At barnet da blir fratatt enhver mulighet til å interaktere med andre mennesker, skaper ikke et bedre menneske, men et menneske som lærer hvordan hun skal unndra seg straff neste gang..

Og for ordens skyld: Straff er ikke oppdragende - barna lærer hvordan de skal unndra seg straff. :) Naturlige konsekvenser er noe helt annet - en naturlig konsekvens er at barnet må benytte dataen og internettet i et offentlig rom - stuen - under deres veiledning - fremover, fordi hun tydeligvis ikke har lært å benytte den på riktig måte, enda.

+1

Det handler om forebygging og ikke straff.

Leste en gang en historie om en mann som var meget dyktig til å temme hester. Historien hans var fasinerende. Han sammenlignet det faktisk med å oppdra barn, tro det eller ei....

Kort oppsummert kunne han fortelle at han brukte aldri noen form for straff når han temmet sine hester. Han brukte kun kjærlighet og mildhet, og han klarte å temme de mest ville hestene i løpet av oppsiktsvekkende kort tid.

Videre fortale han at JA, de som temmet hestene med straff og vold klart også å temme hestene meget kjapt. Altså funket metoden med straff og pisk også?

Ja den funket den også.

Men den store forskjellen var at de hestene som ble temmet ved hjelp av straff, ble tamme pga frykt. De fryktet sin eier og visste at de ville få juling om de ikke lystret. Resultatet var hester som var tamme, men svært stresset og redd.

De hestene som ble temmet av kjærlighet, viste sin kjærlighet tilbake og ikke minst var dette dyr som var glade.

Mange vil nok ikke akseptere å sammenligne hester med barn, men jeg har ingen problemer med å se denne sammenligningen.

Straffer du et barn, vil det nok lystre, men det lystrer som følge av redselen for å bli straffet på nytt.

Skrevet

Så tilbake til dette med straffen. All forskning og undersøkelser viser at straff funker null, niks og nada på barn.

Et annet viktig poeng, svært viktig, er om dine barn, TS, var inneforstått med hvilken straff som vanket om de brøt avtalen? Hvis ikke de visste at dette ville medføre 2 dagers husarrest + 1 ukes dataforbud, er straffen enda mer håpløs og så lite pedagogisk som det er mulig å få det.

Et minstekrav burde jo være at barna er kjent med hva som vil skje om de ikke følger ordrer.

For meg koker dette ned til god oppdragelse og at barna får gode holdninger fra de er knøttsmå. Jeg har dessverre sett alt for mange tilfeller av barn som har blitt straffet av sine foreldre og jeg kan ikke si t jeg har sett et eneste eksempel på at dette har vært til det positive.

Jeg skulle virkelig ønske at mine handlinger fikk konsekvenser på en annen måte en pedagogisk vrøvl når jeg var barn. Da hadde jeg kanskje ikke hatt den tenåring-ung voksen tiden som jeg hadde. Man lærer mye av at handlinger har ubehagelige konsekvenser.

Anonym poster: 7870aa61a12048150d94e0e033accd08

• Liker 1
Skrevet

Igjen: Det er da mye bedre at man tar tak i dette FØR det går så langt? Hvis man har et filter på maskina som hindrer upassende innhold, vil man slippe å snoke i loggen, hvor man kanskje også finner ting som IKKE skulle komme foreldrene for øye. Til orientering så er det fullt mulig å blokkere chattesider også.

Du synes konsekvensene er ok? Vel, jeg lurer på hvilken straff dette barnet får når hun gjør noe som er virkelig er alvorlig, og mange ganger mer alvorlig enn å være på PC´en litt for lenge, og det attpåtil på helt ufarlige sider........halvt års dataforbud og 1 måneds husarrest?

Da finner man en konsekvens relatert til overtredelsen - naturligvis ikke husarrest i måneder og år!

Om hun lærer sammenhengen mellom handlinger og konsekvens mener jeg man minsker sannsynligheten for at hun gjør "noe som er virkelig alvorlig".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...