Gå til innhold

Dyrevennlig foundation, Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter årevis med Body Shops All in One Face Base tenkte jeg å prøve "ordentlig" foundation. Det er viktig for meg at den ikke er testet på dyr. Kunne prøvd på nett, men akkurat når det gjelder foundation er det jo litt viktig å få prøvd det først for å finne riktig nyanse, så jeg lurer på hvor jeg kan gå for å få tak i dyrevennlig sminke i Bergen (sentrum). Synes generelt ikke Body Shop er så gode på sminke, men har noen erfaring med foundationene herfra? Eller har tips til andre steder med dyrevennlige merker, altså i Bergen sentrum?

På forhånda takk!

Anonym poster: 82a82ed3c22d6161376a6e317f3ae2e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IsaDora og Gosh har dyrevennlig sminke det er mulig å få tak i i vanlige butikker :)

Skrevet

Takk! Ja, det finnes vel på Vita og slikt, det. Er bare jeg som har så lite peiling på hvor parfymeriene ligger. :)

Skrevet

Jeg tror ikke parfymerier selger dyrevennlig sminke lenger... :( Jeg kommer i hvert fall ikke på et eneste merke i farten...

Skrevet

Nei, det er ikke så lett. Sjekket siden til P. Koch på Galleriet, men nesten samtlige merker sto på Peta sin tester-liste. Ellers kjenner jeg til Mac (Strandgaten), men det ser ut til at de har begynt/vil begynne å teste igjen for å komme inn på det kinesiske markedet. Irriterende! Mulig jeg ender opp med Body Shop likevel. (Jeg vet de er eid av L'Oreal, men de er i alle fall dyrevennlige likevel, og jeg tenker det kan være et greit signal for eierne hvis Body Shops gjør det bra).

Gjest Badabing
Skrevet

Har ikke Face Stockholm utsalg i Bergen? Jeg elsket det merket.

Skrevet

Ja, i Strandgaten, ser det ut til. Takk! Har sett butikken, men ikke tenkt noe videre over den. :)

Skrevet

Har du noen tips til foundation herfra, forresten? Ser de har noen ulike på nettsiden.

Gjest Badabing
Skrevet

Har du noen tips til foundation herfra, forresten? Ser de har noen ulike på nettsiden.

Dessverre, jeg husker ikke lenger. Men du får sikkert god hjelp til å plukke ut der. :)

Edit: legger til at jeg bruker everyday minerals selv, og at du på sidene deres kan bestille fargeprøver først. Id er heller ikke testet på dyr og fås i enkelte parfymerier. Men jeg kan uansett anbefale sminken fra Face Stockholm. :)

Skrevet

Takker igjen for tips :) Skal sjekke ut everyday minerals, men må se om jeg finner noe flytende, synes det er så mye griseri med mineralsminke. Godt nyttår og takk!

Skrevet

Jeg bruker også Everyday Minerals. Ikke testet på dyr, ikke masse kjemiske ulumskheter, samtidig som min übersensitive hud tåler det. I motsetning til I.D-sminke og lignende (hva det nå enn heter, alle disse mineralsminkegreiene), som etter mitt syn er noe overpriset dritt, dekker EM-sminken mye bedre enn en hvilken som helst flytende foundation (og jeg har prøvd det meste som finnes) gjør. Jeg ble helt overrasket i begynnelsen selv - man tror jo ikke at det går an, men det gjør det faktisk! Dessuten tetter flytende foundation igjen porene dine, og du risikerer å få problemhud, kvier som blusser opp, hudormer osvosv. fordi huden ikke får puste. Anbefaler å sjekke ut EM - vær imidlertid obs på at det tar noen uker før du får det i posten (:

• Liker 1
Skrevet

Hmm, får kanskje snoke litt der, da. Koster jo ingenting å få prøver ser det ut til. Men jeg har fått tilsendt gratisprøver før (men husker ikke hvor det var fra nå) og synes det er så vanskelig å finne ut hvilken nyanse som er riktig. Føles nesten som rakettvitenskap. Og så får jeg ikke dreisen på teknikken, så hele vasken ser ut som en liten del av Sahara-ørkenen etterpå. Men det er jo et godt poeng med flytende foundation og potensielle hudproblemer, ser den. :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke så lett. Sjekket siden til P. Koch på Galleriet, men nesten samtlige merker sto på Peta sin tester-liste. Ellers kjenner jeg til Mac (Strandgaten), men det ser ut til at de har begynt/vil begynne å teste igjen for å komme inn på det kinesiske markedet. Irriterende! Mulig jeg ender opp med Body Shop likevel. (Jeg vet de er eid av L'Oreal, men de er i alle fall dyrevennlige likevel, og jeg tenker det kan være et greit signal for eierne hvis Body Shops gjør det bra).

Kina endret faktisk på lovverket sitt i sommer, og begynte å godkjenne testmetoder som ikke involverer dyr (en nylig godkjent metode i Kina heter 3T3 Neutral Red Uptake Phototoxicity Test) etter et massivt tiltak fra PETA :) Selvsagt er det en vei å gå før alt er på plass, men utfra uttalelser fra Esteé Lauder (som eier MAC) er det all grunn til å tro at MAC går tilbake til å være dyrevennlige - også i Kina (MAC/EL-produkter som selges i USA og Europa er ikke dyretestet, bare så det er sagt - dette gjaldt kun Kina) veldig snart, om de ikke allerede er det.

Ang Body Shop er jeg helt enig med deg om signaleffekten, og jeg støtter TBS fortsatt med god samvittighet - de tviholder på sine prinsipper, og kommer nok aldri til å teste på dyr (snarere ligger det an til at dyretesting blir mer og mer avskaffet). Utfra noen intervjuer jeg leste da de godtok kjøpet var visst mye av intensjonen å få L'oreal til å snu og bli dyrevennlige, miljøvennlige, osv.

Anonym poster: c2aa7314efc7ac05ca58858e56523417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, takk for informasjonen! Det høres jo veldig bra ut. Fikk demonstrert litt sminke på MAC (før jeg visste at de skulle inn i Kina), og det virket veldig bra. Har du en lenke til uttalelsene fra Esteé Lauder?

Har hatt mine kvaler ang. Body Shop, ja, men har landet på samme konklusjon som deg. Skjønt jeg tror nok pengene og ikke moralen er det som motiverer toppsjefene, Body Shops inkludert. Dette med "å endre bransjen innenfra" har jo også vært relativt tynne argumenter fra selskaper som skal inn i Kina nå. Men jeg har troen på Body Shop; der har den dyrevennlige profilen vært det de først og fremst har solgt merket sitt på - de har ikke råd til å droppe det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...