Gå til innhold

Trassalder vs fjortisalder (for dere som har hatt begge deler)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen sammenheng mellom hvor mye/lite trass barnet hadde i 2-4 årsalderen, i henhold til hvor kjipe/lite kjipe de var som fjortiser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, gleder meg til å lese svarene :)

Skrevet

Her må jeg følge med. Eldste barnet mitt var trassig ut av en annen verden som liten. Så blir spennende å lese hvilke erfaringer folk har. Hun er 11 er nå.

Skrevet

Det håper jeg virkelig ikke!! Da har vi noen grusomme år i vente..:/

Anonym poster: 67bf5e3d547b762e489c8f613c98e4c3

Skrevet

Eldste min var helt på bærtur en periode i trassen. Hun er generelt grei nå, men får slike raptuser som hun hadde som treåring. Jeg kjenner de igjen, bare at de selvsagt er på et mer "voksent" stadie.

De to neste, som ennå ikke er fjortiser, hadde ikke noen trassalder i det hele tatt. Jeg håper virkelig det er en sammenheng, hehe.

Skrevet

Jeg har ikke store barn selv men mamma pleier å si at snille babyer/småbarn blir virkelig ille som tenåringer :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Slemt, Nikki, virkelig slemt!

• Liker 1
Skrevet

Don't shoot the messenger :fnise: men jeg håper ikke det stemmer for babyen min er megasnill :ler:

Skrevet

Min erfaring er at en egen og selvstendig 3-4 åring ikke blir noe bedre som tenåring.

Alt likt, bare i en større innpakning :-)

Skrevet

Jeg aner ikke, men erfaring med søsken tilsier noe sånt ja.. Jeg var selv et snilt og rolig barn (som oppdaget raskt at man kommer langt med et smil - sitat min mor) og var en rolig tenåring, med få utbrudd, få krangler, og generelt lite trøbbel... Men enkelte av mine søsken.. my god! Ville ikke hatt dem i hus om jeg hadde fått betalt! :P

Skrevet

Huff, ble tusen ganger verre enn trassalderen da jeg ble tenåring i følge foreldrene mine :fnise:

Gjest BC-jenta
Skrevet

Jeg var rimelig trassen som barn, og ble også ganske heftig i tenåra. Søstra mi var stikk motsatt. Men det MÅ jo ikke bli sånn, nødvendigvis:)

Skrevet

Jeg var veldig rolig som barn, og bortsett fra en liten periode så var jeg ganske grei som tenåring også.

Gjest kvinne46år
Skrevet

Har to sønner som begge er over tenåringsalderen nå. Eldstemann var ekstremt trassig som liten (typen som legger seg ned på gulvet i butikken og skriker). Han var kjempegrei og lett å ha med å gjøre som tenåring.

Minstemann var en blid og rolig gutt helt fra han var baby, som treåring og hele barneskolealderen. Som tenåring begynte han å trasse en del. Alt jeg sa og gjorde var helt bak mål, protesterte på hver minste lille ting (bare for å ha gjort det, virket det som). Nå er han akkurat blitt 20 og er blid og grei igjen!

Min tanke er at en eller gang må de vel ha ut trassen? Vel, slik har det i hvert fall vært hos oss og i min familie.

Skrevet (endret)

Tenåringen her hadde ikke de store utbruddene da hun var i trassalderen, og fjortistida har gått som en lek, vært lite opprørstendenser.

Da er jeg mere spent på 9-åringen, hun er født i trassalderen tror jeg....liten hissigpropp og yrkesprotestant på sin hals...

Jeg derimot var et veldig medgjørlig barn uten noe særlig trassalder, men jeg tok litt mere igjen som fjortis...

Endret av maya76
Gjest DrManhattan
Skrevet

Mine foreldre sier at jeg var i en sammenhengende trassalder fra jeg lærte å snakke til jeg var ferdig på videregående

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ofte at jeg har sett at de jentene med veldig tett bånd til sin mor ( når de er små) er de som har størst behov for løsrivelse når de blir tenåringer.

• Liker 1
Skrevet

Overhode ikke. Jeg hadde et barn i trassalderen som ikke gjorde så mye av seg. Trassalderen hadde hun rundt 8-årsalderen. Som tenåring var hun fin.

Neste barn var sånn jeg vil og jeg skal selv! Utrolig fin tenåring.

Anonym poster: 58d332d47f1b3dead63436ada4b1123f

Skrevet

Har en tenåring og en på vei inn... Begge hadde skikkelige tak i trassalderen, har alltid vært selvstendige og sta :)

Nå er de fortsatt selvstendige og sta, de kan ha raptuser ut av en annen verden - men det går an å snakke med dem. Har aldri hatt "fullstendig låst seg" episoder nå. Begge tar ting ut hjemme, og ute så kjenner jeg dem ikke igjen ;)

Anonym poster: d8c2ff822edb38c29e467dc2ecf9db67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...