Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere testingen, og hvor sent testet dere positivt? Hadde dere symptomer som gjorde at dere fortsatte testingen, isåfall hvilke symptomer?

Anonym poster: 670f9e1bbc24406da9a0d0de04819ee8

Skrevet

dytter litt :)

Skrevet

Testet meg for første gang 4 dager etter IKM, testet da negativt. Jeg tok det som en selvfølge at jeg ikke var gravid da det ikke var planlagt og jeg gikk på p-piller. Trudde at mensen bare var veldig forsinket eller noe sånt. Ca to uker (ennå ingen mens) senere våknet jeg opp veldig kvalm og svimmel, og det ga seg ikke. Den andre dagen sov jeg nesten hele dagen pga sliten (hadde tilfeldig sommerferie da), var ennå svimmel og kvalm, og den tredje dagen ennå svimmel og kvalm men også MYE større pupper, ingen BH'er passet. Da tok jeg et hint og dro på apoteket etter frokosten, da testet jeg positivt når jeg kom hjem!

Hadde jeg testet meg mellom disse to ukene så vet jeg ikke når den hadde blitt positiv for første gang, men den ble iallefall positiv når symptomene kom.

Anonym poster: 902693aa3bae1434f810d0e0a6134dfc

Skrevet

Jeg tok en test 4 dager før IKM --> negativ. Tok en ny på dagen for IKM, fremdeles negativ. Testet så to dager etter IKM --> negativ. Trodde da det ikke skulle skje noe men da jeg ikke hadde fått mensen 3 dager senere tok jeg ny test og endelig var den positiv! :laugh:

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Oj! Grunnen til at jeg spør er at jeg testet negativt i går, og tok det derfor for gitt at da kan jeg ikke være gravid. Men symptomene mine vil ikke gi seg, og jeg begynner å bli usikker. Jeg hadde litt lyserosa i tørket et par ganger 22 des, ikke noe blod. 2 dager senere får jeg mens, 2 dager før antatt. Dvs jeg trodde ihvertfall det, for jeg blødde nesten ingenting mot normalt, og dagen etter gikk det over til utflod som varte i 1 dag. Etter det - ingenting, bortsett fra spotting som så vidt synes. Ikke likt meg. I over 1 uke har det kjentes ut som om mensen kommer hele tiden, selv etter den lille blødningen jeg hadde.

I tillegg har jeg hatt voldsomme murringer som ikke vil gi seg, dog de har blitt litt roligere. Kvalm av og på, og veldig hetetokter på kvelden/natten (ikke nattesvette). Tok en test i går som viste negativt og tenkte at da var jeg trygg, men symptomene vil ikke gi seg. Er ekstremt trøtt og har dårlig apetitt. Hvis jeg spiser vil jeg bare ha mat jeg ellers ikke kan fordra. Må snyte meg hver morgen, og det kommer litt blod i snørra. Jeg har nylig hatt sjekk hos GU med innvendig ultralyd samt tatt en rekke blodprøver for andre ting (noen mnd´er siden) og vet med 100% sikkerhet at ikke noe annet feiler meg. Har hatt såkallt fantomsymptomer før, men det har alltid gitt seg med en gang jeg har testet negativt, eller så har mensen alltid kommet.

Sist mens var 30 nov til 4 des. Sex (ubeskyttet) var 13/14 des. Er som regel veldig regelmessig og har vel syklus på 25/28 (altså jeg har mens ca 4-5 dager, også går det 21-22 dager til mens. Bør jeg være bekymret nå? :ler:

Skrevet

Testet kun litt på måfå. Tok test ca 14 dager etter jeg trudde jeg hadde EL, som viste seg å stemme.

Skrevet

Har du symptomer ville testen vært positiv.

De som tester sent positiv har nesten utelukkende kort lutealfase, eller har vært sene den måneden.

Svaret over der hun har gått på p-pillen "gjelder" ikke, på pillen har man ikke eggløsning så hun har blitt gravid senere enn 14 dager før ventet mens.

Anonym poster: bf0d5d74d9aeac53386da4444f7feb36

• Liker 2
Skrevet

De som tester sent positiv har nesten utelukkende kort lutealfase, eller har vært sene den måneden.

Svaret over der hun har gått på p-pillen "gjelder" ikke, på pillen har man ikke eggløsning så hun har blitt gravid senere enn 14 dager før ventet mens.

Nja, det er de som får symptomer allerede ved befruktning. Jeg tror ikke det finnes noe regel for dette, hører om flere som ikke tester positivt før i uke 7-8 selv om de er fulle av symptomer (dog symptomene kan jo alltids være psykologisk betinget).

Skrevet

Testet 1 uke etter IKM, trodde mensen bare var sen. Fikk da rimelig svake streker på meget sensitiv test (Dr. Morris) flere dager på rad. Tok vel en test en uke etter som ikke gav noen tvil.

(Hadde sex tre uker etter mens men var sikker på eggeløsning en uke før samleie. Dobbel eggeløsning den mnd tydeligvis. :)

Selv om det ikke var direkte planen har det vært høyst velkomment hele veien.)

Anonym poster: 2c241c9ab1d8baec7773de6174f22e12

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok en test 4 dager før IKM --> negativ. Tok en ny på dagen for IKM, fremdeles negativ. Testet så to dager etter IKM --> negativ. Trodde da det ikke skulle skje noe men da jeg ikke hadde fått mensen 3 dager senere tok jeg ny test og endelig var den positiv! :laugh:

Hadde du noen symptomer annet enn sen mens?

Skrevet

Hadde du noen symptomer annet enn sen mens?

Nope, ikke i noe særlig grad. Litt "eggløsningsstikkninger" nederst i magen men det kan jeg få uansett. Litt ømme bryster kanskje, men igjen kanskje ikke... Jeg hadde ihvertfall ikke merket noe hvis jeg ikke prøvde å bli gravid og kjente ihjel etter symptomer! :fnise:

Har forøvrig fremdeles ikke noe særlig symptomer med unntak av at det er ubehagelig å ligge på magen. Som om jeg har drukket for mye vann. Jeg er nå 5+2 på vei.

Skrevet

Jeg vet nøyaktig hvilken dag jeg ble gravid da jeg hadde minimalt med sex på den tiden, og det var 14 dager før forventet mens, så faktisk så blir det jo rett med tanke på syklusen. Hadde ikke sluttet på pillen når jeg ble gravid. Grunnen til at jeg fikk positivt så sent var jo fordi jeg testet meg så sent, kanskje den hadde blitt positiv dagen etter jeg fikk negativ, altså 5 dager etter ikm.

Jeg har blitt fortalt av leger at når man har gravidsymptomer så har man nok gravidhormoner til å teste positiv på en test. Så har man symptomer og tester negativt så er man ikke gravid, men unntak skjer jo! :)

Skrevet

Jeg vet nøyaktig hvilken dag jeg ble gravid da jeg hadde minimalt med sex på den tiden, og det var 14 dager før forventet mens, så faktisk så blir det jo rett med tanke på syklusen. Hadde ikke sluttet på pillen når jeg ble gravid. Grunnen til at jeg fikk positivt så sent var jo fordi jeg testet meg så sent, kanskje den hadde blitt positiv dagen etter jeg fikk negativ, altså 5 dager etter ikm.

Jeg har blitt fortalt av leger at når man har gravidsymptomer så har man nok gravidhormoner til å teste positiv på en test. Så har man symptomer og tester negativt så er man ikke gravid, men unntak skjer jo! :)

Med sex 14 dager før ventet mens, kan du ha blitt gravid en uke før ventet mens, så en viss feilmargin er det jo likevel. Husk at sædcellene bruker ett døgn opp til egget, og kan leve opp til en uke inne i deg.

Det du skriver sist er helt rett. Det er de samme hormonene som gir positiv test og symptomer. Når man går og kjenner på symptomer og er på overtid, er det nesten utelukkende innbilte symptomer, eller hormonforstyrrelser som gir både "symptomer" og sen mens.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at man må teste positivt hvis man har symptomer, særlig fordi symptomer ofte er psykologisk betinget (det trenger ikke bety at man ikke er gravid av den grunn), og også fordi det er nok av mennesker som forteller at de hadde symptomer og ikke testet positivt før veldig sent. Selv om det kanskje ikke er vanlig, så kan det absolutt skje.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke enig i at man må teste positivt hvis man har symptomer, særlig fordi symptomer ofte er psykologisk betinget (det trenger ikke bety at man ikke er gravid av den grunn), og også fordi det er nok av mennesker som forteller at de hadde symptomer og ikke testet positivt før veldig sent. Selv om det kanskje ikke er vanlig, så kan det absolutt skje.

At det er psykisk betinget har jeg aldri benektet, man har aldri så mange symptomer som da man trur man kan være gravid.

Jeg har vært prøver i mange år, og har snakket med mange leger. Jeg har også lest en del om emnet da jeg har hatt mine runder der jeg ikke trur på testen selv. Dette med positiv test mer enn 14 dager etter befruktning er skjeldent (under 1%). Positiv test senere enn 20 dager etter befruktning er så usannsynlig at de kaller det umulig. Gynekologen min har opplevd det en gang på 30 år (negativ urintest og positiv blodprøve), da var det noe spesielt med kvinnens nyrer som gjorde det.

I følge klinikken jeg bruker skyldes sen positiv test nesten utelukkende sen eggløsning eller feil bruk av testen. Så jeg velger å tru på fagpersoner og teori, i stedet for hva man finner på diverse forum og google.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bestillt time hos lege om en drøy uke for å ta blodprøve, avbestiller timen hvis symptomene gir seg underveis. Jeg har som sagt selv hatt overbevisning om graviditet tidligere, men da har det dreid seg om en annen fysisk årsak hvor symptomene forsvant umiddelbart etter jeg fikk behandling. Denne gangen vet jeg at det ikke kan være annen fysisk årsak, og symptomene gir seg ikke selv om jeg testet negativt (nei, jeg har ikke ønske om å bli gravid nå).

Jeg forstår veldig godt at kvalme, vondt i magen, tretthet o.l er lett å tenke på seg. Er litt mer usikker på snørrklysene mine med blod og et fordøyelsessystem som er totalt på avveie. Men, blodprøven vil vise sikkert svar, så da slapper jeg av med det.

Syns forøvrig at det er like viktig å tro på personlige erfaringer som å tro på fagpersoner, uansett hva det skulle dreie seg om ;)

• Liker 2
Skrevet

Ikke helt enig. Den måneden jeg ble gravid besøkte jeg samboer (som var utplassert med jobben en periode) en helg to uker før forventa mens. Tre uker etterpå testa jeg omsider positivt. Hadde da hatt et par tester som fikk svak strek etter tidsfristen var gått ut de to foregående dagene.

Anonym poster: 9b7c14002d86fc5e9e77439e3fd5a688

• Liker 2
Skrevet

Ikke helt enig. Den måneden jeg ble gravid besøkte jeg samboer (som var utplassert med jobben en periode) en helg to uker før forventa mens. Tre uker etterpå testa jeg omsider positivt. Hadde da hatt et par tester som fikk svak strek etter tidsfristen var gått ut de to foregående dagene.

Sædcellene kan leve i en uke inne i deg. Så du hadde sen eggløsning den måneden, eller har kort lutealfase.

Skrevet

Sædcellene kan leve i en uke inne i deg. Så du hadde sen eggløsning den måneden, eller har kort lutealfase.

Fremdeles ikke enig. Jeg tempet, og temp.stigningen som følger EL kom dagen etter hjemreise.

• Liker 1
Skrevet

Fremdeles ikke enig. Jeg tempet, og temp.stigningen som følger EL kom dagen etter hjemreise.

Nye opplysninger hele tiden.... Når eggløsningstester er sen får man ofte et hopp i det man skulle hatt el, fordi kroppen forsøker å slippe egg. I innlegget over snakker du også om 14 dager før ventet mens, ingen temper omtaler det slik.

Dersom du virkelig testet negativt 14 dager etter eggløsning, og først positivt 3 uker etter, ville jeg vurdert en sjekk av nyrene. Slike avvik kan tyde på alvorlige feil i nyremes funksjonalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...