AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Hei, Jeg bor i en eldre enebolig som er ombygd til 2 leiligheter og seksjonert. Pr definisjon et sameie. Vi har felles hage, med muntlig avtale om bruksrett,så det som faller naturlig for meg med trapp ned til hage fra veranda er min side av hagen,siden jeg har 1 etg og de andre beboerene 2 etg. Problemstillingen er denne felles hage, med hage foran og bak huset,synes vi er viktig at blir klippet og stelt samtidig,slik at bare f.esk den høyre siden av boligen er klippet mens ikke den venstre siden, for slik er bruksretten delt opp,og må være. De andre beboerene flyttet inn i sommer, og spurte om ordning med plenklipping,og spurte om å låne vår plenklipper til å ta sin del av hagen. Vi sa nei til det (plenklipper til 4500 kr som vi ikke ønsket å låne bort) men de andrebeboerene kjøpte ikke sin egen. Så vi har klippet hele plenen selv hele sommeren + klippet hekken,+ luking og kosting av området mellom hekk og offtentlig fortau. Klipper jeg kun plenen så tar det litt over 1 time, men tar jeg plen + hekk + raker, luker og koster ut mot fortauet,så tar det fort 3-4-5 timer. Før sommer 2013 ville jeg gjerne hatt på plass en ordning, og ville høre med dere som bor slik at dere har delte oppgaver løser det. De andre beboerene mener selv at de ikke kommertil å bruke plenen, og det gjør oss egentlig ikke noe å ta arbeidet selv, men i så tilfelle synes jeg det bør være en kompensasjon som er mer enn en flaske vin til jul. Noen som har erfaring med hvordan løse dette? Anonym poster: c287bae9948ee3d33ee2b6e6907c1cca
liv Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Hent inn anbud fra firma, og trekk fra prisen på fellesområder på det dere betaler pr år?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Vi har ikke felleskasse i sameiet, som jeg i så tilfellet kunne trukket fra på. TS Anonym poster: c287bae9948ee3d33ee2b6e6907c1cca
Gjest Wei Wei Skrevet 29. desember 2012 #4 Skrevet 29. desember 2012 Men hvorfor klippet dere naboens side også? Jeg ville klippet bare min og så fortalte naboen at de må kjøpe egen gressklipper for å ta sin del av arbeidet. Det er jo ikke sikkert naboen forstår at dette ikke er en vanlig og ønsket ordning at dere gjør alt selv. Så dere må snakke bedre sammen, forklar hva som fungerer best.
Chelmon Skrevet 30. desember 2012 #5 Skrevet 30. desember 2012 Du sier nei til å låne bort klipperen, så da klipper du gratis for dem istedetfor?
Belima Skrevet 30. desember 2012 #6 Skrevet 30. desember 2012 Snakk med naboen og bli enige i et eller annet. Eks: klippe plenen annenhver uke, stelle busker og trær. Det er jo ikke hver uke en trenger å klippe hekken, som regel en gang i året. Husk det er viktig å være litt fleksible når et gjelder ferier. Eller få en skoleungdom til å klippe plenen mot betaling. Kan være lurt å ha en felleskasse med penger til enkelte formål. Som ved maling av huset. Da kan det jo hende at det trengs å leie inn lift eller stillaser. Beløpet tenger ikke være stort, men bør være stort nok til at dere kan kjøpe inn maling og utstyr fra felleskassa den dagen det trengs. Dette bør dere sette dere ned å snakke om over en kopp kaffe. Ikke alle er like intr i å ha det strøkent rundt seg, noe en kan se når en går en runde i nabolaget her jeg bor. Noen har alltid nyklippet plen, mens andre har en hage som ser ut som et villniss og tar skippertakmetoden. Datteren min har anlagt flotte blomsterbed og en flott hekk, men plenen ser i perioder ikke ut. (Det irriterer meg, enda jeg ikke har noe med det) Har en hus og hage bør det stelles sier jeg.
skrue Skrevet 30. desember 2012 #7 Skrevet 30. desember 2012 Det første jeg ville ha gjort om en ny nabo spør om hjelp, i dette tilfellet en gressklipper, er så si "ja selvfølgelig". Det gjelder å pleie et godt naboforhold fra dag 1. Kan ikke tenke på pris og slikt tull da. Når man flytter inn har man ofte så mange utgifter til alt mulig at ting blir prioritert vekk. Selv om det går en veg i lang tid kan det plutselig hende at naboen uventet kan yte uvurderlig hjelp når man minst aner det. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #8 Skrevet 30. desember 2012 Hvorfor i alle dager må hele plenen tas på en gang? Så lenge det ikke blir helt åker, så spiller det vel ingen rolle for deg hvordan plenen som du ikke bruker blir stelt? Og hekkeklipp er da ikke noe man gjør særskilt mange ganger i løpet av en sesong. Holder vel med tidlig vår og sen høst. Blomsterbedd hadde du fått dille med selv, slikt interesserer meg ikke. Anonym poster: 7cc7e20b1d7de321fd49c5d31414f4c5
Blue India Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 Det første jeg ville ha gjort om en ny nabo spør om hjelp, i dette tilfellet en gressklipper, er så si "ja selvfølgelig". Det gjelder å pleie et godt naboforhold fra dag 1. Kan ikke tenke på pris og slikt tull da. Når man flytter inn har man ofte så mange utgifter til alt mulig at ting blir prioritert vekk. Selv om det går en veg i lang tid kan det plutselig hende at naboen uventet kan yte uvurderlig hjelp når man minst aner det. Hadde ikke forventet dette svaret fra noen som har skrue som avatar (og brukernavn) Jeg er forøvrig helt enig i innlegget ditt. 1
Gjest chiki Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 La de kjøpe seg inn i gressklipperen deres, så den blir felles?
Rosenrød Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 I mitt sameie har vi felles gressklipper, hekksaks o.l. Vi har dugnad vår og høst og ellers deler vi på gressklipping og tar en uke hver.
Gjest Erja Skrevet 5. januar 2013 #12 Skrevet 5. januar 2013 Hei, Jeg bor i en eldre enebolig som er ombygd til 2 leiligheter og seksjonert. Pr definisjon et sameie. Vi har felles hage, med muntlig avtale om bruksrett,så det som faller naturlig for meg med trapp ned til hage fra veranda er min side av hagen,siden jeg har 1 etg og de andre beboerene 2 etg. Problemstillingen er denne felles hage, med hage foran og bak huset,synes vi er viktig at blir klippet og stelt samtidig,slik at bare f.esk den høyre siden av boligen er klippet mens ikke den venstre siden, for slik er bruksretten delt opp,og må være. De andre beboerene flyttet inn i sommer, og spurte om ordning med plenklipping,og spurte om å låne vår plenklipper til å ta sin del av hagen. Vi sa nei til det (plenklipper til 4500 kr som vi ikke ønsket å låne bort) men de andrebeboerene kjøpte ikke sin egen. Så vi har klippet hele plenen selv hele sommeren + klippet hekken,+ luking og kosting av området mellom hekk og offtentlig fortau. Klipper jeg kun plenen så tar det litt over 1 time, men tar jeg plen + hekk + raker, luker og koster ut mot fortauet,så tar det fort 3-4-5 timer. Før sommer 2013 ville jeg gjerne hatt på plass en ordning, og ville høre med dere som bor slik at dere har delte oppgaver løser det. De andre beboerene mener selv at de ikke kommertil å bruke plenen, og det gjør oss egentlig ikke noe å ta arbeidet selv, men i så tilfelle synes jeg det bør være en kompensasjon som er mer enn en flaske vin til jul. Noen som har erfaring med hvordan løse dette? Anonym poster: c287bae9948ee3d33ee2b6e6907c1cca Si at de kan kjøpe seg inn i plenklipperen deres - det er den beste løsningen, mener nå jeg. Og det må de gjøre enten dere skal dele på klippingen mellom dere eller betale andre til å ta jobben. Det bør være i alles interesse å ha det fint og ordentlig rundt seg.
skrue Skrevet 5. januar 2013 #13 Skrevet 5. januar 2013 Hvorfor ikke gjøre det enkelt ved å si: "Her står gressklipperen, vi bruker den ikke hele tiden så når dere har tid er det fint om dere tar en runde". Tror en gressklipper varer noen år selv om den berøres av folk som ikke betalte for den. Resultatet er forhåpentligvis en fin plen. Det er verd mye i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå