Gå til innhold

Hamster. Trenger tips og råd.

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg skal overta et lite hamster. Men jeg aner ikke noe om dyret. Hva burde jeg vite og huske? Jeg har hatt marsvin før.

Hva kan hamsteret spise/ikke spise? Hvordan aktivisere det?

Anonym poster: 11f3d4cf989633b3a83690ee840c68d1

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/711390-hamster-trenger-tips-og-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Månestøv

Hamstere er relativt enkle dyr som klarer seg godt alene om dagen. De er nattaktive, og aktivisering bør evt. skje i skumringstimene. De har en tendens til å hamstre mat, så det er lurt å tømme bolet ganske ofte. Ellers spiser de det meste, utenom godteri og krydrer mat såklart.

Jeg hadde to dverghamstere en gang. Jeg sier aldri igjen, men det var av urelevente grunner for deg :P

Hm, husker ikke så mye, men jeg mener du må unngå å gi hamsteret bananer ol. som kan klisse til tennene eller ganen. Tror ikke jordbær heller er så lurt.

Du bør huske å gi dyret nok å styre med. Leker, noe klatregreier eller noe lignende. Sånn "godteristang" som henger på veggen i buret er nok kjekt å ha.

Hamstere er noen energibomber, så de bør tas ut av buret en gang om dagen for å komme seg ut av det trange buret ;) La de klatre i sofaen, på hånda eller la den springe litt på gulvet.

** Rettelse, ta dem heller ut om kvelden eller natten. På dagtid liker de å sove, da hamstre er nattdyr ;)

Endret av Tibbie
Gjest tarandus

Skaff deg størst mulig bur, og lag sklier, stiger, hjul og små etasjer som hamsteren kan aktivisere seg på. Hjul er et must mener jeg. Skaff også et koselig hus som du enkelt kan rengjøre. Jeg brukte hamstervatt til min første hamster, men hun likte det ikke, ville ikke bygge noe av det. Så jeg ga henne sånn ufarget toalettpapir, aviser og høy, det var saker det :)

De spiser jo hamstermat/gnagerblanding, og jeg synes ikke man skal bruke de som matreste-oppspiser (høhø, for et ord). Min likte mye forskjellig frukt og grønt :)

• Liker 2
Gjest Månestøv

Jeg hadde to dverghamster en gang. Jeg sier aldri igjen, men det var av ureleventa grunner for deg :P

Hm, husker ikke så mye, men jeg mener du må unngå å gi hamsteret bananer ol. som kan klisse til tennene eller ganen. Tror ikke jordbær heller er så lurt.

Du bør huske å gi dyret nok å styre med. Leker, noe klatregreier eller noe lignende. Sånn "godteristang" som henger på veggen i buret er nok kjekt å ha.

Hamstere er noen energibomber, så de bør tas ut av buret en gang om dagen for å komme seg ut av det trange buret ;) La de klatre i sofaen, på hånda eller la den springe litt på gulvet.

Det er sant! Veldig viktig poeng du kom med der. Pass på klissete mat TS, da hamsterene bruker kinnposer på siden av munnen for å hamstre mat, farlig om matrester sitter fast her. Ellers lykke til :)

• Liker 1

Annonse

Skaff deg størst mulig bur, og lag sklier, stiger, hjul og små etasjer som hamsteren kan aktivisere seg på. Hjul er et must mener jeg. Skaff også et koselig hus som du enkelt kan rengjøre. Jeg brukte hamstervatt til min første hamster, men hun likte det ikke, ville ikke bygge noe av det. Så jeg ga henne sånn ufarget toalettpapir, aviser og høy, det var saker det :)

De spiser jo hamstermat/gnagerblanding, og jeg synes ikke man skal bruke de som matreste-oppspiser (høhø, for et ord). Min likte mye forskjellig frukt og grønt :)

Ja, hjul er et must!

Noen hamstre er allergiske mot vatt/ull, men det finner du fort ut av ;) Om de nyser eller ikke bruker det, anbefaler jeg deg å fjerne det.

Mine ELSKET vatten/bomullet. De lå alltid å sov i det og drev å flytta og byge og styra på :)

Gjest gressløk

Mange gode råd her.

Hamsteret kan også godt få litt cottage cheese og salatkylling eller kylling der skinnet var på under steking hver tredje dag for proteinet sin skyld. Det samme med kokt potet og yoghurt.

Bare pass på at ikke melkebasert mat og kjøttet ikke blir i buret i mer enn 6. timer, så gi det når hamsteret er våkent, og sjekk huset hans etterpå så han ikke har hamstret det.

Jeg syns det er litt trist at du skal få hamster uten å vite noe om det. Jeg sier ikke at du ikke klarer det, men man bør være kjent med et dyr før man får den arten. Hvordan skal du kunne kjenne igjen sykdomstegn? Hva om du plutselig glemmer hva hamster ikke kan spise osvosv? Jeg anbefaler deg ihvertfall å google, og kun stole på troverdige kilder - det er gull verdt (dyrebutikken hører du IKKE på).

Edit, svar til det du skrev over: Hamstre pleier ikke å gå godt sammen, så en kompis er nok ikke en god idè. Rotter derimot MÅ ha en eller flere kompiser!

Endret av Adegami

Annonse

Annonse

Har null peiling på hamster...... MEN, for guds skyld pass på at vatten du har i buret ikke er av syntetisk type (selv om den er kjøpt i dyrebutikk)

Fikk super dårlige minner med en gang jeg så denne tråden.

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1

Jeg syns det er litt trist at du skal få hamster uten å vite noe om det. Jeg sier ikke at du ikke klarer det, men man bør være kjent med et dyr før man får den arten. Hvordan skal du kunne kjenne igjen sykdomstegn? Hva om du plutselig glemmer hva hamster ikke kan spise osvosv? Jeg anbefaler deg ihvertfall å google, og kun stole på troverdige kilder - det er gull verdt (dyrebutikken hører du IKKE på).

Edit, svar til det du skrev over: Hamstre pleier ikke å gå godt sammen, så en kompis er nok ikke en god idè. Rotter derimot MÅ ha en eller flere kompiser!

Dyret har per i dag en eier som blåser i å mate det, gi det rent osv. Derfor sa jeg ok til å ta det. Men har som sagt hatt marsvin. Ellers så har jeg hund, hest og katt. Om det teller. Er derfor jeg leser alt jeg kan for å kunne gi dyret et godt liv. Kjøper kun mat hos veterinær til dyrene mine.

Men vil jo gjerne gi det litt ekstra, samt aktivisere det riktig. Er derfor jeg har kjøpt inn så mye ting til den.

Burde jeg ikke bruke vatten/bomullen jeg har kjøpt?

Anonym poster: 11f3d4cf989633b3a83690ee840c68d1

• Liker 3

Anonym poster: 256e23f95ebba7973397955db4309568

her var det så mye svar i tråden som enten ikke var utfyllende nok eller på grensen til feilinformasjon at jeg legger ved adr til hamsterforreningens sitt forum:

http://www.hamsterforening.no/vbulletin/forum.php

og infosiden:

http://www.hamsterforening.no/?page_id=2

kort:

hamstervatt er farlig(som andre har sakt)

kjøp mat på dyrebutikk

vanlig spon er helseskadlig

løker av alle slag er giftig

bruk sovehus av tre og ikke bytt oftere enn nødvendig

la den bo alene med mindre det er en robo med sammboer fra før

Anonym poster: 256e23f95ebba7973397955db4309568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...