AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Ja spørsmålet står i overskriften, og det nytter overhodet ikke å snakke og forklare for denne tenåringen. I går ba jeg ham rydde på plass sine egne julegaver, skifte på egen seng, sette på en maskin klær og henge opp en annen. Det villehan ikke, dro til faren i stedet. Jeg låste døren til rommet hans, og det ble baluba da han kom hjem for å hente klær. Konsekvenser ja... Urimelig? Jeg er bare dritt lei. Anonym poster: d524e47eada8bc53754b1cb455c58ebd
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 1. Slutt med å vaske klærne hans (for å få ham til å vaske og legge sammen egne klær). 2. Ikke vask rommet hans hvis han ikke gjør det selv. 3. Ikke gi ham penger hvis han ikke hjelper til hjemme. 4. ingen kosemat før han tar alvoret. 2
Silfen Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Ikke det spor urimelig. Men jeg syns du burde sagt at dette blir konsekvensen først. Da har de muligheten til å veie for og imot om det er en konsekvens de vil ta. Jeg er nazi på enkelte ting og det er knusende dom om dette brytes. Fjortisen er like sur hver gang, men når jeg spør om det var uventet så er det jo aldri det og jeg tenker at før eller siden så lærer hun. Går faktisk lengre og lengre tid mellom nå. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #4 Skrevet 29. desember 2012 Han har jobb og tjener penger selv, derfor trenger han ikke goodwill fra meg. Nei jeg vasker ikke rommet hans, men rommet hans ligger rett ved inngangsdøren og døra står alltid på vidt gap. Ikke så kjekt når det kommer gjester eller besøk. Derfor er jeg litt på at han må holde det ryddig. Anonym poster: d524e47eada8bc53754b1cb455c58ebd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #5 Skrevet 29. desember 2012 Hva han gjør med eget sengetøy påvirker ikke deg, så det burde du ikke bry deg om. Hvorvidt han har det ryddig på rommet sitt trenger ikke å påvirke dere heller, du får rett og slett kreve at han holder døren til rommet sitt lukket, og at han rydder selv dersom han ønsker å ha det ryddig på eget rom. Om han lar klær ligge slengende på badet eller oppvask stå på kjøkkenbenken, kan du kreve at han rydder det opp etter seg, da dette faktisk skaper rot for dere andre. La gutten ha det slik han vil på egen plass, men krev at han ikke gjør det utrivelig for resten av familien! Dersom han nekter å gå med på rimelige kår som dette, får han rett og slett flytte til faren eller til en egen bolig. Anonym poster: b3f76012123eba03e91b1d2b11350e5b
Wildy Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 Slutt å vaske klærne hans, og lukk døra til rommet! Det er mange år siden jeg sluttet å rydde på ungenes rom. Det er deres ting, deres private rom, og de velger selv hvordan de vil ha det der. Det hender jeg sier fra at nå begynner det å bli helsefarlig; dvs jeg kommer til å ta en svartsekk-rydding om det ikke skjer noe ( og det mener jeg veldig bokstavelig; alt som ligger på gulv og flater går i svartsekker og kjøres bort som søppel....Gjør det en gang; og du trenger aldri gjøre det mer! hehe) Når det kommer til husarbeid ellers så må ungene vaske sine egne klær og holde orden i egne skolesaker. Vi har en liten rydderunde hver dag; noen tar middags koppene, noen tar klesvask, noen drar over gulvene med tørrmoppen osv; så huset ser alltid relativt presentabelt ut. For større prosjekt som å male opp ett rom el får de beskjed god i i forveien; f.eks at i helgen skal vi rydde fortauet. Alle må stille opp og hjelpe til. Det er jo en del av det å bo; uansett hvor eller hvem man bor sammen med; endel ting bare må gjøres.Og stakkar den tenåring som ikke vet hvordan sette på en vaskemaskin eller hvordan steke kjøttdeig når h*n flytter på hybel.... Ungene her er vant til å hjelpe til; det har de gjort siden de var små. De får ikke lommepenger for å gjøre vanlig husarbeid; det er heller ingen som betaler meg for å rydde mitt eget rot! Men man kommer ofte lengre med honning enn med pisk; har vi en stor-raptus i huset/hagen vanker det også en pizza el etterpå.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 Han har jobb og tjener penger selv, derfor trenger han ikke goodwill fra meg. Nei jeg vasker ikke rommet hans, men rommet hans ligger rett ved inngangsdøren og døra står alltid på vidt gap. Ikke så kjekt når det kommer gjester eller besøk. Derfor er jeg litt på at han må holde det ryddig. Anonym poster: d524e47eada8bc53754b1cb455c58ebd si du hekter av døra tilsoverommet om han ikke kan lukke den, og alt han ikke rydder etter seg i felles rom går direkte i søpla. om det begynner å lukte ufint på rommet hans utvider du reglene til å gjelde rommet hans også. skitne klær han ikke vasker selv går i søpla. Anonym poster: 8760d1aa7cddc052746a10ae6f56e0c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå