AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Del Skrevet 29. desember 2012 Hei, jeg skal ha et middagsselskap og hadde planlagt ferske fiken med mascarponeost og vin til dessert. Dessverre har jeg glemt å kjøpe den vinen som stod nevnt i oppskriften, nemlig en italiensk søtvin kalt vin santo. Ikke har jeg mulighet til å kjøpe den nå heller, siden polet ligger langt unna. Tenkte derfor å erstatte vin santo med noe annet jeg har fra før, hvis det passer. Vinen skal tilsettes i mascarponeosten og drikkes ved siden av desserten. I oppskrifta stod det at man kunne erstatte vin santo med portvin eller sherry - jeg har ingen av delene. Noen som vet om følgende viner kan passe? - Mateusz rosévin - C'est la vie (fruktig hvit pappvin kjøpt i Sverige) - Jaume Serra Cosecha Blanco Semi Dulce - Schmetterling riesling Som dere sikkert skjønner, har jeg ikke peiling på vin. De jeg skal servere til, er ingen vinkjennere, men vil jo at det skal passe sammen da Om alt dette kommer til å krasje kommer jeg selvsagt til å droppe denne desserten. Anonym poster: 98c2de8dae6fed357e753bc92d506c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trippeline Skrevet 29. desember 2012 #2 Del Skrevet 29. desember 2012 Finn en annen dessert Nummer tre kjenner jeg ikke, men jeg synes ikke at noen av de vinene du har passer til mascarpone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #3 Del Skrevet 29. desember 2012 Takk for tipset Har forresten også en eller annen type champagne i skapet, blir det også helt feil? Anonym poster: 98c2de8dae6fed357e753bc92d506c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 29. desember 2012 #4 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg ville bare droppet å servere vin til desserten jeg, det er ingen krise. ingen av vinene du har passer til dessert uansett, så ingen vits i å bytte dessert i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trippeline Skrevet 29. desember 2012 #5 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg ville bare droppet å servere vin til desserten jeg, det er ingen krise. ingen av vinene du har passer til dessert uansett, så ingen vits i å bytte dessert i alle fall! Nå skulle jo vin santoen blandes med mascarponeosten, da, så det må nesten bli en annen dessert. Av en rødvin kunne du laget en slags gløggaktig sirup som hadde passet bra til mascarpone. Ellers kan du jo bake fikenene med litt klementinskall og -saft og valnøtter. Det blir godt med mascarpone. Jeg synes ikke at champagne passer til fiken og ost selv om mascarpone kan gå bra. Jeg tenker du bør heller gå for noe fruktig og syrlig til dessert, gjerne med butterkjeks eller lignende - evt. en flott kake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #6 Del Skrevet 29. desember 2012 Takk for flere tips Desserten med klementinskall, saft og valnøtter hørtes godt ut hvis vinen ikke funker Men måtte bare dobbeltsjekke - på vinmonopolets sider står det at Schmetterling riesling 2011 (den versjonen jeg har) passer til ost. Vil den ikke da passe som vin til søtet mascarponeost? Mener ikke å være kverulant her, men synes vin til hadde gitt desserten det lille ekstra, selv om Trippelines plan B hørtes godt ut De jeg serverer til er forresten ikke så veldig kresne på vin, men vil jo ikke at det skal krasje da Anonym poster: 98c2de8dae6fed357e753bc92d506c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trippeline Skrevet 29. desember 2012 #7 Del Skrevet 29. desember 2012 Jo, det stemmer nok det, men den passer ikke til all slags ost. Det er smak og behag til syvende og sist, så du kan jo forsøke Jeg tenker alltid kremost og søtere viner evt rødviner selv. Hvis du har pærer, kan du kanskje koke dem i litt Riesling og lage en sirup av noe av vinen og helle over pærene og mascarponen og servere resten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #8 Del Skrevet 29. desember 2012 Tusen takk for svar Har som sagt ikke peiling på vin Men jeg har mer enn nok mascarponeost, så jeg kan sikkert lage to versjoner - én med vin, og én uten. Så kan de som vil, ta vin ved siden av. Tusen takk for god idé med dessert, jeg skal også ha en dessert til etterpå, så jeg tror det holder med fiken og mascarpone, men jeg skal spare tipset til så jeg kan bruke det senere Hørtes veldig godt ut! Anonym poster: 98c2de8dae6fed357e753bc92d506c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 29. desember 2012 #9 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Aaah, jeg skjønte ikke at vinen skulle blandes i desserten! Du kan sikkert forsøke å koke inn en slags sirup av rieslingen som foreslått over, med masse sukker, men det krever sikkert litt kokkeskills. Vin santo er en dessertvin som er fyldig, søt og med masse smak av tørket frukt, vanilje, karamell etc, mens den rieslingen er relativt tørr, syrlig og med mer toner av sitrus, eple osv. Blir omtrent som å erstatte en kaffesirup med eplejuice, for å være litt fjåsete. Endret 29. desember 2012 av juliane 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå