AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Hvordan få bukt med dette? Er en 9 mnd gammel hannvalp. Jeg er helt sikker på at det ikke er vanlig tissing, han har vært husren lenge. Går til døra hvis han må på do. Er sånn småskvetting her og der, både hjemme og hos andre. Prøver å passe på som en hauk, men det er umulig å ha øynene på han absolutt hele tiden. Han er en strålende blid fyr, virker ikke utrygg og er ikke mye alene hjemme. Det er ingen forskjell på om det er et hus der det bor/har bodd hund eller ikke. Hjelp! Anonym poster: dd48fe96b28bd5074e1dac80cffc0cad
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #2 Skrevet 30. desember 2012 Jeg har samme problemet. Men min er pokker meg 2 og et halvt år gammel når han endelig har funnet ut at dette er en god ide.. TIng han tisser på blir skrubbet ned i "Get off!" (som faktisk virker), men nå tisser han midt på gulvet og på veggen osv i stedet. Jeg ble nødt til å finne frem valpe buret hannes igjen.. Jeg må passe på ham til en hver tid, og han sover i buret om natten og når jeg ellers må ut. Slutter det ikke snart så er det til vetrinæren for å få ham fikset. Noe jeg helst ikke vil. Han er meget selvsikker og ekstremt dominant av seg. Men ååh så glad i mamma'en sin og blid som dagen er lang. Han gjør ikke dette på besøk hos andre med eller uten hund. Kun hjemme. Og der bor det en hund til. Som IKKE tisser inne. Håper flere kommer med råd, trenger noen jeg og. Anonym poster: badbb1746c38f45e1212f0701eb3c7b5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #3 Skrevet 1. januar 2013 Og nå har min begynt å tisse inne når jeg er hjemme og ser på og.. Lille jævel. Anonym poster: badbb1746c38f45e1212f0701eb3c7b5
Lafayette Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Jeg har konsekvent på markeringsbånd når jeg er på besøk hos andre, og jeg synes det har fungert. Du kan jo prøve dette en periode. Sannsynligvis vil det bedre seg med alderen.Hunden din er jo i puberteten nå, og hormonene raser i kroppen hans. Vet ikke hvordan du reagerer når han markerer, men det er nok lurt å gi bestemt beskjed om at det ikke er akseptabelt å tisse inne, og å ta han med ut så fort han viser tegn til å ville løfte på beinet inne.
Portvinpiken Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Jeg vil bare si at det på ingen måte er noen garanti at hunden slutter Jeg har samme problemet. Men min er pokker meg 2 og et halvt år gammel når han endelig har funnet ut at dette er en god ide.. TIng han tisser på blir skrubbet ned i "Get off!" (som faktisk virker), men nå tisser han midt på gulvet og på veggen osv i stedet. Jeg ble nødt til å finne frem valpe buret hannes igjen.. Jeg må passe på ham til en hver tid, og han sover i buret om natten og når jeg ellers må ut. Slutter det ikke snart så er det til vetrinæren for å få ham fikset. Noe jeg helst ikke vil. Han er meget selvsikker og ekstremt dominant av seg. Men ååh så glad i mamma'en sin og blid som dagen er lang. Han gjør ikke dette på besøk hos andre med eller uten hund. Kun hjemme. Og der bor det en hund til. Som IKKE tisser inne. Håper flere kommer med råd, trenger noen jeg og. Anonym poster: badbb1746c38f45e1212f0701eb3c7b5 Det er på ingen som helst måte noen garanti at hunden vil slutte å markere selvom den blir kastrert. Markering er en atferd som kan komme av mange årsaker (og ikke av dominans da...), og er ofte en tillært atferd. Nettopp derfor vil det ofte ikke ha noen effekt på markering. Jeg har selv også den erfaringen på flere hunder så dette er ikke noe jeg finner på ;-) Markering kan komme av så mangt, men aller helst stress. Stress betyr ikke at hunden går rundt å er stresset hele tiden, men det er noe - ett eller annet - som forhøyer adrenalinet og gjør hunden stresset og ergo markerer den. Stress setter nemlig i gang mange funskjoner i kroppen, blant annet at man tisser oftere. Stress behøver en heller ikke nødvendigvis se så godt på hunden for det kan være "godt gjemt". Til TS: eneste rådene jeg kan gi er å vokte hunden som en hauk med øynene i bakhodet. Lukke dører til de rommene dere ikke er i samtidig så du har oversikt over hva hunden gjør og lære å se tegnene før den skal til å markere. Når du ser tegnene tar du den ut. Aldri kjefte, men være konsekvent. Alt dette kan gjøres uten at man i det hele tatt åpner munnen men lar hunden følge deg ut når du ser den er på "markeringsktokt". Vet ikke hvor stor hunden er og om du kan løfte den opp å gå ut med den. Det kan også være en idè å prøve "bleie" elller markeringsbind: http://www.petshopgirls.no/html-sider/Boyband.html som man enkelt kan lage selv. Erfaringen min er at så snart de får på seg et slikt er det ikke like stas å markere, men trangen til å tisse forblir konstant hvis det er stressrelatert. Markering behøver ikke være stressrelatert, men kan i noen tilfeller også være en skikkelig dårlig uvane som har oppstått og som en ikke har vært konsekvent nok med. Bur og kjefting er sjeldent noen god løsning da det ikke gjør annet enn brannslukking men ikke noe med selve problemet. Tisser hunden unormalt mye ville jeg også gått å sjekket den hos dyrlegen for evt. helsemessige plager.
Santflows Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Legg avispapir inne, og hver gang den prøver å tisse så setter du den oppå der, og roser den hvis den tisser der. Etterhvert så vil den gjøre det av seg selv, og da kan du begynne å flytte avisene mot en utgangsdør. Så kan du legge avisene ute (hvis du har mulighet for det) slik at hunden vet at de ligger der. Da vil den gå ut til avisene for å gjøre fra seg der. Så tar du bort avisene ute, og da lærer den seg at den skal gjøre det ute. Dette funket med en Shetland Sheepdog hannvalp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå