AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg skulle egentlig ha en liten nyttårsmiddag med min mann og foreldre da jeg ikke kan fordra og lage mat til min familie. Det har seg slik at de finner feil i alt jeg gjør og at på til har gjestene invitert resten av familien så da sitter jeg her. Skal ha noen dampede grønnsaker og waldorfsalat som tilbehør. Jeg er sinnsykt dårlig på sauser og nå trenger jeg en god oppskrift som kan imponere. Er mange sauser på nett men jeg vet liksom ikke om de er gode. Lurte også på hva deres synes med hjemmelaget kremet potetmos til, familien ville ha potet men synes det blir litt kjedelig og hadde litt lyst å ta en amerikansk vri. Vi blir rundt 10 personer. Anonym poster: 526a64cd0ea7953b6a95896b21d671ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EryMax Skrevet 29. desember 2012 #2 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg stemmer ja til potetmos, å bruk gjerne skikkelig kremfløte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #3 Del Skrevet 29. desember 2012 Hell over litt vann under steking, ha langpanne i bunn så du får samlet vannet/kraften. Du kan også steke innmaten til fuglen, helle vann over dette, sile vekk innmaten, det gir en nydelig kraft til saus. Så lager du brunsaus som du pleier. Bruk kraften du har laget, samt litt h-melk, eller fløte (eller blanding, her kan man egentlig velge selv) Ta oppi noen skiver med brunost, krydder etter ønske. Negro om du syntes sausen ble litt lys. Jeg syntes i alle fall at lys fløte/brunsaus smaker himmelsk inntil kalkun. Anonym poster: 2c1c24fc361fbb5f0669674b93feda85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trippeline Skrevet 29. desember 2012 #4 Del Skrevet 29. desember 2012 Nå skjønner jeg ikke helt hva som er så amerikansk med potetmos, men uansett: Lag en mos av poteter og sellerirot og bruk rikelig med smør, ikke fløte. Mos potetene selv og ikke med blender eller sånt. Kok potetene/selleriroten sammen med et laurbærblad og litt timian, men ta dette ut før du begynner med mosingen. Til sausen har du stekesky, fløte, salt, pepper og litt brunt sukker eller lønnesirup, evt. en skive brunost og litt knuste enebær hvis du vil ha mer viltsmak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 29. desember 2012 #5 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg koker opp deler av innmaten, dropper blant annet leveren da det gir en bitter smak. Sammen med dette har jeg einebær, gulrot, gulrøt og andre armoater. Tar det egentlig litt på sparket. Dette koker i 4-5 timer. Under kalkunen heller jeg på noen dl vann, og en del aromater, og heller dette over i sausen når kalkunen er ferdig stekt for å koke det videre ned. Får jeg ikke kraftig nok smak, for eksempel dersom jeg får kokt innmaten for kort, jukser jeg med litt kyllingstock. Jeg tykner sausen med maisenna, og tilpasser sausen med sukkerkulør. Bruning av smør+ mel (klassisk brun saus) synes jeg gir en viss bismak som ikke er god. Potetmos er supert tilbehør til kalkun. Gjerne av mandelpoteter. Bland gjerne ett-par fedd hvitløk, eller litt pastinakk eller sellerirot i mosen, det gir mer smak. Sammen med salt, pepper, melk og smør. Jeg bruker stavmikser etter å ha most dette grovt, da får man en nydelig konsistens. Det jeg enda oftere har som tilbehør til kalkun er søtpotetmos, det passer veldig godt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #6 Del Skrevet 29. desember 2012 Bruke stekesjyen som du får av kalkunen,tilsett fløte,salt og pepper. Mere trengs ikke. Lykke til! Anonym poster: 53cfc166195f0ff924bb115b40e98bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 29. desember 2012 #7 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Hadde gjester på kalkunbryst nå i romjula og serverte ovnsstekte rotgrønnsaker inkl rødbeter, rødløkkompott og denne sausen: 1 pose bernaisesauspulver helles i en kjele, rør inn 3 dl eplemost og en dl fløte. La koke ca tre min. Det ble en saus som jeg måtte love å lage neste gang jeg serverte kylling eller kalkun. Holder til 4 pers. Blir en litt syrlig saus, men veldig god. Endret 29. desember 2012 av Belima Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå