Gå til innhold

Folk som blir sinte når du ber dem erstatte skader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd flere ganger at venner har ødelagt ting jeg eier ved uhell. (teltstenger, gitar, skjermen på ipod) Hva skal man gjøre hvis de ikke vil/tilbyr seg å betale for skadene?

Jeg blir sykt irritert når folk unnskylder seg med "det var jo et uhell" og så ser dumt på meg. Så klart det var et uhell, men det er jo jeg som mister tingene mine som følge av andre. I tilfellet med gitaren så var denne tjuvlånt fra rommet mitt på en fest. En annen gang presterte den som ødela å gi med en øl og spørre "går det greit"? Nei, du kan ikke gi meg en øl, si unnskyld og regne med at det går greit. At man var dritings er heller ingen unnskyldning. Det værste er at mange ikke skjønner vedien av ting. En gitar til 5000 kr kommer ikke tilbake fordi du gir meg en flaske vin og sier unnskyld. Jeeze.

En annen ting som irriterer meg er folk som låner ting og ikke gir det tilbake, selv når jeg spør etter tingen. Hva skal man gjøre?

Er det noen som vet hvordan jeg skal gå fram mot slike mennesker uten å gjøre meg svært upopulær?

Anonym poster: 66b8aec26cc514187b98b090c5d66593

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok bare stå på ditt og vise at du virkelig mener det. Jeg er sånn at jeg gir meg ikke og vennene mine kan hate meg en periode, men det får de bare gjøre tenker jeg.

Skrevet

Kommer helt an på hvorvidt du har lånt det bort frivillig eller ikke. Hvis noen har tyvlånt dine saker er det i grunn ingen vei utenom for min del, da skal man erstatte. Men, hvis man frivillig låner bort noe så må man nok også regne med at ting kan skje. Derfor låner jeg heller aldri bort mine saker, rett og slett fordi jeg aldri kan være sikker på at man behandler mine gjenstander med respekt. Unntaket er kanskje min bestevenninne.

Hadde jeg derimot lånt noe og det ble ødelagt hadde det vært naturlig for meg å erstatte varen delvis eller helt utifra omstendighetene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hvis du låner bort, sier du fra at skader dekkes av deg. Handshake. Vil de ikke gå med på det, bør de ikke låne. Om noe tyvlånes, så sier du tydelig fra at det skal erstattes. Uhell ja, men det var deres uhell, ikke ditt, så da er det de som må betale fix.

Skrevet

Jeg synes slike situasjoner er vanskelige - mest fordi jeg selv er oppdratt med at det er en selvfølge at man gjør opp for seg.

Har selv tenkt tanken - når jeg har sett fremmede på kjøpesenteret gå rett på andre / knuffe andre slik at den som blir dyttet til - mister telefonen / telefonen knuses.

Har også en oppfatning av at mange foreldre mener de ikke er ansvarlige for skade barnet påfører andres ting.

" Slikt må man bare regne med "

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det som en selvfølge at ting jeg låner bort får jeg tilbake i like godt behold eller nytt dersom den som lånte har ødelagt det. Joda, uhell kan skje, men så lenge det ikke var min egen feil ser jeg ikke grunn hvorfor jeg skal ta skaden. Jeg mener det er helt uproblematisk og dersom en venn har problemer med å innse det er denne vennen ikke mye å samle på.

Anonym poster: 436748ff3a0b9ea2e63e349327524f44

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...