AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Nå har jeg vært på en del jobbintervjuer, og blir innimellom overrasket over spørsmålene jeg får. Hvjeg ikke ville snakke om privatlivet mitt, men kunne godt fortelle om en gang jeg opplevde motgang i akademisk sammenheng. Har også fått spørsmål om hva min far synes om meg. Hva f... skal de med det? Tenk om jeg hadde hatt et kjempedårlig forhold til pappa, eller om jeg ikke hadde en pappa en gang? Hva er egentlig greit å si at man helst ikke vil svare på? Det er ikke alle spørsmål man bare kan jatte med på, og jeg kjenner innimellom at jeg blir så provosert fordi jeg føler de snoker i spørsmål som jeg ikke ser relevansen i forhold til stillingen i det hele tatt! Anonym poster: 6357043282e773950852e8b8c5ecefbb
Jadamasa Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Hei. Noen spørsmål kan være rene "stresstester"... Og for å se hvordan du reagerer. Om du f.eks svarer rolig" mine familierelasjoner er ikke relevant, la meg fortelle hvordan jeg kan bidra til firmaet"
Gjest Glorificus Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Tror nok som personen over meg sier at noen rekruttere gjør dette for å se hvor stresset du blir. Og, jeg synes slik intervjuteknikk er helt idiotisk. Man bør konsentrere seg om å stille relevante spørsmål som måler de egenskapene man er ute etter, og det i en trygg setting. Om man ønsker å måle stressevner til en kandidat, finnes det gode egne tester for dette - og kandidaten skal da selvsagt få god informasjon om dette på forhånd. Jeg ville nok tatt en potensiell arbeidsgiver litt useriøst om vedkommende stilte mange slike irrelevante spørsmål, og det er også bare å be dem utdype hvilken relevans spørsmålene har for jobben, ev. vri samtalen tilbake til det som du faktisk har satt av tiden din til å snakke om; deg og ditt bidrag til stillingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå