Gå til innhold

Farmor, farfar og prioritering av barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 7 med min eks. Han har en sønn på 10 fra tidligere forhold.

Foreldrene hans er kjempehyggelige, men tar meg stadig i å føle at gutten blir prioritert fremfor min datter og lurer på hva som er problemet deres.

Eksempel... Min datter skal dit på middag i dag. Jeg spurte om det ble overnatting, men farmor har mye å gjøre fordi de skal ha folk på nyttårsaften. Greit nok.

Fikk nettopp forespørsel av min beste venninne om å bli med ut i kveld. Hun ramset opp hvem som skulle være med - deriblant moren til gutten på 10. Det viser seg da at HAN skal sove hos farmor og farfar, men jentungen min blir da tydeligvis for mye.

Dette er en gjenganger, og jeg lurer på hva som feiler slike besteforeldre?

Mor til min samboer stiller frivillig opp som barnevakt nå og da, og deler da ikke blodsbånd med min datter.

Begge ungene er for øvrig stille og rolige.

Kan nevnes at jentungen helst ville være hjemme i dag og lurte på hvorfor hun måtte dit - men på et eller annet tidspunkt vil hun nok merke forskjellsbehandlingen, og dette blir kanskje sårt?

Det har også hendt titt og ofte at det har blitt endringer i fars samværsdager pga jobben hans, noe som er helt i orden for min del. Det viser seg da i ettertid at det sjeldent er endringer for sønnens del fordi HAN sover hos farmor og farfar når eks er i knipe.

Anonym poster: 7d0dab57d15e03faeceb9fa2a9bd3028

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det bli sårt når jenta uansett ikke vil overnatte?

Svigers har kanskje oppfattet at hun ikke er like ivrig etter å overnatte som gutten, og derfor inviterer de ham men ikke henne.

Når de i tillegg ikke deler blodsbånd er det en viss logikk i at de ikke inviterer jenta.

Anonym poster: fc50aa5907aca4b436123487bdb69d13

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle det bli sårt når jenta uansett ikke vil overnatte?

Svigers har kanskje oppfattet at hun ikke er like ivrig etter å overnatte som gutten, og derfor inviterer de ham men ikke henne.

Når de i tillegg ikke deler blodsbånd er det en viss logikk i at de ikke inviterer jenta.

Skjønte at denne kunne bli vanskelig å forklare...

Mor til samboer er ikke farmor til jenta og min samboer er ikke far til jentungen.

Farmor og farfar jeg snakker om er biologisk. Disse visste ingenting om at hun ikke ville på besøk, men det er gjentagende at storebror blir over mens begge blir for mye.

Tror jentungen rett og slett ville være hjemme denne gangen fordi det har vært mye bort i jula (og har strengt tatt ikke noe med i historien å gjøre - jeg ga for mye tilleggsinfo).

TS

Skrevet

Det kan jo være utallige grunner til dette ... Kanskje mor til gutten er mindre selvstendig eller har mindre nettverk enn deg? Kanskje er det lettere for dem å ha ham? Den eneste måten å finne ut hvorfor det er slik, er å spørre besteforeldrene.

Skrevet

De fortrekker gutten. Han er eldre. Klarer seg mer selv.

• Liker 1
Skrevet

Litt forskjell på en 7 mnd gammel baby og en 10 åring. Bit det i deg, det er slik.

Anonym poster: be97023e8580cd161618e0b6e2cdd91b

Skrevet

De fortrekker gutten. Han er eldre. Klarer seg mer selv.

Det er mulig. Nå har jeg bodd sammen med begge ungene i mange år, og de har vel vært like selvstendige begge to siden hun var fire. Pr nå klarer de seg altså like godt.

At de foretrekker han må de jo få lov til, men synes det er synd med den åpenbare forskjellsbehandlingen som kommer henne for øre etterhvert.

De gangene hun HAR sovet der har vi alltid fått høre hvor grei hun er å ha med å gjøre (for det er de virkelig begge to).

Så jeg aner ikke hvorfor det har blitt slik. Poenget her var at jeg spurte om overnatting. Farmor sier nei pga mye å gjøre mens guttungen altså skal sove der.

Skrevet

Litt forskjell på en 7 mnd gammel baby og en 10 åring. Bit det i deg, det er slik.

Jeg trodde hun var 7 år?

Anonym poster: 2070a15a36c23d70a8077ef784312aee

• Liker 2
Skrevet

Dæven, hvor man må spissformulere seg her. Hun er sju ÅR (snart åtte).

• Liker 6
Skrevet

Det er mulig. Nå har jeg bodd sammen med begge ungene i mange år, og de har vel vært like selvstendige begge to siden hun var fire. Pr nå klarer de seg altså like godt.

At de foretrekker han må de jo få lov til, men synes det er synd med den åpenbare forskjellsbehandlingen som kommer henne for øre etterhvert.

De gangene hun HAR sovet der har vi alltid fått høre hvor grei hun er å ha med å gjøre (for det er de virkelig begge to).

Så jeg aner ikke hvorfor det har blitt slik. Poenget her var at jeg spurte om overnatting. Farmor sier nei pga mye å gjøre mens guttungen altså skal sove der.

Det kan være mange grunner til dette. Blant annet at de syns det er for mye med to stykker av gangen, og at de har mye å gjøre som du selv sa de har nevnt. De kjenner selv sine begrensninger. Det kan jo være at det er enklere for han å plassere sin sønn hos farmor og farfar når han er i knipe. Kanskje exen til det andre barnet nekter bytte på samværet, og sier det er hans problem. Kanskje han ser på deg som enklere å samarbeide med enn det han gjør med mor til det eldste barnet. Det er jo bare positivt om dere bytter dag. Dette er kun spekulasjoner fra min side, men det er alltid så mye som det kan være.

• Liker 1
Skrevet

Kan jo være at de kommer bedre overens - altså ikke det at de kommer dårlig overens med jenta men at de har mer å snakke om med gutten fordi de har sammenfallende interesser?

De kjenner ham kanskje bedre ettersom han har vært der mest, og så fortsetter det bare slik.

Men det er jo et hav av mulige teorier, det beste er nok å spørre dem selv om det kan føles ubehagelig

Skrevet

Kan jo være at de kommer bedre overens - altså ikke det at de kommer dårlig overens med jenta men at de har mer å snakke om med gutten fordi de har sammenfallende interesser?

De kjenner ham kanskje bedre ettersom han har vært der mest, og så fortsetter det bare slik.

Men det er jo et hav av mulige teorier, det beste er nok å spørre dem selv om det kan føles ubehagelig

Foreløpig lar jeg det være. Har et greit forhold til både eks og eks svigers. Jeg tenker bare at hun begynner å komme i en alder hvor hun reagerer på dette selv, men da får jeg i såfall ta det opp da.

Slik det er nå er hun strålende fornøyd hvis hun kan være hos "stefarmor og stefarfar" innimellom.

Lurte bare på hva andre tenkte. Hun er verken masete eller sutrete. Ungene er, om mulig, enda enklere å ha med å gjøre når de er sammen begge to.

Skrevet

Men dere er jo ikke sammen mer. Forstår dem godt jeg,

Skrevet

Han er ikke sammen med moren til storebror heller. Uansett vil de alltid være besteforeldre til begge selv om det er slutt med barnemor.

Poenget var?

(mange raringer på KG som glimter til innimellom)

• Liker 6
Skrevet

Uavhengig av min situasjon; når foreldre skiller lag (som omtrent halvparten gjør), så skal besteforeldre slå hånda av barnebarna?

Tror jeg dævver over enkelte meningsytringer

:klo:

• Liker 3
Skrevet

Herre min! Måte på til traurige svar i en tråd! Det er jo helt på jordet av besteforeldrene. Går det an å spør på en fin måte å spør hvordan det har seg at han skal overnatte og ikke hun?

Skrevet

Slik det er nå er hun strålende fornøyd hvis hun kan være hos "stefarmor og stefarfar" innimellom.

Nå er jeg forvirra. Når kom stefarmor og stefarfar inn i bildet? Er det ikke farmor og farfar du snakker om i åpningsinnlegget? Eller er foreldrene til din ex skilt?

Skrevet

Nå er jeg forvirra. Når kom stefarmor og stefarfar inn i bildet? Er det ikke farmor og farfar du snakker om i åpningsinnlegget? Eller er foreldrene til din ex skilt?

Hun mener moren og faren til sin samboer i den setningen du siterer. Men ja, resten handler om den biologiske farmor og farfar.

Skrevet

Få din eks til å snakke med foreldrene sine - det bør ikke være din oppgave og blande deg inn i hans foreldres handlemåte.

Skrevet

Har det på akkuratt samme måte!! Kjempe irriterende. Men så er farmoren en meget spesiell kvinne som jeg egentlig bare kan gå under navnet hurpa!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...