Gå til innhold

Strømmen går hele tiden...

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Og vi har ikke flyttet ordentlig inn enda!

Vi er nå på dag tre i flytteprosessen og har kun fått inn sofa, seng, kaffemaskin og en god del klær og toalettsaker.

Greit nok, jeg hadde på tørketrommel og vaskemaskin samtidig da strømmen gikk første gangen - min egen feil.

Så setter jeg på en av varmeovnene, (sånn oljeovn greie) den rekker å bli varm før strømmen går en gang til. Dro ut kontakten til ovnen og fikset sikringen. (Begge gangene ble det mørkt i stue, gang og bad)

Det går noen timer og vi blir sultne, setter på ovnen og begynner å steke. Da går faen meg strømmen en gang til! (På soverom og kjøkken)

Når strømmen allerede går når vi ikke bruker mye strøm i det hele tatt, hvordan skal det gå når tv, pc osv kommer i bruk da?

Vi prøvde å få kontakt med utleier både ved å ringe og å sende sms - ikke noe svar.(enda)

Hva gjør vi?

Det er rundt 5andre hybler/leiligheter i bygget og de fleste har 16-20amper(?) sikringer elns. Er det lite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nye stekovner bruker jo 25 amper alene. Dere vil ikke kunne ha på stekeovn og varme samtidig på samme sikring. Har dere to 16 amp så klarer dere sikkert å ordne litt rundt, ta ut varmtvannsberederen når dere vasker tøy, så dere kan ha på en varmeovn og sånt. Virker som det er to kurser. Sansynligvis må dere skru av alt på kursen til kjøkkenet for å lage mat, og bruke både stekeovn og mer enn to kjeler kan bli vanskelig.

Men det er sånt en kan sjekke før en takker ja til leiligheten og ikke noe huseier plikter å ordne (større sikringer)

Endret av liv
Gjest snoopy_93
Skrevet

Fikk omsider kontakt med utleieren og han sa at han skulle sende en byggmester for å se.

Så snakket vi med en som har bodd der i to år og han fortalte oss at utleier lover og lover og lover uten å gjøre noe med problemene og når du ringer for å si ifra og purre på han svarer han ikke på sms, mail eller pr telefon.

Har blitt skeptisk til denne utleieren!

Skrevet

Bodde selv i et hus hvor 6 soverom, deler av stuen og kjøkken var på samme sikring, KLIN umulig å bo normalt(spesielt når det sank ned under minus-siden!)

Mitt råd, etter flere år i en lignende situasjon, kom dere ut! Har dere i tillegg fått høre at utleier lover å lover, vel...

:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

La oss forsøke å finne ut hva som er årsaken her:

Gå i sikringsskapet ditt/deres og les av Kursskjemaet som skal være i sikringsskapet (på innersiden av døren til sikringsskapet).

Hver kurs skal være oppført med et nummer (tilsvarer nummeret på sikringene til den kursen), de rommene den dekker, Ampèrestyken, sikringskarakteristikk (normal B eller C) og kabeldiameter i mm2.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Ampérstyrken på de tre sikringer jeg fant er 10. På de tre er det også 2x 1,5 "ledningstverrsnitt i mm2"

Noe mer enn det står det ikke. (Er ikke sikkert jeg har funnet riktige sikringer en gang da sikring 5, 6, 7 står på oss, men sikring 20 er gått når stua og badet er mørklagt)

Skrevet

Så utrolig kjedelig at du flytter rett inn i en nye leilighet med problemer, etter de problemene du hadde i den forrige leiligheten, og med huseier der også.

Selv om det er hel OT så må jeg bare spørre, er dere kvitt det femte hjulet på vogna?

Anonym poster: c151bcc6d859678e2068594199a6c400

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ampérstyrken på de tre sikringer jeg fant er 10. På de tre er det også 2x 1,5 "ledningstverrsnitt i mm2"

Noe mer enn det står det ikke. (Er ikke sikkert jeg har funnet riktige sikringer en gang da sikring 5, 6, 7 står på oss, men sikring 20 er gått når stua og badet er mørklagt)

Bare 3 kurser ja, og ikke akkurat overdimensjonerte for å si det forsiktig :blink:

10A er smått når kursen dekker såpass store områder....

Liker ikke helt at kurs 20, som ikke skal betjene noe av det dere bor i, går.

Forutsetter jeg at kursoversikten er korrekt så er det ikke en byggmester huseier skal bestille, men en elektriker. Med mindre byggmesteren har utdannelse som elektriker.

Det kan høres ut som om kursoversikten enten ikke er oppdatert, noen har 'hobbytusket' med opplegget ( :angry:), eller det er en lekker overledning ute å går :opplyser:

Det dere kan gjøre er å ringe det lokale eltilsynet og be pent om å få en inspeksjon av anlegget der dere bor.

Jeg mener det er mulig å gjøre dette, men jeg har et meget godt forhold til mitt lokale eltilsyn da Pus har grunnutdannelse som har gitt henne løyve til å foreta endringer på eget anlegg :blush:

Edit: Kabel dimensjonen på kursene (1,5 ) er korrekt for en 10A kurs. Og så krysser vi fingrene for at det ikke er foretatt for mange ukyndige endringer på kursene.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Det skal ikke være noe problem å få ettersyn på el-nettet, nei, når man som leietaker ringer inn og melder bekymring, med flere boenheter tilknyttet samme anlegg. Så jeg vil også anbefale å ringe lokale eltilsynet og be om et ettersyn. Da vil huseier bli pålagt å utbedre ting som er farlige (for små kurser er ikke det) innen en viss frist.

Anonym poster: 0a8d6b2e427471cdda87113e5445017c

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

Sent svar, men tusen takk for alle svar!

Vi har nå flyttet inn og må velge mellom å se tv eller vaske klær/tørke klær.

Varmeovn er ikke noe problem nå da det ble varmere her etter at vi fikk inn noen møbler. :) (er vannbåren varme så det trekker vel ikke mye strøm)

Skrevet

Sent svar, men tusen takk for alle svar!

Vi har nå flyttet inn og må velge mellom å se tv eller vaske klær/tørke klær.

Varmeovn er ikke noe problem nå da det ble varmere her etter at vi fikk inn noen møbler. :) (er vannbåren varme så det trekker vel ikke mye strøm)

TV trekker minimalt med strøm, oftest under langt under 100W.

Plasma-TV kan trekke noen hundre watt.

Vannbåren varme som henter varme fra borehull trekker ikke "veldig mye" - dvs. det er jo en varmepumpe som krever litt strøm.

Har du vannbåren varme uten borehull så drar det mer strøm, dvs. like mye strøm som du får i varme.

Alt elektrisk du har på som tv, dvd, lydanlegg gir også eksakt samme varmeeffekt som en elektrisk varmeovn. Hvis tv, lyd, lys, projektor drar 500W så får du 500W varme i huset ditt.

Fordelen med vannbåren varme er at det varmer nedenfra og det er mest økonomisk hvis ikke golvet er dårlig isolert og varmen ledes ned i grunnen (dårlig isolert betongplate f.eks.)....akkurat det samme gjelder forøvrig elektriske varmekabler.

Skrevet

En fordel med små sikringsdimensjoner er at man lærer seg å spare.

Man skjønner lettere hva som trekker mye og lite.

Ei lyspære eller tre, eller TV/pc på hele døgnet har knapt noe med strømforbruk å gjøre. Mobil-ladere? Glem å tenke på det i økonomisk sammenheng. Uansett, det lille de forbruker får du igjen i varme.

Det som betyr noe er varmekilder av typen 1000W eller 2000W eller varmekabler på flere kilowatt. Spesielt det som står i rom du oppholder det lite i.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Vi prøver å bruke så lite strøm som mulig, men da må vi prioritere mellom rene klær eller tv. (Som da blir tv siden gutta er digitalt avhengige :P )

Skrevet

Har samma problemet her, ny leilighet. Sikringen forsvinner bare jeg bruker to plater på stekeovnen samtidig, og huseier nekter å gjøre noe med dette. Lys på kjøkkenet blinker konstant selv når bryter er avslått. Nå er heller ikke huseier mulig å få kontakt med... Noen utleiere er bare ikke like ordentlige som andre.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke dere dette problemet i gamle leiligheten? Kanskje dere rett og slett bruker for mye strøm.

Anonym poster: d1f64c6748980f55cf9484aa2af44df5

Skrevet

Vi prøver å bruke så lite strøm som mulig, men da må vi prioritere mellom rene klær eller tv. (Som da blir tv siden gutta er digitalt avhengige :P )

Gutta? Flertall. Hvorfor gidder du lage klagetråder her når du ikke hører på rådene du får, enda absolutt alle som har lest trådene dine foreslår at du ikke skal bo med disse to snylterne?

• Liker 1
Skrevet

Så når du kjører vaskemaskinen så ryker sikringen så fort du slår på tven?

Det tror jeg ikke. Det er noe annet som henger på den strømkursen, ganske sikkert. Husk at termostatovner lurer deg i og med at de slår ut og inn med (u)jevne mellomrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...