hittah Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Vår valp er blanding; 2/4 border collie, 1/4 svensk lapphund, 1/4 rottweiler. Det er en gutt! Flott gutt, en kry og stolt kar, tar til seg komplimanger og trives med seg selv. Han blir sinna/utrygg når han hører bjeffing (cesar milan) på tv, da kommer han byksende og bjeffende til meg, han skal på fanget til mor, der er han trygg. Skal jeg bare si flink hund og trøste/kose med han da? Denne karen er forbausende lettlært, å lære han navnet sitt, han reagerte med èn gang, uten at han hadde hørt navnet fra før av!! Han kunne (nesten) "sitt" før han visste hva det var. Altså; Utrolig lettlært!! Er bare redd for at han skal bli en "pinglete" valp, da han er rask å krype opp i fanget da han hører skumle lyder. What to do? HVORDAN gi valpen den trygghet og selvsikkerhet som han trenger? :-)
Gjest tarandus Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Bare pass på så at det å hoppe på fanget ditt ikke betyr at han eier deg. Det kan bli kjipt dersom han vil beskytte deg overfor andre.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Hvis han hopper i fanget ditt fordi han er usikker/redd så hadde jeg tatt han ned fra fanget og latet som ingenting. Om du trøster og duller med han så forsterker du bare tanken om at det er noe å være redd for. 1
sh97 Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 ikke gjør noe spesielt. han vil nok utvikle en trang til å beskytte deg. Vis at du klarer å gjøre det selv, og sett han pent ned på gulvet, eller bort. Om han hopper tilbake kan du reise deg opp og gå. Hadde dette "problemet" selv, gikk fra henne og hun sluttet ettrvært
Sugerøret Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 en skal ikke trøste en hund som er redd.Da forteller man kun hunden at den gjør rett i å bli redd. Ignorer.Og det med hopping ville jeg fått prellet av hunden.Reis deg opp og ta et steg frem slik at hunden må flytte seg. Hvor gammel er denne valpen ?
hittah Skrevet 11. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2013 Han er snart 5 måneder. Han blir redd og skal ha beskyttelse, virker det som.
hittah Skrevet 11. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2013 (endret) en skal ikke trøste en hund som er redd.Da forteller man kun hunden at den gjør rett i å bli redd. Ignorer.Og det med hopping ville jeg fått prellet av hunden.Reis deg opp og ta et steg frem slik at hunden må flytte seg. Hvor gammel er denne valpen ? Bruker å ta han ned fra fanget, og stryke på han, når han kommer på denne måten. Men.. Noen som vet hvordan man trener valpene til å "passe huset"? :-) Min Rex bjeffer av og til når det kommer folk, men her om dagen kom det noen som IKKE var velkommen - ytterdøren låst når jeg er alene - og jeg ropte "forsvinn, dra hjem" til denne personen gjennom ytterdøra. - Hunden sov som en baby.... Jeg tenkte overhodet ikke på at jeg hadde en "vakthund" før jeg hadde jaget denne mannen vekk. Flink -nesten 5mndrs- vakthund altså heh :-) En liten redegjørelse; jeg er alene 14 dager i måneden ved siden av en eurpoavei, da samboeren min jobber hjemmefra. Langt fra folk, oppe i skauen alene. Endret 11. januar 2013 av hittah
Portvinpiken Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 Mitt beste råd er å slå av Cesar Milan på TV'n - for absolutt alle parter ;-) At denne blandingen er særdeles lettlært er egentlig ikke overraskende tatt i betraktning rasene. Husk også at unghunder har spøkelsesperioder hvor "alt" er farlig så det er absolutt håp. Når den bjeffer og hopper på fanget ditt kan du bare bli sittende og late som ingenting. Rett og slett ingorere den og med det vise at siden du ikke bryr deg så er det ikke noe å være redd for. Når det gjelder generelt å bygge opp selvtillitten til en hund så er dette et veldig viktig element i oppveksten. En hund bør få muligheten til å mestre ulike situasjoner og med dette bygge opp en sunn og god selvtilitt. Beste måten å gjøre dette på er å sosialiesere hunden ved å ta den med på mange ulike steder. La den få gå turerer både i by og i skog (skogen er viktig for å lære den mestring/balanse på ujevnt underlag som er myyye bedre å gå på enn asfalt. Spesielt for valper/unghunder). La hunden få se og kanskje også hilse (pent) på alle mulige folk; høye, tynne, lave, hvite, svarte, barn, kvinner, menn, gamle og unge. La den få oppleve rullestol, barnevogn, krykker, busser (evt trikk), små og store biler, sykler, rulleski (og staver). Ta den med på besøk til venner og familie så den får komme inn i ulike hjem og hager. La den gå i trapper og på brostein etc. Alt dette bygger selvtilitt og mestringsfølelse for en hund MEN det er VIKTIG å huske å ikke presse hunden inn i situasjoner den er ukomfortabel med. Hunden må få mulighet til å erfare ting i sitt eget tempo og ikke presses inn i situasjoner som gjør den skeptisk og/eller redd. Ved å presse kan man gjøre vondt verre. La hunden få bruke den tiden DIN HUND trenger for å gjøre seg kjent med nye ting. La den få ro til å snuse og utforske. I situasjoner den er usikker så viser man at det ikke er farlig ved å selv forholde seg rolig og ikke si noen verdens ting. Late som alt er normalt. Ikke dytt hunden ned en trapp eller dra den med inn på et tog. La den få gjøre tingene i eget tempo. Hunder har også ulike personligheter. I tillegg til å oppleve oss mennesker trenger hunder å oppleve artsvenner! Gå turer sammen med andre hunder (ikke nødvendigvis slippe løs i en stor hundepark), gå på kurs og sosialiser hunden. Den beste måten hunder lærer på er å lære fra andre hunder. Ha den sammen med trygge, voksne hunder - gjerne av motsatt kjønn. Sist men ikke minst; ikke overdriv sosialiseringen. Ikke gjør alt på en gang. La hunden få litt pusterom og hvile mellom alle opplevelsene og inntrykkene. Husk hvor god luktesans en hund har, så når det har gått et nytt sted (ta den gjerne med på snusetur til en parkeringsplass, søppelplass, et sted det nettopp har vært utstilling/hundetrening/tivoli eller sirkus for ekstra nesearbeid). Personlig vil jeg anbefale å gjøre noe nytt med hunden 2 - 3 ganger i uken. De andre dagene følger man rutiner hjemme. Det er heller ikke nødvendig å gjøre dette i timesvis. Det holder lenge at du har med hunden i bilen når du skal handle, og stopper et sted du vet hunden ikke har vært før. Ta den ut av bilen og la den snuse og gjøre seg kjent med nye elementer/steder (en skolegård, stengt barnehage, et industriområde etc), i 10 - 15 min før du kjører videre. Da har du beriket hundens miljø og gitt den nok et mestringsområde. Lykke til :-) 1
monark Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Vår valp er blanding; 2/4 border collie, 1/4 svensk lapphund, 1/4 rottweiler. Det er en gutt! Flott gutt, en kry og stolt kar, tar til seg komplimanger og trives med seg selv. Han blir sinna/utrygg når han hører bjeffing (cesar milan) på tv, da kommer han byksende og bjeffende til meg, han skal på fanget til mor, der er han trygg. Skal jeg bare si flink hund og trøste/kose med han da? Denne karen er forbausende lettlært, å lære han navnet sitt, han reagerte med èn gang, uten at han hadde hørt navnet fra før av!! Han kunne (nesten) "sitt" før han visste hva det var. Altså; Utrolig lettlært!! Er bare redd for at han skal bli en "pinglete" valp, da han er rask å krype opp i fanget da han hører skumle lyder. What to do? HVORDAN gi valpen den trygghet og selvsikkerhet som han trenger? :-) Hei, jeg tror du har en av søsknene til min hund. Jeg har en tispe med samme blanding, født 20. august 2012 Endret 15. juni 2013 av monark
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå