Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 15 år, og sliter helt ekstremt med kviser. Jeg har rett og slett prøvd alt som går ann og prøves også.

Jeg har så dårlig selvtillit at jeg ikke tør å vise meg foran familiemedlemmer uten sminke engang, og unngår å se meg i speilet bortsett fra når jeg sminker meg. Enkelte ganger er det så ille at jeg faktisk kan spy, eller brase ut i gråt pga huden.

Det utmerker seg mest i pannen, i kinnene, over leppa og på haka. Nesten over alt, men verst i panna.

Jeg dusjer hver dag, vasker henda ofte, unngår å ta meg i annsiktet, klemmer ikke på kvisene.

Jeg renser huden med rensesettet proactiv to ganger daglig, og bruker ansiktsmaske med peeling to ganger i uken.

Jeg går til hudpleier ca hver andre uke, og det blir rett og slett ikke bedre uansett hva jeg gjør.

Kostholdet vet jeg er viktig. Jeg er aktiv, drikker mye vann, og spiser mye grønnsaker. Tar også tran og b-vitaminer. Holder meg unna melkeprodukter og sukker.

Ppiller er utelukket, da jeg har en sykdom som fremkaller bivirkninger som hjerneslag om jeg går på ppiller. Vil helst slippe antibiotikakurer også, i og med at jeg er såpass ung.

Jeg orker ikke mer! Rett og slett utslitt. HJELP MEG

Anonym poster: 43a6c53a9d433007390371280b6deb7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pluss at sminken jeg bruker er fra glo minerals og tilpasset godt til huden. Anbefalt av hudpleieren min. Så det er ikke den. Må gå med sminke pga selvtilliten. Blir litt bedre med sminke.

Gjest gressløk
Skrevet

Uff, kjære deg.

Har ikke så mange råd å komme med, men kan høres ut som du vasker deg i overkant mye. Når du vasker deg mye så blir huden tørr, og da kompenserer huden med å produsere enda mer talg. Bruk en krem som gir masse fuktighet. Mange tror at det hjelper å tørke ut huden og bruke unødvendig lette kremer som ikke tilpasset huden din.

Ellers må du huske at du er midt i puberteten. Dette må nok bare gå sin gang.

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg dratt til fastlegen min og bedt ham gi meg en henvisning til hudlege. Det høres ut som huden din er veldig ille, og når du har prøvd alt, så tror jeg medisiner kan være løsningen for deg. Proactiv må du for alt i verden kutte ut, det er ikke bra for huden og virker uttørkende.

Gjest Swarovski
Skrevet

Har hudpleieren din anbefalt Proactiv? Og å peele huden to ganger i uken?

Hvis hun ikke har gjort det, så ville jeg sluttet med de produktene. (Og hvis hun har gjort det ville jeg byttet hudpleier :gjeiper: ) Jeg vet ikke om noen som har hatt god effekt av de. Jeg synes også at peeling 2 ganger i uken kan være mye. Det spørs hvor sensitiv huden din er.

Hvis du hadde vært litt eldre ville jeg anbefalt MD formulations produkter sammen med matis. Men du er muligens litt for ung for det :vetikke: Matis burde være trygt for deg da. Ikke fullt så aktive ingredienser i deres "uren hud"-serie som det MD har.

Tror du kunne hatt nytte av en tur til fastlegen, og evt videre til hudlege.

Skrevet

kom deg til legen så han får se på huden din. Du er ikke alene i verden med dette!. ikke styr med huden selv. Har gjort den tabben selv. Spørr etter resept på epiduo. Kanskje du trenger pencilin i samme slengen som roer ned. Jeg var netopp til hudlege og fikk epiduo og dalacin antibiotika (lokalbehandling)til store utbrudd. Og jeg er mye eldre enn deg og har slitt av og på i mange år. Ikke bruk proactiv! Bruk fuktighetskremer uten mineralolje og en mild rens tilpasset hudtype eventuelt samtidig med en reseptbelagt salve.

Skrevet

Ikke bruk Proactiv, det tørker ut huden din og kan være grunnen til kvisene dine. Begynn heller med MD Formulations og Matis. Ble kvisefri etter bare noen mnd :-) Anbefaller deg å lese Hilde Christina sin blogg, hjulpet meg mye!

Anonym poster: 43ade9d1018bf36292efc1a9dd2c6d47

Skrevet

Kom deg til hudlege! Få resept på det carianne foreslo.

Anonym poster: cc302e515f9ca03b0a7118751a6b38f8

Gjest Gjest_noon
Skrevet

Hei!

Ser at du allerede har fått mange tips her.

Må bare si at jeg føler med deg, du er IKKE alene, selv om det kan føles sånn :(

Jeg har slitt med kviser siden jeg var på din alder og er nå 22. Jeg har aldri hatt så fin hud som jeg har hatt det siste halve året... Vet hvor deprimerende det kan være og det går ikke an å forstå med mindre man har gått gjennom det selv.

Men PRØV så godt du kan å være grei med deg selv, unngå stress og negative tanker så mye du klarer :)

Tror nok at det er veldig individuelt hva som funker for folk. Jeg har nemlig prøvd både MD Formulations, Decleor, Shine/Ecology, +++ Har prøvd hudpleier og gudene vethva!

Du gjør allerede en superbra jobb med å spise sunt, unngå sukker/melk,drikke vann osv, fortsett med det! Jeg er overbevist om at det hjelper. Men jeg tror som andre sier at du bør slutte med proactiv!!

Jeg gikk til hudLEGE for å få hjelp. Der fikk jeg antibiotika og det hjalp ikke meg noe særlig. Men hudlegen anbefalte meg også merket La Roche Posay Effaclar serien som kan kjøpes på apoteket. Jeg bruker rens og "effaclar K" fuktighetskremen. Rensen bruker jeg hver kveld for å fjerne sminken, er nøye med å bare "kaste" vann på huden og få bort all sminken. Kremen bruker jeg max hver 3. dag. Tidligere brukte jeg den morgen og kveld. Men det har blitt bedre av å la være på min hud.

Jeg har også brukt ID bareminerals siden jeg var 15 år. Det slutta jeg med for et halvt år siden og det er veldig stor mulighet for at det var det som skulle til for å gjøre huden min fin. Jeg har levd i troen på at ID-sminken skulle være så ren og tilpasset huden min, der tok jeg feil. Les deg opp litt om bismuth, mica osv, som er vanlig i mye sminke. Dette er IKKE bra for huden. Den sminken du bruker har jeg også prøvd og det har ikke vært bra for huden min.

Nå bruker jeg Fedoraminerals som fås kjøpt hos Vitus apotek.

Mine tips er å gjøre det enkelt og greit. Rens huden godt morgen/kveld, uten å gnikke for mye på huden. Bruk fuktighetskrem ved behov, men huden produserer faktisk fuktighet selv også. Jeg foretrekker i alle fall fin, men litt tørr hud enn en hud med masse kviser. Jeg anbefaler også at du ikke bruker for mye sminke, vet det er vanskelig.. men det hjelper og blir bedre!! Gå til fastlegen din og få henvisning til hudlege med en gang, det kan være lange ventelister. Jeg gadd ikke vente og gikk til Medi3 og betalte selv, det går også an.. :)

Lykketil.

Skrevet

Helt enig med "noon", jeg har også vert der :)

har slitt med kviser fra jeg var 13, og helt fram til nå.

Jeg er 22 år, og kvisefri for første gang på 9 år! jeg har akkurat fullført en isotretinoinkur, den sterkeste kuren man får i behandling mot akne. dette må du ha henvisning til hudlege for å få, og det tar litt tid, siden man må ha prøvd andre og mildere produkt først(pencillin, dalacin,skinoren,aberela osv..)

mange produkter kan gjøre kvisene verre, jeg har for eksempel ikke noe tro på proactive..

og selv om det står mineralsminke på et produkt, kan det vere dårlig for huden din likevel!

jeg syns det er vanskelig å vite hva som er bra og dårlig, siden jeg ikke er proff på å lese innholdslister... men google kan hjelpe deg med mye!! gjør litt reaserch der, det gjør alltid jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...