Gå til innhold

Hva tåler katten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt katt i snart 8 år og har aldri vært redd for at hun skal få i seg noe hun ikke tåler da jeg ikke gir henne noe annet enn kattemat eller noe jeg er sikker på hun tåler en sjelden gang. Men i dag tok jeg henne i å ha spist av noe som sto på kjøkkenbenken, røyket laks og smør. Jeg vet ikke hva hun har spist av det, men hun slikket seg rundt munnen og jeg er så redd for at det er noe hun ikke tåler etter en reportasje jeg hørte på radioen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Røyka laks og smør kan gi henne mageondt, men direkte farlig er det ikke. Katter skal helst ikke ha for mye salt eller melkeprodukter. Katter er laktoseintolerante så melkeprodukter kan føre til mageondt og i sjeldne tilfeller diare. Salt er som regel ikke farlig, men får de mye salt i kostholdet sitt jevnlig så kan de bli overvektige eller om de er kastrerte så kan de få nyreproblemer. Tror ikke du trenger å bekymre deg siden det var en engangshendelse.

Det eneste man burde være forsiktig med er mat som inneholder løk eller hvitløk. Som f.eks spekemat eller leverpostei. Løk og hvitløk er veldig giftig for katter.

Endret av Armitage
Skrevet

Sjokolade og rosiner er VELDIG farlig for katter også!!

Skrevet

Ukastrerte katter tåler heller ikke salt så veldig godt.

Anonym poster: 2ef73fe12d6dd317d6007609348c442f

Skrevet (endret)

Og druer kom jeg på. Macademianøtter, avokado og gjærdeig. Og diverse prydplanter. Og sjokolade. Spesielt mørk sjokolade.

Endret av Armitage
Skrevet

Ja, katter og hunder tåler ikke stoffet theobromin som finnes i sjokolade. Jo høyere kakaoinnhold, desto mer theobromin i sjokoladen. Katter vil i mindre grad enn hunder spise sjokolade fordi de ikke kan smake søtt, men uansett bør man holde katter unna sjokolade. Noen katter kan ha sære matpreferanser!

For noen år tilbake var det vanlig å gi kattene middagsrester, men det er ikke å anbefale på grunn av innholdet av salt og krydder. Har du noen gang sett en katt salte og krydre et jaktbytte før den spiser det? Om katten en gang i blant sniker seg til å smake litt på middagsmat er det nok ikke så farlig likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...