Gå til innhold

kokosfett

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Heisann. Ei venninde snakket så varmt om kokosfett. At dette skulle være både slankende og energi givende...

Noen som kan bekrefte dette?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm..tror jeg har sett kokos-ekstrakt eller noe som ingrediens i et kosttilskudd..mulig det funker, men det er veldig, veldig fetende om du.feks spiser noen skjeer om dagen rett fra pakken :P Kokosfett er tross alt et fettstoff, som margarin.

Gjest Virvel
Skrevet

Kokosfett er mettet, og det er det umettede fettet som er mest sunt. (Mettet fett er fast i romtemperatur, umettet fett er flytende.)

Skrevet

Det er i alle fall 178 kcal i 20g kokosfett(1 spiseskje) Og deter som virvel sier stort sett mettet fett, som ikke er bra for kroppen vår.

Spiser vi for mye mettet fett(og det gjør vel veldig mange av oss) og kolesterol (er ikke kolesterol i kokosfett), øker faren for hjertesykdommer. Maten vår bør inneholde mindre enn 10% av energi fra mettet fett.

Skrevet

Er det bare jeg som blir utrolig kvalm av tanken på å spise en spiseskje kokosfett? :o

Skrevet
Er det bare jeg som blir utrolig kvalm av tanken på å spise en spiseskje kokosfett? :o

Nei, så absolutt ikke! Jeg liker ikke engang kokos strø på sjokoladekake.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg leste også at det ga en slankende effekt. To spiseskjeer om dagen skulle funke... Kommer til å prøve jeg i alle fall.

Gjest Virvel
Skrevet

Hvor har dere det fra at det er slankende? Synes bare det høres så rart ut... Jeg er overhodet ingen kostholdsekspert, men alt jeg har lært av fysiologi, biokjemi osv sier at mettet fett er fetende og usunt.

Gjest Ethereal
Skrevet

Enig med Virvel, det er mettet fett, og derfor usunt. Den eneste slankende effekten jeg kan tenke meg, er at man får diaré av det... :o (som ikke akkurat er sunt)

Gjest gjest1
Skrevet

Energigivende er det i alle fall :wink: På innholdsfortegnelsen står det følgende 100% fett.

Det er som å spise stearin iflg. Pål A. Ullevålseter, som spiste rent kokosfett for å legge på seg før Paris-Dakar rallyet

Gjest Anonymous
Skrevet

Uansett om kokosfett har en positiv effekt for forbrenningen er det umulig nok effekt til å forbrenne to spiseskjeer rent fett pr.dag.Ulogisk.Kanskje hvis man prøver å leve på bare disse to spiseskjeene..*grøsse*

Gjest Moonshadow
Skrevet

Det sto nettop to hele sider om det i ett blad. Der fortalte noen som hadde vært prøvekaniner, om resultatet og de alle hadde gått ned masse. Flere ernæringsproffesorer som sier at det funker. Men det er jo ikke sikkert av den grunn, men kanskje værdt å prøve for noen.

Skrevet

Det stod en artikkel om dette i Norsk Ukeblad.

Ellers vet jeg at kokosfett anbefales når man følger "Eat"-dietten. Dette er en form for Atkinsdiett med minimalt inntak av karbohydrater og desto større inntak av fett.

Jeg vil ikke gå inn på om det er sunt eller ikke, men jeg kjenner mennesker som har blitt mye tynnere ved hjelp av dette.

Gjest Ethereal
Skrevet

Folk vil bedras...

Jeg ville formelig FØLE at blodårene tettet seg igjen :o

Skrevet

Jeg tenkte automatisk på at det skulle smøres på et eller annet egnet sted jeg da... :roll:

Annonse
Skrevet
Det stod en artikkel om dette i Norsk Ukeblad.

Ellers vet jeg at kokosfett anbefales når man følger "Eat"-dietten. Dette er en form for Atkinsdiett med minimalt inntak av karbohydrater og desto større inntak av fett.

Jeg vil ikke gå inn på om det er sunt eller ikke, men jeg kjenner mennesker som har blitt mye tynnere ved hjelp av dette.

Jeg går på Eat og har begynt på kokosfett i dag! Går helt greit..

Og etter det jeg har lært er det ikke fett som tetter blodårene, men alle karbohydratene vi stapper i oss..

Gjest Anonymous
Skrevet

Og etter det jeg har lært er det ikke fett som tetter blodårene, men alle karbohydratene vi stapper i oss..

Neineineineinei! Da har du misforstått! At vi spiser for mye karbohydrater gjør oss fete, men det er ikke de som tetter igjen blodårene! Det er det bare fett-mettet fett, som gjør!

Kokosfett kan ha en slankende virkning, og det er ikke noen tvil om at atkins-dietten o.l har fått mange til å gå ned i vekt! Men sunt er det ikke!

Alle dere som prøver disse lav-karbohydratdiettene, bruk litt tid på å lese om ernæring.Det betyr ikke at dere ikke skal gå på dem, men dere bør vite litt om hvordan kroppen fungerer!

Gjest Virvel
Skrevet

Det er meget mulig at man går ned i vekt av Fedon og Atkins og hva de nå heter alle sammen, men etter det biokjemikurset jeg har hatt på skolen nå, er jeg ikke særlig overbevist om at disse diettene er måten å gjøre det på...

Gjest Lady-M
Skrevet

Det er riktig at man skal ha et inntak av fett når man slanker seg, men riktig fett!! Kokosfett er mettet fett og kan få fart på forbrenningen etter lang tid med slanking og lite kaloriinntak. Men mettet fett er ikke sunt. Spis heller 2 ss med flerumettet fett, f.eks Udo's Choice som er Omega 3, 6 og 9 som kommer fra planteoljer.

Dette er bra for hjerte, kar, ledd, muskler - ypperlig for de som trener mye og/eller har lavt kaloriinntak! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...