Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Mannen min har en venninne som har problemer i ekteskapet sitt. Det dreier seg ikke om virkelig alvorlige ting som vold, utroskap, psykisk terror og lignende, men mer av typen kommunikasjonssvikt, uenighet om viktige ting i livet, osv. Det har vært mye opp og ned mellom dem, de har gått fra hverandre en gang, men fant fort sammen igjen. Det som er, er at denne venninnen har funnet en trøsteklut i min mann. Hun ringer titt og ofte for å fortelle ham om kranglene hun har hatt med mannen sin, og min mann blir svært opprørt og tar glatt hennes parti. Dama sparer ikke akkurat på detaljene heller, hun forteller mye intimt og privat som jeg personlig aldri ville delt med venner. (På Facebook er alt bare idyll, dog...) Men tross i problemene, vil hun ikke skilles, gå i terapi eller gjøre noen ting som kan bedre forholdet dem imellom, hun er bare veldig glad i å sutre, virker det som. Min mann liker ikke hennes mann, men han har vært endel hjemme hos dem begge fordi det er den mest praktiske måten han kan treffe venninnen sin på. Jeg har sagt til ham at jeg synes det er dårlig gjort at han og venninnen først sitter og snakker dritt om venninnens mann, for deretter å omgås alle tre. Jeg har selv truffet venninnens mann et par ganger, og jeg tror ikke hun lyver når hun forteller om problemene deres, men jeg reagerer på at hun for det første ikke vil ta tak ekteskapsproblemene sine, og for det andre ringer til andre menn for å baksnakke ektefellen sin. Mannen min forsvarer henne heftig og skjønner ikke hva jeg reagerer på, han mener det må være fritt frem å fortelle venner om problemer man har, selv når det innebærer å utlevere en tredjeperson. Jeg har gjort det veldig klart for ham at skulle han og jeg noen gang få problemer, vil jeg IKKE akseptere at han går til venninnen sin og snakker om oss to, da får han ta ting opp med meg. Jeg mener ikke at man skal måtte skjule alvorlige ting som vold og mishandling, men når det er snakk om ganske hverdagslige problemer, synes jeg faktisk man får ordne opp med partneren sin og ikke ringe venner for å baksnakke. Jeg vurderer å ta en prat med venninnen hans hvis hun ikke snart slutter med denne oppførselen, for jeg synes hun oppfører seg råttent og falskt, både overfor sin egen mann, som blir snakket dritt om, og overfor min, som blir veldig oppskaket av ting hun forteller. Men jeg lurer på - er dette med å baksnakke partneren sin så vanlig som mannen min og hans venninne gir inntrykk av?
Gjest Darthoven Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Eh..nei. Kunne aldri, under noen omstendighet falle meg inn å baksnakke den jeg har valgt å dele livet mitt med. Høres ut som et gigantisk paradoks det hun driver med. 3
kaffemor Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Nei. Håper ikke det ihvertfall. Jeg baksnakker aldri min samboer, opplever heller ikke at mine venninner prater stygt om sine partnere til meg. Hvis jeg har et problem med samboeren min tar jeg det opp med han. Så enig med deg der.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #4 Skrevet 28. desember 2012 Vel, der er det forskjell på kvinner og menn. Menn tar det opp med partneren. Kvinner tar det opp med venninnene sine. Anonym poster: 0f584f0a2881f08d7e9767ded1b9c96c 2
Gjest Darthoven Skrevet 28. desember 2012 #5 Skrevet 28. desember 2012 Vel, der er det forskjell på kvinner og menn. Menn tar det opp med partneren. Kvinner tar det opp med venninnene sine. Anonym poster: 0f584f0a2881f08d7e9767ded1b9c96c En enda bedre generalisering; Menn tar det ikke opp med noen. Kvinner tar det opp med veninner. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #6 Skrevet 28. desember 2012 Jeg snakker da også med et få utvalgte venner når jeg sliter. Det være seg i parforholdet mitt og ellers. Jeg anser det ikke som baksnakking. Jeg søker råd hos en god venn, lufter problemstillingen og mine tanker omkring det og får tilbakemelding. Ikke alltid positiv. Er det ikke det nære venner er til for da? Kan jo ikke akkurat leie inn en psykolog når jeg trenger å få prate ut og få andres synspunkter. Anonym poster: d44d0b981e90d259a11ede60cbc71f09 1
Gjest hedgepig Skrevet 28. desember 2012 #7 Skrevet 28. desember 2012 Jeg baksnakker aldri min elskede hedgehogmann.
Armitage Skrevet 28. desember 2012 #8 Skrevet 28. desember 2012 Jeg har opplevd at folk snakker stygt om sine partnere bak ryggen deres. Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort og illojalt og jeg pleier å si ifra at jeg synes de er feige som ikke tar opp dette med partneren sin istedet. 1
Armitage Skrevet 28. desember 2012 #9 Skrevet 28. desember 2012 Jeg snakker da også med et få utvalgte venner når jeg sliter. Det være seg i parforholdet mitt og ellers. Jeg anser det ikke som baksnakking. Jeg søker råd hos en god venn, lufter problemstillingen og mine tanker omkring det og får tilbakemelding. Ikke alltid positiv. Er det ikke det nære venner er til for da? Kan jo ikke akkurat leie inn en psykolog når jeg trenger å få prate ut og få andres synspunkter. Anonym poster: d44d0b981e90d259a11ede60cbc71f09 Det er forskjell på det og baksnakking. Baksnakking er ikke konstruktivt i det hele tatt. For eksempel så hadde jeg en kompis som la ut i det vide og brede om hvor teit samboeren hans var og at det var hennes skyld at ting var vanskelig i livet hans. Noe som ikke var sant engang. Det er jo noe helt annet å be venner om råd til å løse et problem, enn å sitte å legge ut om alle de dårlige egenskapene til partneren.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2012 #10 Skrevet 28. desember 2012 Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å snakke med venninnen hans om dette hvis hun ikke gir seg. Jeg er enig i at det av og til kan være OK å be venner om råd og hjelp til å løse et problem, men dette har pågått i over to år nå og ingenting løser seg for henne, hun bare presenterer nye problemer og har ingenting konstruktivt å komme med. Mannen min og jeg kan også krangle, men jeg går da søren meg ikke og ringer andre menn i skjul (hun har blant annet ringt mannen min fra jobben for at hennes mann ikke skal vite at hun ringer) og tror at det skal gjøre ting bedre.
Gjest Kladden Skrevet 28. desember 2012 #11 Skrevet 28. desember 2012 Spørs hva du mener med baksnakking. Det er jo helt vanlig at kvinner som kommer sammen prater om sine partnere. Hvordan de er i senga, hvor ofte de har sex etc. Mange ganger har undret meg over dette, hvordan man kan gjøre dette uten skrupler. Ville partneren deres satt pris på at kjæresten/kona utleverer privatlivet tli sine venninner?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #12 Skrevet 28. desember 2012 min brutale søster er en djevel på å baksnakke mannen sin. klager på alt, til og med når han går på do en tur har hun noe negativt å viske om han til meg eller oss i stua . Men hun er jo ganske gal fra før av. mannen gir både i pose å sekk å gjør alt for henne. Dessuten er det ikke lenge siden de giftet seg. Vi har ikke blitt oppdratt sånn, og min mor har alltid snakket om å behandle den man elsker med verdighet og ihvertfall aldri baksnakke familie og de man elsker. De skal du gå gjennom ild og vann! Men søsteren min har alltid vært utagerende, krigersk og helt forskjellig av oss andre søsken i familien. Anonym poster: 483a3492df4e909c9151880adf75db69
Gjest winston Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Spørs hva du mener med baksnakking. Det er jo helt vanlig at kvinner som kommer sammen prater om sine partnere. Hvordan de er i senga, hvor ofte de har sex etc. Mange ganger har undret meg over dette, hvordan man kan gjøre dette uten skrupler. Ville partneren deres satt pris på at kjæresten/kona utleverer privatlivet tli sine venninner? Jasså, så dette er vanlig? Det har jeg faktisk aldri opplevd. Kunne aldri falt meg inn å snakke negativt om en kjæreste til andre.
hjertesukka Skrevet 29. desember 2012 #14 Skrevet 29. desember 2012 Den dama trenger en såkalt wakeupcall.
Gjest tarandus Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 Har jeg noe å utsette på samboer'n, så tar jeg det opp med han, kunne aldri, aldri falt meg inn og baksnakke.
Gjest Bud Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Har jeg noe å utsette på samboer'n, så tar jeg det opp med han, kunne aldri, aldri falt meg inn og baksnakke. Ja, det gjør du...
Steinar40 Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 (endret) TS høres veldig fornuftig ut Jeg vet ikke hvor vanlig det er å baksnakke partneren sin, men jeg tror at det er relativt vanlig at kvinner snakker med sine venninner. Sånn har det nok vært i lang tid. Det som imidlertid er rimelig sært i dette tilfellet er jo da at det er en mannlig såkalt venn hun tar det opp med. Jeg innser at dette kommer av dagens barnehagekultur der det har blitt vanlig å ha såkalte venner av det annet kjønn. Uansett er det uheldig. I tillegg er det selvfølgelig uheldig at hun bare klager på mannen uten noe ønske om å gjøre noe med det. Det er vel en del folk som rett og slett elsker å klage på andre. En måte å få ut aggresjon og frustrasjon på kanskje. Men bedre blir det jo aldri. Endret 29. desember 2012 av Steinar40
Steinar40 Skrevet 29. desember 2012 #18 Skrevet 29. desember 2012 Spørs hva du mener med baksnakking. Det er jo helt vanlig at kvinner som kommer sammen prater om sine partnere. Hvordan de er i senga, hvor ofte de har sex etc. Mange ganger har undret meg over dette, hvordan man kan gjøre dette uten skrupler. Ville partneren deres satt pris på at kjæresten/kona utleverer privatlivet tli sine venninner? I mine øyne er dette helt uakseptabelt.
Steinar40 Skrevet 29. desember 2012 #19 Skrevet 29. desember 2012 min brutale søster er en djevel på å baksnakke mannen sin. klager på alt, til og med når han går på do en tur har hun noe negativt å viske om han til meg eller oss i stua . Men hun er jo ganske gal fra før av. mannen gir både i pose å sekk å gjør alt for henne. Dessuten er det ikke lenge siden de giftet seg. Vi har ikke blitt oppdratt sånn, og min mor har alltid snakket om å behandle den man elsker med verdighet og ihvertfall aldri baksnakke familie og de man elsker. De skal du gå gjennom ild og vann! Men søsteren min har alltid vært utagerende, krigersk og helt forskjellig av oss andre søsken i familien. Anonym poster: 483a3492df4e909c9151880adf75db69 Stakkars mann!
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 29. desember 2012 #20 Skrevet 29. desember 2012 Spørs hva du mener med baksnakking. Det er jo helt vanlig at kvinner som kommer sammen prater om sine partnere. Hvordan de er i senga, hvor ofte de har sex etc. Mange ganger har undret meg over dette, hvordan man kan gjøre dette uten skrupler. Ville partneren deres satt pris på at kjæresten/kona utleverer privatlivet tli sine venninner? Jeg har aldri baksnakket elller snakket stygt om mannen min til noen. Og jeg har heller aldri snakket om mitt sexliv til venninner. Da har det i såfall vært i generelle vendinger om ting som gjelder meg. Jeg har aldri utlevert mannen min på den måten. Har ikke inntrykk av at dette er spesielt vanlig blant andre kvinner heller. Tror du har sett for mye på Sex og Singelliv jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå