Gå til innhold

Trene alene i frivektsområdet som jente

Anbefalte innlegg

Gjest invincible
Skrevet (endret)

Jeg er en jente som har bestemt meg for at jeg etter nyttår skal starte å trene regelmessig med vekter.. Alene. Har ingen som kan bli med, så der har jeg ikke noe valg. Tiltakslysten min eksisterer stort sett ikke. Depresjon, store tendenser til sosial angst og problemer ifht spisemønster, for å nevne noe. Det er derfor veldig vanskelig for meg å i det hele tatt stå opp. Er snart 18 år.

Jeg vil trene først og fremst for å komme meg litt ut da jeg stort sett sover bort dagene, og fordi jeg føler meg bedre med meg selv når jeg vet at kroppen min har det bra. Jeg kan såvidt litt teknikk med vekter siden jeg har trent en del før.

Jeg har alltid hatt lyst til å trene på frivektområdet, men har aldri turt fordi det bare er menn der. 1: de er menn. Jeg er spesielt redd menn. 2: de vet mer eller mindre hva de driver med, og jeg.. Vel.. Gjør veldig IKKE det. Jeg føler meg som tidenes feiteste (160cm/49-52kg), mest klønete taper bare jeg setter én fot innenfor treningssenteret, og det er såpass ille at jeg såvidt klarer å gå på tredemølla i tre minutter før jeg får panikk og må gå ut.

Lurer på hva dere menn egentlig tenker når en svak, forvirret jente trener med frivekter? Ser det veldig dumt ut?

Har noen vært/er i samme situasjon som kan fortelle hvordan det gikk/går?

Noen treningstips, øvelser osv? Tips til hvordan jeg skal klare å komme i gang med frivekter - og fortsette?

Hjelp!

Endret av invincible
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååhh... Hadde jeg kjent meg, og du meg, så hadde jeg gjerne blitt med og støttet opp deg med treningen. (Nei, jeg flørter ikke eller mener ens en gang å invitere til noe, jeg sier bare at hvis vi i en alternativ virkelighet hadde kjent hverandre så...)

Jeg sliter med nesten det samme som du. Bare at for meg er angsten blitt en personlighetsforstyrrelse. Unnvikende/engstelig pf. Så jeg vet så alt for godt hva du mener med det å ikke ha energi eller tiltakslyst. Motivasjon er vanskelig å finne ja. Men det hjelper så godt å ha noen som driver en litt, som gjør at det blir litt mer sosialt og man ikke er alene, ensom, om å forsøke å trene (eller gjøre noe som helst).

Men jeg er mann... :P

Hva jeg som mann tenker hvis en jente trener? At hun er opptatt med å trene og at jeg sikkert ser tåpelig ut som ikke klarer mer enn det jeg klarer å trene med. :-/

Jeg er for opptatt med meg og mitt til å tenke nedsettende eller ens en gang på hva noen andre driver på med. Jeg vet dette gjelder for folk flest også, likevel får jeg samme angst-tanker som du. "Ser jeg dum ut nå..?". Men med mindre du går ut, sminket som en klovn med gulrotrødt hår, så er det ingen som legger merke til deg.

Treningstips er et litt annet tema. Men... Begynn med noe som er ikke er tungt, bare litt tyngre enn lett. Løft en 20-30 ganger. Gjøre det samme med diverse manualer. Forsøk med 2-4 kilos manualer. Det skal ikke være tungt å løfte en gang. Det skal være tungt først etter en 10-20 ganger og så presser du litt til (25-30 ganger). Selv om du kjenner at du rister i armene.

Når du virkelig er helt utslitt og armene verker, det er da det er virkelig deilig. (Ja, høres rart ut at det er godt å ha vondt i armene, men tro du meg, det er en vanvittig deilig følelse og den følelsen gir deg også en hel masse energi) :)

Får du til å gå et stykke hver morgen, minimum en halvtime, gjerne en time eller mer, så vil du merke at du får mye energi til å orke mye mer i løpet av dagen av bare det. Plutselig er angsten og alt det negative så mye mindre. Ikke borte, men det er mindre.

God jul og ønsker deg virkelig all lykke til! :)

Anonym poster: 0c6aca332c3a43eaec54e8860623df79

• Liker 3
Skrevet

Åh, vekt, jeg vet ikke om noen menn (med andre ord, ingen av de jeg kjenner iaf) som tenker på vekt på damer. Det er viktigere hvem og hvordan du er. Er du usikker og kjenner angst så hjelper det ikke å veie mellom 30-80 kilo. Du vil alltid ha angst likevel. Enten for å være tykk, tynn, ha rare proposjoner (former), eller noe annet. Angsten gjør det med en.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener alene i frivektsområdet flere ganger i uka. Jeg jogger gjerne utendørs med venner, men på treningsstudioet trives jeg best alene. Men må innrømme at når jeg skal prøve ut nye øvelser gjør jeg det gjerne da det ikke er så mange mennesker i nærheten.

Men få veiledning før du begynner med frivekter. Teknikk er alt. Jeg ser så mye rart på treningssenteret (mest fra gutter egentlig). Folk gjør øvelser uten effekt, som i verste fall kun fører til skader. Alle treningssentere har veiledningstimer. Utnytt deg av det, og spør etter en time på et tidspunkt det er få mennesker på senteret.

Tykk er du i alle fall ikke, men trening kan kanskje gjøre en del med selvbildet likevel ;)

• Liker 1
Gjest invincible
Skrevet (endret)

Jeg vet at angsten er noe jeg må jobbe med ved siden av, jeg vil som sagt trene fordi jeg vet fra tidligere at jeg føler meg bedre med meg selv da. Og for å komme meg litt ut.

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve å tvinge meg med på en tur ut på morgenene i tillegg. Sliter litt med å tro at jeg kommer til å tørre å spørre om veiledning.. Vet ikke helt hvorfor, jeg bare føler meg så liten og rar :(

Flere svar??

- TS

Endret av invincible
Skrevet

Et annet tips, helt utenom dette med trening, angående angsten din. Du er ikke 18 ennå? Er det lenge til du blir det? 2-3 måneder i alle fall? I så fall ville jeg ha kontaktet barnevernet eller bedt hjelp med å kontakte de. Og bedt barnevernet om hjelp med å komme i kontakt med en god psykolog. Ikke bare for å få pratet med psykolog, men når du er under barnevernet så får du dekket psykolog gratis. Barnevernet kan støtte deg frem til du er 21 år gammel.

De er ikke bare til for å "ta barn fra foreldre", de er til for å hjelpe selv med slike "enkle" tilfeller. Det er jobben deres, å hjelpe. Du kan få en time med en saksbehandler og bare fortelle hvordan du har det så kan dere diskutere om du ønsker hjelp og i så fall hva barnevernet kan gjøre for deg.

Bare som et lite tips på sidelinjen!

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Vi tenker ikke noe særlig om jenter i frivektsområdet. Annet enn at det er fint å se på når de tar knebøy/markløft. Personlig stirrer jeg ikke, men et lite blikk i ny og ned forekommer jo. Gå på youtube for å finne riktig teknikk, eller enda bedre, treningsforum.no. Lykke til med treningen. :trene:

Skrevet

Som det ble sagt over, så bør du absolutt få litt treningsveiledning av en av veilederne på senteret, slik at du får riktig teknikk og ikke skader deg. Det er gratis de fleste steder:) Dette klarer du! Jeg kan også kjenne litt på litt ubehag ved å være jente i frivektsområdet, men det er så mange der nå at det ikke er noe uvanlig syn i det hele tatt. Man utvikler litt "skylapper" - konsentrer deg om det du selv driver med og steng ute de andre. De andre der gjør mest sannsynlig det samme.:)

Lykke til! Jeg synes det er flott at du har bestemt deg for å gjøre dette. Det er gøy å bli sterkere!

Anonym poster: 33c34a97d8bab1aba1381461ce5371b8

Gjest gressløk
Skrevet

Jeg pleier å trene veldig tidlig, midt på dagen eller veldig sent.

Hender det kun er meg og vaskedama der. :fnise:

Nå gir jeg litt f... men det var veldig geit å ikke ha "skumle" menn og andre veltrente folk rundt seg i begynnelsen, når man er usikker på alt. :)

• Liker 2
Skrevet

Ingen grunn til å være redd for å trene med de "store gutta" på treningssenteret, de som har peiling på hva de gjør er som oftest veldig greie å ha med å gjøre, jeg har selv fått mye hjelp fra totalt fremmede på senteret jeg går til, de blir bare gira når jeg spør de.

Jeg har heller aldri blitt rettet når jeg gjør øvelser feil fra de som trener der uten at jeg spør de om det, jeg har derimot blitt rettet 1 gang av en personlig trener som gikk forbi meg og sa at jeg løftet for høyt opp på ene øvelsen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk litt hjelp av både en kamerat og en ansatt til å få riktig teknikk på styrkeøvelsene, og trener omtrent bare styrke i frivektområdet, og aldri på disse maskinene. Varierer med kettlebells.

Hadde lenge kviet meg lenge, men det tok ikke lang tid før den usikkerheten gikk bort. Nå kunne jeg ikke brydd meg mindre om jeg avogtil gjør feil - og jeg spør gjerne andre om teknikk dersom man ofte trener samtidig.

De fastboende mannfolka synes bare det er koselig med jenter som trener styrke, og alle er kjempehyggelige om man spør om råd. Det gjelder kvinnene også altså :)

Etterhvert som man lærer grunnteknikker er det lettere å variere med nye øvelser på egenhånd, og man finner etterhvert ut hva som er motiverende og ikke.

Nå har jeg trent på ulike sentre, og angående vekten din så er de best trente jentene(i styrkerommet) aldri de slankeste.

Når det gjelder sjenanse over å "få hjelp" så er ikke dette bare en nybegynnergreie. Selv de best trente og erfarne får råd og tips når de vil prøve nye øvelser.

Ellers anbefaler jeg varmt musikk, gir ekstra motivasjon og skjermer en litt fra "offentlighets" følelsen :)

Anonym poster: 61fd4facb5c732b9749bdbe265dc96c1

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg var liiiiivredd for frivekt-rommet, men til slutt ble jeg så lei av styrketrening i sal at jeg bare måtte prøve meg. I begynnelsen prøvde jeg meg når det var lite folk der.

Nå er jeg på hils med alle de store gutta der. Som selvsagt er helt normale og greie gutter.

Skrevet

Nå finleste jeg ikke tråden, men hva med å se om det er en vektløfterklubb (ev styrkeløftklubb om det er det du vil trene) der du bor?

Da er det kompetente trenere og garantert et positivt miljø å trene i. Det blir fort ensomt og kjedelig alene i frivektsavdelingen på "globo gym".

Gjest Odd Molly
Skrevet

Har selv trent i frivektsområde i mange år. Jeg er til tider ganske så alene ja, som kvinne. Har aldri opplevd noe som helst ubehagelig. Gutta er hjelpsomme og hyggelige. Viser deg teknikker og holder på :)

Sørg for å ta veiledningstimer i forkant. Viktig å utføre øvelsene korrekt for å unngå skader.

Anbefaler også favorittmusikken din "på øret...."

Du vil være ny der - vær åpen om det -og du vil ikke oppleve annet enn hjelpsomhet!

Lykke til!

Skrevet

Er også ofte alene i frivektsområdet. Følte meg litt dum og missplassert til å begynne med, men dt gikk fort over da jeg merket at ingen egentlig brydde seg om hva jeg drev med :ler: min oppfatning er at om gutta i det hele tatt ser på deg er det fordi de synes jenter som trener som menn et hot! Og disse store skumle menna er somregel snille som lam og hjelper deg gjerne med øvelsene om du spør ;)

Skrevet

Er også ofte alene i frivektsområdet. Følte meg litt dum og missplassert til å begynne med, men dt gikk fort over da jeg merket at ingen egentlig brydde seg om hva jeg drev med :ler: min oppfatning er at om gutta i det hele tatt ser på deg er det fordi de synes jenter som trener som menn et hot! Og disse store skumle menna er somregel snille som lam og hjelper deg gjerne med øvelsene om du spør ;)

Det er min erfaring også. :) Faktisk er de aller fleste mennesker veldig hyggelige, om de i det hele tatt legger merke til deg.

Anonym poster: 4fda11faadfe31a83261353e186ce756

Skrevet

Trener vekter annenhver dag, og må si at de få gangene det kommer kvinnfolk bort og pumper jern med oss gutta så blir jeg imponert. Synes det er kult at vi får litt variasjon, mange av bolerne holder litt mer kjeft og kniper ekstra godt igjen bak hvis det står en jente en meter unna. Så jeg sier velkommen skal du være!

Du sier du føler deg feit. Du tenker kanskje at alle som trener der du trener er i bedre form enn deg, men det er helt normalt. Slik ser jeg på det, hvis jeg trener ved siden av en kar med armer på størrelse med lårene mine: Han gjør akkurat det samme som jeg gjør, men han har gjort det en stund lenger, så vi er jo bare på forskjellige stadier av treningen.

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg treningsveiledning så du lærer deg øvelsene. Så slipper du å bekymre deg for å gjøre feil.

Skrevet

Du vil elske å trene alene der. Be de litt store guttene om hjelp. De vil garantert ikke si nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...