Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ca i uke 5 nå og var på CT av magen/bekken for litt over 2uker siden.. Viste ikke jeg var gravid i det hele tatt og nå lurer legen på om jeg ikke burde ta abort tilfelle misdannelser på fosteret! Noe jeg ikke vil! Er det noe som har vært borti det samme og født friske barn???

På forhånd takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du nesten forhøre deg med legen din om.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ekkelt :/ Men er det virkelig så farlig å ha tatt CT/røntgen en gang? Spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg er imot abort... Lykke til TS!

Endret av Sirah
  • Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg tok CT undersøkelse av bekkenet i går, og jeg er 40 uker. Jeg hadde vel ikke blitt bedt om det hvis de var fare for misdannelser. Men selvfølgeig, det kan jo være annerledes når man er så kort på vei.

Skrevet

Jeg ville ha sjekket med legen som Silfen sier, men i tillegg ville jeg nok forhørt meg flere steder. Hva med å ta kontakt med nærmeste sykehus? Er nok lurt å høre med spesialister da ikke alle leger (feks fastleger) er like oppdatert.

Masse lykke til, krysser fingrene for at det går bra :)

• Liker 4
Skrevet

Uff er vanskelig, tanken på å ta bort ett barn som kanskje faktisk er friskt!! ;( det er jo ingen som vet , er jo enten eller! Uff!! Skal til legen igjen 3januar og han skulle kontakte en spesialist!

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg. CT er en stor stråledose, men det er kortvarig og så tidlig i svangerskapet (ca. 3 uker) ville det mest sannsynlig ført til abort hvis det hadde skjedd noen store skader.

Jeg stusser litt over legen som i det hele tatt vurderer å anbefale abort etter noe slikt.

Anonym poster: de16e6eadbbc56e1a210d62a3647b520

Skrevet

Tusen takk for hjelp:) satser på at detta går bra;)) ønsker dere godt nyttår;)

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med Statens Strålevern og forhørt meg.

http://www.nrpa.no/

Stråledosen ved CT mage er betydelig og utgjør en betydelig risiko særlig i første trimester.

Anonym poster: cd0c1c45fde21ca143bd419062b87b3b

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ca er 5 uker nå og CT'en var for ca 2 uker siden, da var du ca 3 uker gravid og fosteret var da ca 1 uke. Vet ikke om fosteret hadde festet seg om det kanskje er positivt?! Håper alt går bra!!

Klem 😌

Skrevet

Ei venninne av meg mistet etter røntgen. Hun var bare 5 uker på vei. Da hun skjønte hun var gravid ble hun henvist til ul av fastlegen sin. Da var det ikke liv der..

Anonym poster: 7e32beffa11f65f50d8340348ff36886

• 8 år senere...
Skrevet

Hei. 
Hvordan det går med deg og babyen din nå? 
Jeg har vært i samme situasjon nå. Hadde tatt CT magen uten å vite at jeg var gravid. Jeg har testa meg positivt i dag og hadde CT undersøkelsen for cirka 5 uker siden -samt tok mange smertestillende pga akutt sykdom. 
Det er ikke noen ledige legetimer ennå, men det vurderes antagelig abort. :(  
Skikkelig bekymring.. 

Mvh, Ann. 

AnonymBruker
Skrevet
AnnWick skrev (9 minutter siden):

Hei. 
Hvordan det går med deg og babyen din nå? 
Jeg har vært i samme situasjon nå. Hadde tatt CT magen uten å vite at jeg var gravid. Jeg har testa meg positivt i dag og hadde CT undersøkelsen for cirka 5 uker siden -samt tok mange smertestillende pga akutt sykdom. 
Det er ikke noen ledige legetimer ennå, men det vurderes antagelig abort. :(  
Skikkelig bekymring.. 

Mvh, Ann. 

Hvor langt på vei er du, da? Er du over 7 uker på vei uten å ha visst om det? 

Anonymkode: 99df9...1ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (På 29.12.2012 den 13.22):

Ekkelt 😕 Men er det virkelig så farlig å ha tatt CT/røntgen en gang? Spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg er imot abort... Lykke til TS!

CT er farlig ja 

Anonymkode: 2a20a...038

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4 venninner som har tatt ct i graviditeten. Det har gått bra med alle 

Anonymkode: 8f936...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

CT er farlig ja 

Anonymkode: 2a20a...038

Ikke nødvendigvis. For eksempel er CT av bekken dersom baby ligger i seteleie og man er førstegangsfødende rutine. 

Anonymkode: 1e119...540

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor langt på vei er du, da? Er du over 7 uker på vei uten å ha visst om det? 

Jeg vet ikke egentlig. Hadde siste mensen på 19. Jan. Og hadde tatt CT på 3 uker etter det. Hvis graviditet telles fra 19. Jan, er jeg i uke 8 nå vel? Jeg har tatt mange smertestillende og spist ganske mye mat som regnes som ikke-bra for graviditet. :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har 4 venninner som har tatt ct i graviditeten. Det har gått bra med alle 

Anonymkode: 8f936...d8e

Er det sant? Blir babyen ikke påvirket? Jeg er desperat etter en samtale med legen men det blir ikke noen ledige timer snarest. Jeg har nå vondt i underliv (livmoren tror jeg).. vet ikke hva det er..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. For eksempel er CT av bekken dersom baby ligger i seteleie og man er førstegangsfødende rutine. 

Anonymkode: 1e119...540

Nei, det er ikke rutine (men det burde være det). 

AnnWick skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke egentlig. Hadde siste mensen på 19. Jan. Og hadde tatt CT på 3 uker etter det. Hvis graviditet telles fra 19. Jan, er jeg i uke 8 nå vel? Jeg har tatt mange smertestillende og spist ganske mye mat som regnes som ikke-bra for graviditet. :(

Embryoet var såvidt festet i livmor. Det er så tidlig at det ikke har noenting å si. Mat man skal unngå, har ihvertfall ikke noe å si. Smertestillende kan være eneste problemet. Du må ringe legekontoret og forklare situasjonen. Du bør få raskt legetime og bli henvist til tidlig ultralyd.

Mest sannsynlig går dette helt fint. Det er flere som må stå på sterke smertestillende i svangerskapet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...