Gå til innhold

Styrketrening på kraftig underskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hva skjer om man trener styrke på kraftig underskudd?

Beholder man muskelmasse, vokser det,

eller blir musklene bare mindre?

Takk

Anonym poster: 8b4bc2504ddc751dd5829083cfcd3cc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir mindre men i saktere tempo enn om du ikke hadde trent styrke. Dette er altså ved kraftig underskudd på kalorier.

Skrevet

De blir mindre men i saktere tempo enn om du ikke hadde trent styrke. Dette er altså ved kraftig underskudd på kalorier.

Ok, så jo hardere styrke jo bedre er det for å holde på musklene?

De krymper uansett?

Skrevet

Med kraftig underskudd vil ikke kroppen klare å bygge muskler. De vil da bli mindre ja, og etterhvert vil du jo ikke klare tung styrke lenger nettopp fordi musklene ikke får næring.

Skrevet (endret)

Ok, så jo hardere styrke jo bedre er det for å holde på musklene?

De krymper uansett?

De krymper uansett hvor hardt du trener. Men ja, jo mer du kjører musklene, jo tregere vil de forsvinne. Men å trene superhard styrke med veldig stort kaloriunderskudd er en oppskrift på overtrening og skade. Dessuten vil det sikkert være demotiverende etterhvert når du presser deg selv maks, men bare merker at du blir svakere og svakere og løfter mindre og mindre.

Ønsker du å slanke deg? Har hørt mye godt om intermittent fasting, som skal fasilitere vekttap samtidig som man beholder mest mulig muskelmasse.

Uansett, ville jeg personlig anbefalt deg å ta et mål av gangen. Vil du slanke deg og få muskler? Bruk noen måneder med hovedfokus på slanking (kaloriunderskudd, mye cardio, litt vektløfting) og så når du er fornøyd med fettprosenten din kan du snu på det og finne en god vektløftingsplan og spise i kalorioverskudd.

Endret av cheezewizz
  • Liker 1
Skrevet

Musklene vil ikke vokse når du ligger i underskudd, samme hvor mye du trener.

Men om du IKKE trener vil muskelmassen minke i langt større grad enn om du trener styrke.

Men det er absolutt ikke anbefalt å trene tung styrke om du ligger i kraftig underskudd. Tung styrke tærer hardt på musklene. Det er jo det som er poenget med styrketrening: man bryter ned musklene når man trener, og så bygger kroppen dem opp igjen når man spiser etter trening. Når du ligger i kraftig underskudd vil ikke kroppen klare å bygge seg opp igjen etter en hard trening. Du vil derfor bare tære ned kroppen, og bare bli svakere og svakere. Det er en god oppskrift på skader.

Når du ligger i underskudd bør du trene lett til moderat styrke.

Anonym poster: 0b3990a2d4579a0b7651453a53f2c1b5

Skrevet

Jeg er ikke fullt så skråsikker som de andre her inne. Et underskudd av inntatt energi, som jeg går ut i fra TS snakker om, klarer jo å gi nok energi til trening og alle andre funksjoner.

Kraftig underskudd er nok ikke nødvendigvis bedre enn et mindre underskudd. Raten kropp bruker lagret fett på vil variere med inntaket, men det er ikke sånn at større underskudd gir større forbruk - bare opp til et visst punkt.

Et annet viktig punkt er prioritering av protein i kosten. Hold inntaket oppe. Protein metter og det er ikke dumt å la det være ca 1,5-1,8 (eller 2 for å gjøre det enkelt å regne) ganget med kroppsvekt i kg. (fettfri masse dersom du er veldig overvektig).

Det tallet er antall gram protein du bør få i deg hver dag.

Styrketrening vil også bidra til mindre muskelsvinn i de musklene som brukes.

Det finnes også enkeltstudier som viser at deltagerne som spiste lavkarbo fikk minst muskeltap, og noen til og med økte muskelmassen, til tross for at de mistet fett.

Skrevet

Min erfaring med dette er ikke spesielt god.

Hvordan kan vi forvente at kroppen skal yte maximalt og at den skal tåle å bli presset; hvis vi ikke gir den riktig næring og restitusjon?

Resultatet for min del er at jeg ble helt nedkjørt og utslitt, og overtrent. Jeg måtte stoppe opp og ta det helt med ro, og sakte men sikkert starte helt på nytt. For å si det sånn det var en dyrekjøpt erfaring.

• 1 måned senere...
Skrevet

Okei,

MEN hva om jeg sørger for å spise ekstra kalorier de dagene jeg kjører disse harde styrkeøktene?

At jeg ligger i kraftig kaloriunderskudd alle de andre dagene, men den dagen jeg trener beinhard styrke så sørger jeg for å få i meg 2000 kcal, masse proteiner og sånn?

Er det bedre?

Anonym poster: e7829274b12b75b9543733eed0465857

Skrevet

bump

Anonym poster: e7829274b12b75b9543733eed0465857

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Det spiller ingen roller når du er underernært ellers. Sier seg selv at en dag med litt ekstra ikke kompenserer for en uke med for lite mat. Musklene trenger næring hver dag.

Endret av *Maja*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...