frk. sørensen Skrevet 28. desember 2012 #1 Del Skrevet 28. desember 2012 altså.... hvor langt sør skal du før man ikke opplever at det blir lyst mye senere om morgenen og mørk tidligere om kvelden i vinterhalvåret? Jeg er oppvokst i midt norge hvor dette jo er VELDIG merkbart. Jeg bor nå i Danmark hvor denne tiden med lys på dagen er noe lengre, men hvor kan man bosette seg i europa for å unnslippe dette? Hva med Frankrike, sørlige England f.eks? Hvordan er dette der? Jeg blir fryktelig trett og slapp av korte dager og trur nok når tiden kommer for å bosette seg et sted, vil jeg bo et sted hvor dagslyset holder seg noe mer stabilt gjennom året.... Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perlita Skrevet 29. desember 2012 #2 Del Skrevet 29. desember 2012 Har du prøvd D-Vitamindråper? Norsk anbefalt dagsdose er 7.5 mikrogram. 20 minuter soling lager 250 mikrogram i kroppen. Gå til legen og mål nivået i blodet nå som det er mørkt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #3 Del Skrevet 29. desember 2012 altså.... hvor langt sør skal du før man ikke opplever at det blir lyst mye senere om morgenen og mørk tidligere om kvelden i vinterhalvåret? Jeg er oppvokst i midt norge hvor dette jo er VELDIG merkbart. Jeg bor nå i Danmark hvor denne tiden med lys på dagen er noe lengre, men hvor kan man bosette seg i europa for å unnslippe dette? Hva med Frankrike, sørlige England f.eks? Hvordan er dette der? Jeg blir fryktelig trett og slapp av korte dager og trur nok når tiden kommer for å bosette seg et sted, vil jeg bo et sted hvor dagslyset holder seg noe mer stabilt gjennom året.... Noen som vet? Jeg tror du må lenger avgårde enn Europa for å få stabilt dagslys. Jeg bor i Italia (omtrent midt i landet), og akkurat nå blir det mørkt ca. 17.30. Lyst fra ca. 08.00 om morgenen. Det er omtrent 3 timer (x2) kortere dagslys enn om sommeren. Men samtidig: Vinteren er mye kortere her, og sommeren veldig mye lengre. Her er det fine sommertemperaturer til langt ut i oktober. Og selv om det kan være minusgrader på natta nå, er det merkbart at solen varmer på dagtid. I går var det 12 grader i skyggen, og det gir en fin temperatur i solveggen Anonym poster: 4e9620a195d912034e07a87036553541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk. sørensen Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg tror du må lenger avgårde enn Europa for å få stabilt dagslys. Jeg bor i Italia (omtrent midt i landet), og akkurat nå blir det mørkt ca. 17.30. Lyst fra ca. 08.00 om morgenen. Det er omtrent 3 timer (x2) kortere dagslys enn om sommeren. Men samtidig: Vinteren er mye kortere her, og sommeren veldig mye lengre. Her er det fine sommertemperaturer til langt ut i oktober. Og selv om det kan være minusgrader på natta nå, er det merkbart at solen varmer på dagtid. I går var det 12 grader i skyggen, og det gir en fin temperatur i solveggen Anonym poster: 4e9620a195d912034e07a87036553541 Det er jo merkbart bedre enn her hvertfal! Her er det vel ikke skikkelig lyst før rundt 09.30 og bekmørkt mørkt ca 16.30... Føler vinteren er for lang og for mørk her oppe... Er vel også litt lettere å komme seg ut om kvelden f.eks når det ikke er så kaldt heller... Skal holde ut 3,5 år til for å ta bachleor her oppe... men vurderer sterkt å trekke enda litt lengre sør når jeg begynner på master... Finnes jo mange tilbud med engelskbaserte studier på de noe varmere områder av verden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #5 Del Skrevet 30. desember 2012 Det er jo merkbart bedre enn her hvertfal! Her er det vel ikke skikkelig lyst før rundt 09.30 og bekmørkt mørkt ca 16.30... Føler vinteren er for lang og for mørk her oppe... Er vel også litt lettere å komme seg ut om kvelden f.eks når det ikke er så kaldt heller... Skal holde ut 3,5 år til for å ta bachleor her oppe... men vurderer sterkt å trekke enda litt lengre sør når jeg begynner på master... Finnes jo mange tilbud med engelskbaserte studier på de noe varmere områder av verden... Ja, vinteren er kort og mye lettere å komme seg igjennom. Men samtidig, det er ikke vinterisolerte hus her, og det er bortimot umulig å varme opp innendørs til de innetemperaturene jeg er vant med fra Norge. Men jeg tåler et par kalde måneder for å få nyte en sommer som er minst 6-7 måneder lang (sett med norske øyne). Anonym poster: 4e9620a195d912034e07a87036553541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå