AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Jeg står mellom to ting og vet ikke hva som lønner seg i lengden for meg. Jeg har lyst til å ta bachelor utdanning ( faglærer eller barnevernspedagog, kan også tenke meg å ta Master en gang i fremtiden ) også har jeg fått tilbud om franchisetager til en blomsterbutikk. Jeg er utdannet blomsterdekoratør. Det frister siden jeg liker å jobbe med det og vil tjene penger, men da må jeg jobbe mye og jeg er småbarnsmor. Jeg vil også utdanne meg høyere og bli mer kunnskapsrik. Har dere noen råd til meg? Noen med erfaringer? Anonym poster: cde1eb6a9220bb10c9598e4ecac64043
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Franchisetager er jævla risky. hadde jeg aldri gjort. Ta utdannelsen du, da risikerer du ikke å gå personlig konkurs å havne på luksusfellen. Anonym poster: 98d2ef2ec3ccd125669c2ea670e36c3d 4
Badeand Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Se an markedet for blomsterbutikken i alle fall... Og vær sikker på at det vil lønne seg Jeg synes det høres veldig spennende ut!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #4 Skrevet 29. desember 2012 Velg utdanningen.. Mye sikrere på tid, og jeg ville personlig ikke kastet vekk muligheten til en solid utdannelse for å jobbe i butikk. Anonym poster: 3c40e1b4db23a46b7059e36c2065ed16 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #5 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har gjort begge deler; jeg har en Master og jeg har drevet egen butikk. Heldigvis tok jeg Masteren før jeg startet butikken(e), for da kunne jeg selge de igjen når jeg var lei og hadde utdannelsen min (ped) å falle tilbake på. Jeg synes så absolutt du skal ta utdannelsen først. Det finnes plenty av muligheter for å starte butikk både franchise og på andre måter etterpå. Utdannelse er det derimot mer vanskelig å komme i gang med etter at man har gjort seg avhengig av fast inntekt noen år. Dessuten er butikk litt risky business og ikke minst MYE MER jobb enn det man tror det er. Så bare det å drive egen butikk samtidig som man har små barn ville jeg faktisk frarådet om man ikke har et veldig godt nettverk rundt seg som kan hjelpe med barnepass o.l. Anonym poster: 0e3a27b50e722c98cb34c01fbe06b6de 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 Takk for svar, det fornuftige er selfølgelig utdanning. Det er jo en investering. Jeg får tenke på økonomien nå for utdanning. Hilsen Ts. Anonym poster: cde1eb6a9220bb10c9598e4ecac64043
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 Nei, det er ikke det "selvfølgelige" valget dersom det ikke er en utdanning du nesten er garantert jobb i etterkant eller tjener ganske godt på. Det utdannes svært mange i Norge i dag, og mantraet "alle må ha høyere utdanning" må tas med en klype salt, mange av de som utdannes er det ikke bruk for og havner likevel på diverse jobber som ikke er relatert direkte til studiet. Anonym poster: cf80efda83e060e2ef5dc90697b58193
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 Nei, det er ikke det "selvfølgelige" valget dersom det ikke er en utdanning du nesten er garantert jobb i etterkant eller tjener ganske godt på. Det utdannes svært mange i Norge i dag, og mantraet "alle må ha høyere utdanning" må tas med en klype salt, mange av de som utdannes er det ikke bruk for og havner likevel på diverse jobber som ikke er relatert direkte til studiet. Anonym poster: cf80efda83e060e2ef5dc90697b58193 Min påstand er at det alltid vil være fordelaktig med utdanning i en jobbsøkersituasjon. At man ikke får den jobben man i utgangspunktet ønsket seg er det vel heller kun de heldigste som får, men at utdannelse er en fordel fremfor å ikke ha det i det hele tatt vil jeg si det er. Selv i en situasjon hvor man må søke på en stilling man ikke er utdannet til som f.eks. i kassa i en dagligvarebutikk, så vil den som har utdannelse i tillegg til erfaringen komme først på intervju (legg merke til at jeg også vektlegger erfaring). I dag tar de fleste høyere utdanning etter vgs. For bare få år siden var det mange som ikke gjorde det fordi det ikke var så vanlig. Ettersom systemet har blitt sånn at de fleste tar utdanning, så vil de som ikke gjør det ha mye større sjanse for å ikke oppnå det de ønsker yrkesmessig. TS skriver her at h*n ønsker å "utdanne seg mer og bli mer kunnskapsrik", og jeg synes ikke man skal kimse av det. I mine øyne er det et veldig godt tegn på et hode som trenger og ønsker påfyll og om ikke annet er det personlig utrolig viktig å kunne utvikle seg selv. Jeg er AB som også har drevet egne butikker, og jeg kan si av erfaring at det morsomste er å starte opp og få det til å gå bra. Når butikken er oppe å går, så er det ikke spesielt mentalt utfordrende å stå bak kassa. Ihvertfall ikke om man liker å studere/lære nye ting. Ja, man lærer hele tiden mens man jobber også, men det kan ikke sammenliknes med å studere det å selge noe i en butikk. Hverdagen er ikke helt det samme og det mentale påfyllet ikke nødvendigvis like stort. Er man derimot utpreget serviceminded og elsker å småprate med folk om løst og fast, så vil jeg anbefale det på det. Men personlig var det lite utviklende for meg og jeg synes etter noen år at det ble for lite utfordrende og kjedelig. Etter noen år er det blitt rutiner å bestille varer, lage markedsføringsplaner, budsjettering osv. Men for all del - det er MEG, og vi er alle forskjellige. Jeg fant ut at det ikke passet meg så godt så derfor var jeg glad jeg hadde utdannelsen bak meg slik at jeg kunne gå tilbake til noe som jeg likte bedre. Etter det jeg leser så har jeg en følelse av at TS kanskje vil angre om h*n ikke tok utdannelse siden h*n er vitebegjerlig, og mine råd går naturligvis kun ut fra hvordan jeg selv er som person og min egen erfaring. Nettopp som hos andre. Anonym poster: 0e3a27b50e722c98cb34c01fbe06b6de
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #9 Skrevet 29. desember 2012 Tenker man på arbeidstider og lønn så er det lurt å ta utdanning Anonym poster: dcbcefe36c2c18132d6541aee104f86f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå