Gå til innhold

Min 9 år gamle datter fikk 48 julegaver !

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år fikk min datter 48 (!) julegaver. Min mann og jeg er skilt og gift på nytt for mange år siden så hun har jo dobbelt opp med både "tanter", "unkler", "besteforeldre" og "søskenbarn" både på min nåværende manns side og på stemors side. I tillegg får hun/gir hun gaver til jentene i klassen og noen andre venner hun har i nabolaget. Jeg blir helt forskrekket, visste ikke at det var så mange gaver. Hun hadde pakket opp 25 gaver hos far på julaften, hun kommer hjem i morgen og det ligger 23 under treet her og venter. Hun har en liste hos far for å huske alt hun fikk, alt får hun jo også med hjem i og med at hun kun er hos far annenhver helg ellers i året.

Synes nesten det er trist, så mange gaver, hun river jo bare av papiret og går løs på neste. Lurer på om jeh skal ta kontakt med vennenes foreldre og avskaffe vennegaver fra neste år? Synes det er altfor mye!

Vet egentlig ikke hva jeg vil med innlegget, lufte tanker kanskje, litt av en materalistisk verden vi lever i. Mange barn får en gave hos frelsesarneen mens min datter fikk nesten 50. Huff...

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare prøve og være takknemelig og heller sørge for at hun får lite resten av året. Det er da jul en gang i året, og syns ikke det gjør noe at unger får mye gaver da, så lenge de ikke blir overøst med ting og tang resten av året også (utenom bursdag selvsagt)

Anonym poster: dc76754cba2ea22ee560d3ab927a1cff

• Liker 2
Skrevet

Vær glad!!!! Etter å ha hatt tett kontakt med far og morfamilie, har mine barn ingen kontakt med farfamilie lenger. Det vil si at de fikk julegave fra min lille familie (2 stk) og meg...

Skrevet

For en bortskjemt drittunge.

Anonym poster: 9883aa66c3cbf5a7a678b657d272225c

• Liker 3
Skrevet

For en bortskjemt drittunge.

Anonym poster: 9883aa66c3cbf5a7a678b657d272225c

Herregud, det var lite pent skrevet!!

• Liker 22
Skrevet

Vær glad!!!! Etter å ha hatt tett kontakt med far og morfamilie, har mine barn ingen kontakt med farfamilie lenger. Det vil si at de fikk julegave fra min lille familie (2 stk) og meg...

Jeg skjønner at du synes det er sårt, men at man skal være glad for at ungen får så mye gaver at hun helt mister oversikten og ikke blir glad for noe av det?! Det er faktisk ikke noe å være glad for.

"Bortskjemt drittunge".kommentaren var utrolig unødvendig, AB; dette er ikke jentas feil. Derimot er det en reell fare for at hun kan komme til å bli det, stakkar, for å knipe inn resten av året (som en foreslo over her) er jammen lettere sagt enn gjort.

TS, kan du snakke med din del av dette gavemaskineriet? Forklare at du rett og slett synes det blir veldig mye? Mange er fæle til å gi flere gaver, pakke inn ting hver for seg, kjøpe litt ekstra... si til din del av slekta at det holder lenge med en gave fra hver, og gjerne litt praktiske ting? Besteforeldre må få lov til å ta i litt, men igjen: heller en skikkelig gave enn fem halvstore. Jeg ville også tatt det opp med eks-mannen og høre hva han mener.

For jeg tror ikke dette er sunt i lengden... og selv om det IKKE er jentas feil, så er det hun som skal leve med konsekvensene av å måtte forholde seg til alt man ønsker og enda litt til, år etter år.

Anonym poster: 51812eeee8857cab32207b4988766fad

• Liker 7
Skrevet

50 gaver er for mye ja. Og ja mange barn får bare 4-5. De som ikke har kontakt med venner får også lite gaver. Trist at det er slik skjevfordeling.

Anonym poster: 531cca3679592bc927214ebd72eb17f0

• Liker 1
Skrevet

Si til alle ste-tanter/-onkler/søskenbarn at de ikke trenger kjøpe til henne.

Jeg har flere stenieser og -nevøer, og har fått beskjed om å ikke kjøpe gaver til de fleste fordi de får nok gaver av sin biologiske familie. To har jeg ikke fått den beskjeden fra og der kjøper jeg fremedeles - selvom jeg synes det burde være unødvendig. Dette er barn jeg knapt husker navnet på og alderen glemmer jeg hvert år så det er rene gjetteleken hver jul når gaver skal kjøpes.

Hadde vært kjempeglad for å slippe å kjøpe disse.

• Liker 5
Skrevet

Det er tross alt bedre at barnet forstår at det er elsket og satt pris på av mange, enn at det må innse at det ikke betyr noe i det hele tatt for størsteparten av familien. Mine barn har doble søskenbarn (min søster et gift med bror til mine barns far), så de ser på nært hold at de er utstøtte. De lider veldig på grunn av fars valg, - at han ønsker å bryte de bånd han har pleid i over 20 år. Dette følger hans familie - Og det samme gjelder alle tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre og andre på den siden.

Skrevet

Det ble litt det samme her. 10-åringen fikk sikkert nærmere 20 pakker fra vår side (og mange af disse med flere enn 1 ting opp i) og nå har h*n dratt av gårde til den andre familien og det blir nok en del der også. Hva h*n har fått av venner, vet jeg faktisk ikke. Personlig synes jeg ting har tatt helt av.

Anonym poster: a774655da95bfcaff7675e1ab9a917ce

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vår datters venner bestemte seg for noen år tilbake for å droppe vennegave, og heller gjøre noe sammen. De har vært på kino og sett en god julefilm, de har vært på bowling, de har hatt bakedag hjemme hos en av dem, de har laget "julebord" sammen hjemme, og nå de siste årene har de gått ut og spist julemat noen dager før jul. Nå er de 16-18 år gamle, og de koser seg like mye med den spesielle dagen sammen. Så slipper de å kjøre rundt 12-15 gaver til hverandre.

Endret av reiseglad
  • Liker 9
Skrevet

Det var når vi var i dette moduset for mange år siden, at våre foreldre kuttet ned på julepresanger fra og til tanter, onkler, og søskenbarn (bortsett fra de som vi hadde god kontakt med). Da fikk vi kuttet bort 8/10 omtrent.

Anonym poster: ad7a2896ddf53405fbd0c67d3233faca

• Liker 1
Skrevet

Det er tross alt bedre at barnet forstår at det er elsket og satt pris på av mange, enn at det må innse at det ikke betyr noe i det hele tatt for størsteparten av familien.

Hvis det må masse gaver til for at ungen skal føle seg elsket så er det i hvertfall noe galt her..

• Liker 2
Skrevet

Å hjelpes, hvorfor er folk ensomme?? De tror de må KJØPE dem med gaver? Besøk dem heller, VÆRE SAMMEN. Det er mye bedre enn all verdens døde duppedingser og ting. INGEN trenger 50 gaver. De forsvinner i mengden og er glemt allerede første uken i januar. For å vise man er elsket kan man også ta en telefon, sende julekort eller besøke hverandre. Så sykt samfunnet er blitt.

Anonym poster: 531cca3679592bc927214ebd72eb17f0

• Liker 1
Gjest godt voksen
Skrevet

Jeg har alltid fått mange gaver i min oppvekst og jeg elsket det. Nå er det mine barn som får mange gaver. Jeg og min mann gir minst 10 gaver til hvert av våre barn.Men mye av gavene er ikke dyre. -feks. en gave med blyantfarger, eller maleskrin osv. som de allikevel har god bruk for resten av året og som jeg da slipper å supplere opp.

Med resten av familien så får de mye gaver til sammen . Det er klart at man pakker opp hver pakke man får i full fart så lenge det finnes mange å ta av. -Samtidig ser jeg hvor glade de er for gavene sine resten av jula når de får lang tid til å leke med dem.

Hvis du ikke vil at det skal være så mye gaver for ditt barn, så kan du be flere i familien om å gå isammen om en pakke og heller la den være litt dyrere og kanskje nyttig. Be dem samråde seg med deg slik at de kan gi noe som du vet dem trenger av klær og sko og hårpynt osv. Da slipper du mange utgifter senere. F.eks så kan bobledresser, boblejakker og bukser kjøpes litt større slik at klærne varer neste høst og du kan få ny forsyning til neste jul. Det er lønnsomt! Siden dette er dyre gaver så må du jo selvsagt ha sagt ifra på forhånd om at mange går i sammen om å kjøpe klærne slik at det heller blir gode kvaliteter og vanntett utstyr!

Dette må da være både nyttig og bra med tanke på neste jul for dere alle.

Vi må huske på at jula er for barna og ikke voksne. Dermed er det gøy med gaver og det skal da være lov synes jeg. Resten av året kan man heller gi bort det overskytende til innsamlinger for gatebarn som det stadig finnes rundt her hvor jeg bor i liten by. Og til UFF bokser og frelsesarmeen. Hvis ditt barn er med på å finne klær og leker til dette for å gi bort så synes jeg hun får gode verdier i sin oppdragelse.

Skrevet

Jeg fikk masse gaver gjennom oppveksten og fikk det jeg pekte på. Først som voksen, innså jeg at jeg var ett bortskjemt barn.

Jeg ville aldri tillat det med mine barn. Jeg ville tatt dette opp med de voksne som gir henne gaver om å spleise på en stor gave eller at hun får penger istedet som settes inn på sperret konto til hun er 18 eller 21. Jeg hadde noen tanter og onkler som satte inn penger på kontoen min som jeg fikk tilgang til som 18-åring. Det har jeg investert i leilighet:)

Anonym poster: e00e11088d35137c1f93f622daa9bfce

Skrevet

Jeg tror ikke barn blir bortskjemte av å få mange gaver til jul og bursdag. De som er vant til og forventer å få det de vil ha ellers i året, tror jeg heller er de som blir bortskjemte og kanskje utakknemlige.

Jeg tror det er fornuftig og god oppdragelse at barn lærer seg å kunne vente til jul/bursdag med å ønske seg ting, og at det er disse gangene hvert år de kan få litt dyre og "unyttige" ting.

Jeg synes heller ikke det er en god idé å nekte familie å gi barna gaver - da tar man jo også fra dem gleden ved å gi.

• Liker 2
Skrevet

Vel, det blir jo slik da når man liksom er i familie også med barna som bare bringes inn.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Om du syns det er så ille, så kan du jo spørre familiemedlemmer om de heller kan spleise på en gave

Men sånn ellers så blir det jo ofte slik med skilte foreldre og nye familiemedlemmer på hver kant. Ta det heller som noe hyggelig at den nye familien ser på henne som sin egen familie

Skrevet

Vel, det var jo mange! Kanskje kan noen av bonus familien eller "ekte" tanter og onkler gå sammen om en gave hun ønsker seg , gi noe praktisk som ulltøy eller kino evt svømmehall billetter? Det er lov å tipse til neste år , synd om det blir mye dill som bare tar plass!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...