Gå til innhold

Menn som "melder seg ut"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på IKEA i går. Vi gikk inn på cafeen først for å spise, og der var det (forståelig nok) mange barnefamilier. Mens vi satt der, observerte jeg en ting opptil flere ganger: Unger som var grinete, lei, trøtt, osv og gråt masse. Det gjør ikke meg noe, så er ikke det som er greia. Men i ALLE tilfellene (og nå mener jeg ALLE jeg så), så ser jeg at det er dama som ordner, styrer, hysjer, diller, daller, himler med øynene, sukker og stønner. Mannen sitter uanfektet og spiser videre som om ingenting har hendt. Dette forbauser meg. Er dette normalt at menn melder seg så til de grader ut på denne måten? Jeg spør ikke for å være ufin eller generalisere, jeg ble bare så utrolig overraska over hva jeg så...må legge til at jeg personlig ikke hadde tatt med en ungeflokk på IKEA, men det er meg da, og sikkert ikke alle som har anledning til å fikse barnepass osv. Andre som har synspunkter på dette?

Anonym poster: 784c5b6f5cb6358c456eb224bb56ac9a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare slik menn er, generelt.

Anonym poster: 41abcd5e64f59a73cc6f6d09fa58e5d6

• Liker 3
Skrevet

Anonym poster: 41abcd5e64f59a73cc6f6d09fa58e5d6

TS her. Er det virkelig det? Ikke i min verden, hvertfall. Men mulig jeg har hatt mange solide og stødige menn rundt meg, så derfor. Samboeren min mener det du sier også er tilfelle. Han er selv en mann som gjør utrolig masse, og styrer/steller mer enn hva som er "vanlig" for en gjennomsnittsmann tror jeg. Men selv vokste han opp i et veldig kjønnstradisjonelt hjem, hvor far i huset ikke kan smøre brødskiver en gang... LOL

Anonym poster: 837e97c29c4986f6fdcee378a5c35ea6

• Liker 2
Skrevet

Tror det er veldig vanlig at mamma oppdrar og steller, mens pappa er lekekompis til glade barn. Jeg føler meg heldig fordi det ikke er slik hos oss, priviligert fordi mannen går inn i situasjonen med misfornøyde unger ogsp.

• Liker 1
Skrevet

Hmm...la faktisk merke til akkurat det i serien om handlestedet "Ullared" i Sverige også. Det var mange menn som trakk seg tilbake til røyking på utebenker, kaffesup på kafeene og generell "utmelding", mens ungene og kjærringa var overlatt til seg selv innendørs. Det er trist. :(

• Liker 4
Skrevet

Tror det er veldig vanlig at mamma oppdrar og steller, mens pappa er lekekompis til glade barn. Jeg føler meg heldig fordi det ikke er slik hos oss, priviligert fordi mannen går inn i situasjonen med misfornøyde unger ogsp.

TS her. Javel, da er det kanskje sånn da :sjokkert: Merkelige greier. Samtidig så mener jeg at enkelte damer må bli tøffere og kreve mer av mennene sine! Det burde ikke være sånn, men i noen tilfeller så må en gjøre det. Det å være foreldre, er noe en ikke kan melde seg ut fra dersom det er kjipe dager. Alt skal deles på, ikke bare det som er superfestlig. ARG. Provosert. Og litt hormonell kanskje :gravid::)

• Liker 2
Skrevet

Dere har ikke tenkt på at det er straffen for at mannen blir dratt med på tur til helvete da? At det er overlevelsesmekanismen som slår inn? IKEA er og blir en manns største mareritt... :ler:

• Liker 4
Skrevet

Enig i det. Hadde sett for meg full hjernevask av min fremtidige mann for å få ham likestilt og engasjert. Og så kom han slik, helt av seg selv. Fabelaktig :)

• Liker 1
Skrevet

Dere har ikke tenkt på at det er straffen for at mannen blir dratt med på tur til helvete da? At det er overlevelsesmekanismen som slår inn? IKEA er og blir en manns største mareritt... :ler:

TS. LOL!:D HAHA! Jeg er dame og liker IKKE IKEA. Men med baby på vei, så må en jo fikse litt ting der. Mannen liker IKEA bedre enn meg. Et annet spm som nå melder seg er hvorfor i huleste hele familien på på IKEA? Kan ikke bare en av de reise, og den andre være heime med ungene? Det er jo arbeidsfordeling det...ser så tungvindt og styrete ut spør du meg, men det er min mening da. Vil heller gjøre kvalitetsting sammen med familien enn å gnåle rundt der...

• Liker 2
Skrevet

Det er nok veldig mange menn som bare er "tivolipappaer". De kan leke med ungen og så lenge ungen er blid og fornøyd gidder de være med det, men med en gang det griner, bæsjer, våkner om natta o.s.v, så er det mor som må overta.

Men, det er også en del mødre som er veldig stae og skal gjøre alt selv, slik at far blir litt tilsidesatt.

Anonym poster: 9fc16245529a971bfa2c072b2b3acb0a

• Liker 4
Skrevet

1. veldig mange fedre får kjeft av barnets mor samt beskjed om "sånn gjør du ikke!", "det der er feil!", "gjør det slik jeg bruker!" etc. Type kontrollfreaker, spesielt førstegangsmødre som er stappfulle av hormoner. Om et barn eller en voksen blir behandlet slik slutter denne å ta initiativ. Ser man derimot mange av disse fedrene alene med barna og moren er langt pokker unna og ikke kan blande seg inn så funker ting langt bedre. Med unntak av de som har blitt så underkuet at de ikke har et fnugg om hva de skal gjøre uten at kona forteller dem det.

2. noen mannfolk er vokst opp med først en mamma som ordner alt for dem og deretter samboeren. De har aldri måttet tørke seg bak ørene og oppfører seg derfor deretter

3. fyren er møkklei av å bli dratt med på ikea i timesvis og synes kona kan ta hånd om "ubehagelighetene" :P (litt humoristisk ment her da selvsagt)

4. menn stresser mindre og ser på endel ting som bagateller som kvinner annser som viktige. Har sett mange eksempler der hvor et par kan ha helt forskjellige meninger om hva som er skittent og rotete. Hvem som har "rett" vil jo da være subjektivt.

• Liker 8
Skrevet

Det er nok veldig mange menn som bare er "tivolipappaer". De kan leke med ungen og så lenge ungen er blid og fornøyd gidder de være med det, men med en gang det griner, bæsjer, våkner om natta o.s.v, så er det mor som må overta.

Men, det er også en del mødre som er veldig stae og skal gjøre alt selv, slik at far blir litt tilsidesatt.

Anonym poster: 9fc16245529a971bfa2c072b2b3acb0a

TS. "Tivolipappa". Fantastisk og ikke minst beskrivende begrep om hva jeg tok opp:D HAHA! Mødre som ikke slipper menn til, har seg selv å takke og er i mine øyne noen nek. Samtidig bør en mann med tak i ikke gi seg dersom mor insisterer på å ta alt. Det blit lett en ond sirkel. Jeg har bestemt meg for at når vi får barn om noen uker, så skal jeg holde meg LANGT unna mannen når han skal ordne med babyen. Vi er like uerfarne begge to, og jeg hadde selv klikka dersom han hadde hengt over meg og kontrollert hva jeg gjorde. I et godt forhold har en tillitt til at den andre gjør så godt den kan!

• Liker 1
Skrevet

Guybrush: Enig med du! :biggrin: Hilsen TS.

• Liker 1
Skrevet

Da kan jo mannen hute seg å kjøpe julegavene selv!

Skrevet

1. veldig mange fedre får kjeft av barnets mor samt beskjed om "sånn gjør du ikke!", "det der er feil!", "gjør det slik jeg bruker!" etc. Type kontrollfreaker, spesielt førstegangsmødre som er stappfulle av hormoner. Om et barn eller en voksen blir behandlet slik slutter denne å ta initiativ. Ser man derimot mange av disse fedrene alene med barna og moren er langt pokker unna og ikke kan blande seg inn så funker ting langt bedre. Med unntak av de som har blitt så underkuet at de ikke har et fnugg om hva de skal gjøre uten at kona forteller dem det.

2. noen mannfolk er vokst opp med først en mamma som ordner alt for dem og deretter samboeren. De har aldri måttet tørke seg bak ørene og oppfører seg derfor deretter

3. fyren er møkklei av å bli dratt med på ikea i timesvis og synes kona kan ta hånd om "ubehagelighetene" :P (litt humoristisk ment her da selvsagt)

4. menn stresser mindre og ser på endel ting som bagateller som kvinner annser som viktige. Har sett mange eksempler der hvor et par kan ha helt forskjellige meninger om hva som er skittent og rotete. Hvem som har "rett" vil jo da være subjektivt.

Jeg sier meg enig med Guybrush i disse betraktningene. Han har en haug med gode poenger her.

• Liker 3
Skrevet

Tror menn melder seg ut idet de går inn på IKEA, og derfor allerede er helt borte når ungene begynner å utagere.

Skrevet

I alle fire eksemplene dine er det altså damene som har skylden ... ;) Det blir jammen meg litt for enkelt.

• Liker 5
Skrevet

Det er slik en del menn foretrekker å oppføre seg, og hvis de får lov av kona, så holder de på slik, men dette behøver ikke kvinnene å finne seg i. De må sette foten ned og stramme opp mannen sin, så blir ting annerledes, skal du se.

Skrevet

Nr 3 er ikke så veldig uvanlig her i huset. Jeg sier klart i fra at om vi på død og liv skal dra med barna på kjøpesenter o.l så får kona ta ansvar for dem. Jeg har ikke noe i mot å ha dem her hjemme om hun vil handle ting til huset eller seg selv, men jeg forstår hvorfor barna blir grinete og vanskelige etter X antall timer mens mor er på jakt etter en kommode.

I mine øyner handler det vel så mye om at mor skal forstå hva hun legger opp til og ta konsekvensene av det selv når hun ikke er det minste interessert i å høre på mine innvendinger.

Anonym poster: a2cda0a9efb6599854a431d63257e432

Skrevet

I alle fire eksemplene dine er det altså damene som har skylden ... ;) Det blir jammen meg litt for enkelt.

Det kommer vel an på øynene som leser. Jeg tolker det ikke som at det er damene som har skylda i de fire punktene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...