Gå til innhold

Navneendring. Best å ta dette før vigelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, min samboer og jeg skal gifte oss om 5 mnd. Vi har ikke sendt inn prøvningsattesten enda, da den kun er gyldig i 4 mnd.

Jeg skal ta han sitt etternavn og tenkte å skifte etter vi har gift.

Har nå lest at noen skifter FØR man gifter seg, så får man rett navn på vigelse attesten med en gang. Har dette noe å si?

Jeg oppfyller kravet om at jeg kan ta hans navn, selv om vi "bare" er samboere.

Takk!

Anonym poster: c8dd702d95ea48323c0da41a7e3ac650

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan skifte før vigselen så gjør det. Da jeg giftet meg hadde mannen et så spesielt navn at de kun tillot meg å skifte med god grunn, feks vigselsattest. :)

Anonym poster: 5460c8144788828fa0be044fbc153c40

Skrevet

Vi skiftet etter vielsen siden vi giftet oss i utlandet. Det tok 2 uker fra vi sendte inn skjema til vi fikk i posten at det var registrert. Jeg tror du bare må gjøre det som føles enklest og greit for dere hvis det da ikke betyr noe spesielt for deg at det nye navnet står på vigselsattesten, da gjør du det på forhånd. Slik jeg ser det er det det eneste som er forskjellen; nye eller gamle navnet på vigselsattesten.

Skrevet

Ok, så det er ingen "fordel" med å bytte navn før man sender inn papirene (prøveattesten)?

Anonym poster: c8dd702d95ea48323c0da41a7e3ac650

Skrevet

Det har egentlig ingenting å si når du bytter navn. Det eneste du må være obs på er dersom du skal ut å reise i perioden, da må Pass/legitimasjon og billett ha samme navn. Bytt navn når du har tid til alt styret rundt å bytte navn på jobb,e -mail, bankkort, pass, informere alle kontakter, og så videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...