AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Hei. Jeg skulle steke lammelår i går, langstekt, så tok litt tid før det ble varmt og lukten spredde seg. Mens jeg hadde lammelåret i ovnen, lå hunden å sov. Plutselig setter hunden seg opp, nistirrer på kjøkkenet, og setter i gang å ule! Det fortsetter med at hunden begynner å skjelve, pipe, ule, sniffe i lufta, samt stirre mot kjøkkenet. Først trodde jeg kanskje det var en rakett eller lignende, men hunden roet seg ikke. Tok til slutt lammelåret ut av ovnen, og da spant hunden over sofaen, og rett opp i overetasjen. I natt oppførte hunden seg helt normalt (soverom oppe) men så fort vi kom ned, satte det i gang igjen. Så da la jeg lammelåret ut, og hunden roet seg. Nå er hunden redd for å gå inn på kjøkkenet, selv om det har blitt bedre utover dagen. Gav også litt lammelår til hunden, veldig skeptisk, men det gikk ned til slutt. Hva i all verden kan dette ha vært? Er det noen som har vært borti noe lignende? Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Et gjenferd som er over gjennomsnittlig glad i lammelår kjente ferten av maten og har nå flyttet inn på kjøkkenet deres! Anonym poster: 2835fdbd4236080f800247fbc36c27cb 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Jeg vet om en hund som ble stresset og redd da eieren kokte fårikål. Det eneste eieren kunne komme på var at hunden var "strømmet" på sau tidligere, så hun var livredd sauer etter det. Mulig den kjente sauelukten i fårikålen... Hvem vet.... Anonym poster: e9d6373dba4bd92f3e5c556eeabab25b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #4 Skrevet 28. desember 2012 Et gjenferd som er over gjennomsnittlig glad i lammelår kjente ferten av maten og har nå flyttet inn på kjøkkenet deres! Anonym poster: 2835fdbd4236080f800247fbc36c27cb Haha, ja, er så man nesten kan lure på om lukten sev helt til den andre siden. :gjeiper: Jeg vet om en hund som ble stresset og redd da eieren kokte fårikål. Det eneste eieren kunne komme på var at hunden var "strømmet" på sau tidligere, så hun var livredd sauer etter det. Mulig den kjente sauelukten i fårikålen... Hvem vet.... Anonym poster: e9d6373dba4bd92f3e5c556eeabab25b Det bunner ikke i traumer, hunden har aldri noen sinne sett sauer eller hatt alvorlige hendelser i livet. Men godt mulig det er noe med lukten som trigger. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #5 Skrevet 28. desember 2012 Hunden har aldri tidligere vært redd for kjøkkenet heller, dilter alltid inn etter meg i håp om å få måt. Bodd her i flere år. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #6 Skrevet 28. desember 2012 Er det noen som vet om lukten oå lammelår kan få en hund til å reagere? Kan ikke fatte hva annet det skulle ha vært.. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #7 Skrevet 28. desember 2012 dytt. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
Gjest BC-jenta Skrevet 28. desember 2012 #8 Skrevet 28. desember 2012 HAHAHA:D Hunder gjør ofte litt merkelige og bisarre ting. Bikkja mi liker IKKE at jeg gjør husarbeid noen ganger. Ho blir rett og slett potte sur og gjemmer seg:D Og så liker ho ikke flasker med hårskum eller hårspray (!) og kunne sikkert sleika i seg en flaske med body lotion om ho hadde hatt mulighet. Raring. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #9 Skrevet 28. desember 2012 HAHAHA:D Hunder gjør ofte litt merkelige og bisarre ting. Bikkja mi liker IKKE at jeg gjør husarbeid noen ganger. Ho blir rett og slett potte sur og gjemmer seg:D Og så liker ho ikke flasker med hårskum eller hårspray (!) og kunne sikkert sleika i seg en flaske med body lotion om ho hadde hatt mulighet. Raring. Haha, så rar, godt det ikke bare er min. :gjeiper: Men aldri noen sinne hørt om hunder som er redd for mat altså.. Hunden gikk inn for å spise isted (etterlitt overtaling), og det gikk greit. Får satse på at jeg ikke har skremt vann av hunden på noen måte. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
Gjest BC-jenta Skrevet 28. desember 2012 #10 Skrevet 28. desember 2012 Haha, så rar, godt det ikke bare er min. :gjeiper: Men aldri noen sinne hørt om hunder som er redd for mat altså.. Hunden gikk inn for å spise isted (etterlitt overtaling), og det gikk greit. Får satse på at jeg ikke har skremt vann av hunden på noen måte. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499 Nei, det er ikke alltid det er en lett forklarbar årsak til dyrenes atferd. Men det var nok noe den kicka på tror jeg. Hvilken rase er det? Kan jo hende det kan forklare noe. Selv har jeg border collie, og de kan gjøre masse sært. De glor sinnsykt masse. Bikkja mi kan bare stille seg opp foran meg om jeg ligger i sofaen for å stirre på meg. Og sånn kan ho stå en stund og "glise". Det er ikke gjeterblikk jeg snakker om (der de står i en slags angreps-liknende posisjon), men bare rein stirring. LOL 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #11 Skrevet 28. desember 2012 Nei, det er ikke alltid det er en lett forklarbar årsak til dyrenes atferd. Men det var nok noe den kicka på tror jeg. Hvilken rase er det? Kan jo hende det kan forklare noe. Selv har jeg border collie, og de kan gjøre masse sært. De glor sinnsykt masse. Bikkja mi kan bare stille seg opp foran meg om jeg ligger i sofaen for å stirre på meg. Og sånn kan ho stå en stund og "glise". Det er ikke gjeterblikk jeg snakker om (der de står i en slags angreps-liknende posisjon), men bare rein stirring. LOL Hehe, hørtes nesten litt ekkelt ut. Hunden er 6 år gammel, blanding av flat coated retriever og engelsk setter. Hunden har hatt mye rart for seg gjennom tiden, men aldri på denne måten. Store blafrende flagg, høye lyder som i raketter ol. Men som sagt ikke mat, egentlog er bikkja et stort matvrak. :gjeiper: Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
Gjest BC-jenta Skrevet 28. desember 2012 #12 Skrevet 28. desember 2012 Hehe, hørtes nesten litt ekkelt ut. Hunden er 6 år gammel, blanding av flat coated retriever og engelsk setter. Hunden har hatt mye rart for seg gjennom tiden, men aldri på denne måten. Store blafrende flagg, høye lyder som i raketter ol. Men som sagt ikke mat, egentlog er bikkja et stort matvrak. :gjeiper: Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499 Jeg tippa det var en setter! Med mindre du skrev det tidligere i tråden? Det er jo jakthund da! Flat coater er jo også det. Kanskje det rett og slett var en lukt som trigga jakt-instinktet? Veit ikke jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #13 Skrevet 28. desember 2012 Haha. Så søt liten krabat. Hunder er fantastiske med alle "særhetene" sine. Anonym poster: 8379b3d656a9ae348ace036553f978a8 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #14 Skrevet 28. desember 2012 Jeg tippa det var en setter! Med mindre du skrev det tidligere i tråden? Det er jo jakthund da! Flat coater er jo også det. Kanskje det rett og slett var en lukt som trigga jakt-instinktet? Veit ikke jeg... Ikke skrivd rase tidligere nei. Neida, er nok en del jaktinstinkter i hunden, men å bli hel fra seg, gjemme seg å skjelve er jo ikke helt gode egenskaper. :gjeiper: Haha. Så søt liten krabat. Hunder er fantastiske med alle "særhetene" sine. Anonym poster: 8379b3d656a9ae348ace036553f978a8 Det er helt sant. Men fikk jo direkte dårlig samvittighet her jeg satt, hadde jeg visst hvordan reaksjon dette kunne skape, hadde jeg nok droppet hele låret. :gjeiper; Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
Gjest BC-jenta Skrevet 28. desember 2012 #15 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Bikkja mi var dritredd for presenninger en periode. Knurra, flekka tenner osv om ho så en presenning. Samme med traktoregg.Eller høyballer pakka inn i hvit plast som det kanskje heter. Bare fortsett å lag den type mat du. Tren hunden på å ligge i ro, og gi masse godtbiter og ros:)Da lærer den seg til at lammelår ikke er så veldig farlig;) Endret 28. desember 2012 av BC-jenta 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #16 Skrevet 28. desember 2012 Bikkja mi var dritredd for presenninger en periode. Knurra, flekka tenner osv om ho så en presenning. Samme med traktoregg.Eller høyballer pakka inn i hvit plast som det kanskje heter. Bare fortsett å lag den type mat du. Tren hunden på å ligge i ro, og gi masse godtbiter og ros:)Da lærer den seg til at lammelår ikke er så veldig farlig;) Rare dyra og alt de finner ut av er skummelt. Ja, lammelåret ligger i kjøleskapet nå, tror jeg skal fortsette med å skjære av noen biter til bikkja, så ut som om de smakte godt når jeg gav tidligere i dag. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499 1
Skywalker Skrevet 28. desember 2012 #17 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jeg tror hunden reagerte på en spesiell lyd. Kanskje høyfrekvent, en lyd mennesker ikke hører. Kanskje lyden kom fra stekeovnen? Brukte du steketermometer? Kankje kjøttet ga fra seg "rare lyder" (som høyepipetoner) fra hullet der steketermometeret er stukket inn (fra damptrykk)? Jada, jeg vet at det høres søkt ut, men siden hunden oppførte seg som om den var skremt, og det virket jo som den var skremt av noe dere ikke kunne se eller høre? Hunden hørte det nok, og kan bli skremt når den ikke vet hvor lyden kommer fra eller hva som lager den. Vi hadde i min barndom en gang i 60-årene en katt som rømte stua hver gang den gamle TV'n ble skrudd på. Og nei, det ver ikke fordi den ikke likte programmene, selv om det bare var NRK den gang, men apparatet var et sånt et som ga fra seg en høyfrekvent pipelyd. Som barn kan man gjerne høre slike lyder, og jeg hørte det samme som katten. Det gjorde ingen av de voksne. Endret 28. desember 2012 av Skywalker 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #18 Skrevet 28. desember 2012 Jeg tror hunden reagerte på en spesiell lyd. Kanskje høyfrekvent, en lyd mennesker ikke hører. Kanskje lyden kom fra stekeovnen? Brukte du steketermometer? Kankje kjøttet ga fra seg "rare lyder" (som høyepipetoner) fra hullet der steketermometeret er stukket inn (fra damptrykk)? Jada, jeg vet at det høres søkt ut, men siden hunden oppførte seg som om den var skremt, og det virket jo som den var skremt av noe dere ikke kunne se eller høre? Hunden hørte det nok, og kan bli skremt når den ikke vet hvor lyden kommer fra eller hva som lager den. Vi hadde i min barndom en gang i 60-årene en katt som rømte stua hver gang den gamle TV'n ble skrudd på. Og nei, det ver ikke fordi den ikke likte programmene, selv om det bare var NRK den gang, men apparatet var et sånt et som ga fra seg en høyfrekvent pipelyd. Som barn kan man gjerne høre slike lyder, og jeg hørte det samme som katten. Det gjorde ingen av de voksne. Takk for svar. Jeg tror ikke det var lyd, har hatt den samme ovnen i et par år nå, og kjøttet var godt tint før steking. Men jeg vet selvfølgelig ikke med sikkerhet. Hunden ble sprang lykkelig mot meg når jeg kom med noen skiver, helt til hunden nesten var fremme, bråstoppet, snuset, å løp opp. Men selvfølgelig kan lukten forbindes med noe skummelt (lyder etc), men bikkja yar sniffet ut i lufta flere ganger i dag, og pleier å roe seg relativt kjapt om det er lyder o.l som har utløst noe tidligere. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #19 Skrevet 1. januar 2013 Takk for svar. Jeg tror ikke det var lyd, har hatt den samme ovnen i et par år nå, og kjøttet var godt tint før steking. Men jeg vet selvfølgelig ikke med sikkerhet. Hunden ble sprang lykkelig mot meg når jeg kom med noen skiver, helt til hunden nesten var fremme, bråstoppet, snuset, å løp opp. Men selvfølgelig kan lukten forbindes med noe skummelt (lyder etc), men bikkja yar sniffet ut i lufta flere ganger i dag, og pleier å roe seg relativt kjapt om det er lyder o.l som har utløst noe tidligere. Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499 Det virker som bikkja di tror du har stekt en hund, og ikke et lam? Kanskje hunden levde et av sine forrige liv i kina? Anonym poster: 2a097ea2609b8bb190a38402e7ddd48f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #20 Skrevet 1. januar 2013 Hehe, hørtes nesten litt ekkelt ut. Hunden er 6 år gammel, blanding av flat coated retriever og engelsk setter. Hunden har hatt mye rart for seg gjennom tiden, men aldri på denne måten. Store blafrende flagg, høye lyder som i raketter ol. Men som sagt ikke mat, egentlog er bikkja et stort matvrak. :gjeiper: Anonym poster: ec9981484dbf2ad41ecfffc52d4c1499 Kanskje det er ett jaktinnstinkt som slo inn? Anonym poster: 67acc750c00b889faed19bc96299c1e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå