Gjest David John jr. Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Det er vel et uttrykk som omhandler det å sko seg på andres ulykke som noe man ikke gjør. Jeg ble neste litt kvalm faktisk (håper det ikke bare er jule-influensaen) da jeg i dag snublet over denne bloggen: http://www.linestrandvik.no/ Hvordan reagerer andre?
Gjest Someoneelse Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Det er vel et uttrykk som omhandler det å sko seg på andres ulykke som noe man ikke gjør. Jeg ble neste litt kvalm faktisk (håper det ikke bare er jule-influensaen) da jeg i dag snublet over denne bloggen: http://www.linestrandvik.no/ Hvordan reagerer andre? Jeg leste innlegget: 7 grunner til at vi ikke skiller oss i tide . Jeg har hørt som rådgivningstjenester som hjelper folk å finne sammen og orke å bygge bro over ulikheter og uoverenstemmelser, men dette var nytt. Uff, ekkelt.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Jeg vil ikke utale meg om hun har noe fornuftig å komme med eller om det er ren svindel, men det kan høres ut som noen som utnytter at andre er i en desperat og vanskelig situasjon. På den andre siden kan det kansje være gunstig for noen å få oppsumert situasjonen fra en objektiv side fordi en selv kansje ikke er istand til å ta et rasjonelt valg pga sterke følelser og dermed har dette tilbudet muligens en faktisk nytteverdi. Ville aldri selv meldt meg på et slikt kurs da jeg ikke tror at hun har noe bedre grunnlag enn meg til å ta en avgjørelse om mine personlige forhold. Det var vell overpiset dette her, hva kan hun gi en for 11500 ? Hørtes merkelig ut og mine interne svindel alarmer uler. Vil si at denne tjenesten uavhengig av hvilken nytteverdi den faktisk har er ganske uskyldig sammeliknet med langt værre ting som garantert er ren svindel som praktiseres lovlig, f eks tjesester fra "synske", alternativ medisin osv. Vil ikke gå ut å dømme dette tilbudet da jeg ikke har nok informasjon om det. Det er greit å selge tjenester til folk i vanskelige og desperate situasjoner, så lenge en ikke utnytter seg av deres situasjon ved å enten overprise (Virker som dette er tilfellet her) eller å tilby en tjeneste som ikker virker (Også mulig at dette gjelder her, men det er ikke like opplagt som ved spåkoner og alternativ medisin).
Gjest Sarah Skrevet 28. desember 2012 #4 Skrevet 28. desember 2012 Jeg vil ikke utale meg om hun har noe fornuftig å komme med eller om det er ren svindel, men det kan høres ut som noen som utnytter at andre er i en desperat og vanskelig situasjon. På den andre siden kan det kansje være gunstig for noen å få oppsumert situasjonen fra en objektiv side fordi en selv kansje ikke er istand til å ta et rasjonelt valg pga sterke følelser og dermed har dette tilbudet muligens en faktisk nytteverdi. Ville aldri selv meldt meg på et slikt kurs da jeg ikke tror at hun har noe bedre grunnlag enn meg til å ta en avgjørelse om mine personlige forhold. Det var vell overpiset dette her, hva kan hun gi en for 11500 ? Hørtes merkelig ut og mine interne svindel alarmer uler. Vil si at denne tjenesten uavhengig av hvilken nytteverdi den faktisk har er ganske uskyldig sammeliknet med langt værre ting som garantert er ren svindel som praktiseres lovlig, f eks tjesester fra "synske", alternativ medisin osv. Vil ikke gå ut å dømme dette tilbudet da jeg ikke har nok informasjon om det. Det er greit å selge tjenester til folk i vanskelige og desperate situasjoner, så lenge en ikke utnytter seg av deres situasjon ved å enten overprise (Virker som dette er tilfellet her) eller å tilby en tjeneste som ikker virker (Også mulig at dette gjelder her, men det er ikke like opplagt som ved spåkoner og alternativ medisin). Ho skriv sjølv på sida si: Jeg har også stått ovenfor valgets kvaler, både i kjærlighetsrelasjoner og i jobb. Jeg har mange ganger spurt meg selv: “Skal jeg bli eller skal jeg gå?” Tidligere gjorde jeg det andre ville, men jeg merket hvor feil det ble for meg. Jeg ble rett og slett deprimert av det. Gradvis har jeg begynt å gjøre det jeg selv vil. Og da blir det veldig riktig på alle måter. Jeg trodde jeg ikke visste hva jeg ville, men egentlig var det fryken som stoppet meg. Den store utfordringen var å stole på magafølelsen. Øvelse gjør mester. Jeg har forlatt en god utdanning og utsikter til en “lysende karriere”, til fordel for å være selvstendig og gjøre det jeg brenner for. Jeg forlot også faren til barna mine for knapt et år siden. Eg tykkjer dette blir litt merkeleg eg og. Objektiv rådgjevning vil eg ikkje kalla det, meir ein kostbar dytt i ryggen for å dumpa partner og born kanskje?
Gjest Svampebob1 Skrevet 28. desember 2012 #5 Skrevet 28. desember 2012 Det er vel et uttrykk som omhandler det å sko seg på andres ulykke som noe man ikke gjør. Jeg ble neste litt kvalm faktisk (håper det ikke bare er jule-influensaen) da jeg i dag snublet over denne bloggen: http://www.linestrandvik.no/ Hvordan reagerer andre? Det som driver hele samfunnet er penger. Slikt finner man overalt rundt oss. Du har og de som har skapt sin egen bransje og som tjener penger på menneskers uvitenhet ved å fyre opp under frykt og fordommer.
mckinley Skrevet 28. desember 2012 #6 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jeg må si jeg ikke forstår hva du blir kvalm av her. Dama kunne godt virket mer troverdig ved å påkoste seg bedre nettside, bedre kamera og redigering, særlig til den høye prisen hun tar for kursene sine. Men for meg fremstår hun som ei sympatisk dame. Prisen er jo alt for høy, men "å sko seg på andres usikkerhet og ulykke"... Altså, hva er det psykologer gjør, da? Det fins alltid mennesker som trenger råd eller å bli lyttet til og de som driver med dette trenger jo betaling i like stor grad som folk i andre yrkesgrupper. Jeg opplever heller ikke at hun vil oppfordre alle til å forlate partneren sin, hun forteller jo bare selv at hun gjorde det, og hva vet vi om hvilke grunner hun hadde til det? Mange av oss skulle forlatt mannen eller kona vår for lengst, men blir kanskje i feighet eller frykt. Jeg syns ikke det er noe prisverdig ved å bli i et forhold man ikke trives i og det er i tillegg lett å glemme hvor mange mennesker vi er her på jorden. Det er så enkelt å bli av vane eller pliktfølelse, og det er så vanskelig å forestille seg at man kanskje har det bedre alene. Endret 28. desember 2012 av mckinley 1
Gjest David John jr. Skrevet 28. desember 2012 #7 Skrevet 28. desember 2012 Jeg må si jeg ikke forstår hva du blir kvalm av her. Dama kunne godt virket mer troverdig ved å påkoste seg bedre nettside, bedre kamera og redigering, særlig til den høye prisen hun tar for kursene sine. Men for meg fremstår hun som ei sympatisk dame. Prisen er jo alt for høy, men "å sko seg på andres usikkerhet og ulykke"... Altså, hva er det psykologer gjør, da? Det fins alltid mennesker som trenger råd eller å bli lyttet til og de som driver med dette trenger jo betaling i like stor grad som folk i andre yrkesgrupper. Jeg opplever heller ikke at hun vil oppfordre alle til å forlate partneren sin, hun forteller jo bare selv at hun gjorde det, og hva vet vi om hvilke grunner hun hadde til det? Mange av oss skulle forlatt mannen eller kona vår for lengst, men blir kanskje i feighet eller frykt. Jeg syns ikke det er noe prisverdig ved å bli i et forhold man ikke trives i og det er i tillegg lett å glemme hvor mange mennesker vi er her på jorden. Det er så enkelt å bli av vane eller pliktfølelse, og det er så vanskelig å forestille seg at man kanskje har det bedre alene. Tja - noen vil kanskje til og med mene at det å forlate partneren også er feighet ....
mckinley Skrevet 28. desember 2012 #8 Skrevet 28. desember 2012 Tja - noen vil kanskje til og med mene at det å forlate partneren også er feighet .... Ja, det er klart. Men det blir jo for dumt å snakke så generelt om parforhold. Alle har sin historie. Men dette med å sko seg på andres ulykke - det gjør i så fall tannleger og leger også.
Gjest David John jr. s Skrevet 28. desember 2012 #9 Skrevet 28. desember 2012 Tannleger og leger har en kvalitetssikret akademisk utdannelse for å utøve yrket sitt. I tillegg følges de opp av tilsyn, lover og regler. Dessuten er de i liten grad følelsesmessige innvolvert i diagnose og oppfølging. Jeg synes sammenlikningen din er litt vel drøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå