Redlady Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Jeg har da argumentert opp og ned for edelgran fordi den drysser mindre. Så i år har jeg kjøpt edelgran. Jeg har gjort det som står i boken om hvordan det skal holdes. Det stod på snikkerboden en natt, så sagde jeg av nederste del, satt det i lunkent vann, og det stod i gangen en natt. Jeg sagde av bunnen en gang til ca 2 cm, og hadde det oppi varm vann før jeg tok det inn i stuen. Og jeg har sjekket nå hver dag at det har vann. Men nå virker det som om det ikke drikker vann i det hele tatt og det drysser verre enn grantreet vi hadde for to år siden, som vi glemte å vanne underveis.... Er det håp? Noen med gode tips? Hvordan få treet til å begynne å drikke igjen?
Gjest Doh Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Jeg er absolutt ingen juletreekspert, men kan det være at juletreet ble hugget litt tidlig slik at det holder på å dø? I så fall er det vel ingen ting å gjøre noe med dessverre. Ellers har jeg ikke noen råd til deg siden det høres ut som om dere har gjort alt riktig. Har vel bare vært uheldige med treet....
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Jeg pleier sage av treet minst 5 cm før jeg setter det på fot. 2 cm blir litt lite.Mine edelgraner drysser aldri. Det er ikke så lett å sage av mer når det først står der med pynt og stas, så da har jeg dessverre ikke så mye råd til deg. Anonym poster: efa7c47b471a6b4343b7882f19e3a0ff
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #5 Skrevet 28. desember 2012 Trærne trenger rust, da får de mer næring. Hvert år stapper jeg en rusten hestesko nedi juletrefoten sammen med vannet, og treet drysser aldri. Anonym poster: 6ccec577e0d1718da38103f3cf3b88f8 1
Akacia Skrevet 28. desember 2012 #6 Skrevet 28. desember 2012 kan det være at juletreet ble hugget litt tidlig slik at det holder på å dø? Slenger meg på denne. Har det begynt å drysse på den måten nå er nok "alt håp" ute. Det anbefales at man rister treet godt før man kjøper det, for å sjekke om det drysser allerede da. I tillegg bør man spørre når det ble hugget. Synd at det gikk slik første året med edelgran
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #7 Skrevet 28. desember 2012 Hm, høres rart ut. V har vanlig grantre, da jeg synes det er penest og det er jo det tradisjonelle norske, og vårt drysser lite. Jeg kjøpte det fra et utendørssalg. Lot det stå utenfor utgangsdøren (regner med det er litt varmere inntil husveggen) i ca 2 timer, før jeg tok det rett inn i den varme stuen. Pyntet det samme kveld med lys og alt. Har vært flink å vanne det, og vanner vanligvis med kaldt vann. Treet jeg kjøpte var hugget samme dag, vet ikke om det har noe å si. Slik som dette har jeg gjort det i tre år nå, og aldri har jeg opplevd mye dryss eller at treet visner. Jeg har hverken utendørsbod/garasje eller god tålmodighet, og det er grunnen til at jeg gjør det slik jeg gjør det hehe. Anonym poster: 8a6c49c6d57b988098f63d1e844b0dcc
Schadenfreude Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 Noe er galt med treet. Antagelig hugget for lenge siden. Edelgrana her har ikke krysset en eneste nål, men fjorårets var helt katastrofe.. Kjøper ikke gran av den selgeren igjen, mao. Nettopp fordi vi har hatt litt kjipt erfaringer så setter vi alltid opp treet tidsnok til at vi kan klage på det dersom det krysset etter et par dager.
skrue Skrevet 30. desember 2012 #9 Skrevet 30. desember 2012 Dårlig eksemplar. Jeg har hatt edelgran i over ti år nå og de drysser så å si ikke. Står inne til 20. dag jul og kan bli knusktørre, men de drysser ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå