Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et dilemma: min mann jobber på en arbeidsplass hvor de er 3 ansatte. Min mann, en vikar som nå er blitt syk (feber etc) og en som er sykemeldt. Mannen min har jobbet masse ekstra i julen for å ha fri i dag, i morgen og nyttårsaften. Han har jobbet fra 10-20 flere dager, og flere søndagsåpent samt nattåpent. Nå har altså en blitt syk, og sjefene mener mannen må på jobb. Problemet er at vi venter gjester, og mannen skal stå for matlaging etc. Vi har småbarn, og han mister mye tid med de når han hele tiden må jobbe ekstra. Jeg, og han begynner å bli veldig frustrert over situasjonen, og lurer på om de kan tvinge han til å dra på jobb i dag, når han har sagt fra allerede i går at han dessverre ikke har mulighet?? (Beklager at jeg skriver uten avsnitt, men jeg får ikke skiftet linje på KG :klo: )

Anonym poster: 8eea4fa35ffb4d2e133a9433f04a5e51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, med mindre han er helsepersonell og det er fare for liv og helse, så kan han ikke tvinges. Snakk med leder/fagforening hvis det ikke respekteres at han blir hjemme når han faktisk har fri

Anonym poster: 231e86f6a208944e6a4862ce18c99667

• Liker 7
Skrevet

Tror nok det kommer ann på om han har godkjent ferie eller bare fri.

Har han kun fri, ser det ut som han kan bli beordret på jobb siden det er ingen andre som kan jobbe pga sykdom.

Skrevet

TS her: nei, han jobber i butikk.... vet ikke hva vi skal gjøre :(

Skrevet

nei, man kan ikke pålegges arbeid, med mindre det er snakk om liv og helse, og i alle fall ikke når man har fyllt opp arbeidsprosenten sin, eller ikke har en fast arbeidsprosent. Det er i alle fall slik jeg har forstått det. (jeg er ansatt på 10%, og kan jobbe 100, men kan ikke tvinges over 10)

Anonym poster: 7bbe1bdb8c826a4c146fa5cab90f37d9

• Liker 6
Skrevet

Ikke i butikk. Han kan ikke pålegges å jobbe mer enn den prosenten/timetallet som står i kontrakten, alt ut over dette er frivillig. Har bedriften problemer med mye sykdom, er det opp til dem å ansette ekstrahjelper eller tilkallingsvikarer, da det er åpenbart at bedriften ikke klarer seg slik ståa er i dag. Mannen din har ingen plikt, verken moralsk eller juridisk, til å stille opp.

• Liker 10
Skrevet

Og dette er ikke første gang for å si det sånn. Han har ikke ferie nei, kun fri...

Skrevet

Okei, men da har den j... jobben hans helgardert seg, for de to som er fast ansatt får 100 % lønn, men jobber litt under dette, for at de må steppe inn ved slike tilfeller. MEN problemet er jo at det skjer hele tiden, enten når det er ferier, eller noen er i permisjon/er sykemeldt etc må den andre ofte jobbe dobble vakter etc.De skulle ha et møte i høst ang nye kontrakter etc, men det er jo seff utsatt på ubestemt tid.

Skrevet

I slike tilfeller kan man evt. lyve om at man allerede har reist bort, og at man dessverre ikke rekker tilbake for å jobbe.

Anonym poster: a076d846d22ff3c38e85c4c0e82e5508

• Liker 5
Skrevet

Han får dra en spansk en i dag og si at han er hjemme alene med barna disse dagene, og desverre ikke kan jobbe grunnet manglende barnepass. Til senere så lar han være å ta telefonen når de ringer fra arbeidsplassen, evt. alltid være bortreist eller har tatt en pils eller to om han svarer.

De kan for øvrig ikke beordre så lenge det ikke er fare for liv eller helse.

Turuns skal for øvrig være klar minimum 14 dager før vakt, og de som jobber 100% har krav på å bli satt opp til alle sine timer med like god varsel som alle andre.

Anonym poster: e7845b0e467d42bdf3330e461000552f

• Liker 8
Skrevet

Spiller ingen rolle. Det er ikke hjemmel i lovverket til å kommandere et menneske på jobb (unntaket er for helsepersonell når det er fare for liv og helse - altså hver gang de forsøker å streike). Dersom han regner over alle overtidstimene sine samt dager han har måttet steppe inn, kan jeg tenke meg at han for lengst har oversteget 100 %, og da har han sitt fullstendig på det rene. Bedriften kan ikke kommandere folk til å jobbe. For øvrig enig med AB over; turnusen skal være klar minst to uker før vakten, og ift. AML skal de som har kontrakt på en viss prosent også settes opp til vakter i samsvar med denne prosenten. Man har ikke hjemmel til å "drive inn" vakter når det passer seg for bedriften - de skal også varsles på lik linje med turnusen, og skal være planlagte og godkjente på forhånd. Den typen vaktlistearbeid som du beskriver, TS, er faktisk direkte ulovlig, og vil bli slått hardt ned på at Arbeidstilsynet.

• Liker 3
Skrevet

Desverre ikke begrenset til kun helsepersonell. I verstefall kan det å nekte å møte på jobb når en er beordret være oppsigelsegrunn.

Det er noen krav som følger for å beordre. Det skal være et særlig og tidsavgrenset behov, forårsaket av uforutsett hendelse som forstyrrer eller truer med å forstyrre den jevne drift.

• Liker 1
Skrevet

men siden det er avspassering kn det vel trekkes tilbbake?

Skrevet

Dro han på jobb?

Anonym poster: 06cf23ab0f3a074d3be5da5a6bd8d4db

Skrevet

Dessverre så sa han i går, da han fikk beskjed om at vikaren var syk, at han hadde gjester i dag, og ikke hadde mulighet, dermed ikke mulig å lyve seg unna - og han er da en ærlig person. Han har mailet frem og tilbake med vaktliste ansvarlig i hele dag. De fikk tak i en annen vikar for tidligvakta, men dessverre må han dra på jobb fra 16-20. Vi har avlyst middagsbesøket og igjen, så mister han tid med barna, familien og venner :(

Skrevet

Ts over her forresten.

Skrevet

Desverre ikke begrenset til kun helsepersonell. I verstefall kan det å nekte å møte på jobb når en er beordret være oppsigelsegrunn.

Det er noen krav som følger for å beordre. Det skal være et særlig og tidsavgrenset behov, forårsaket av uforutsett hendelse som forstyrrer eller truer med å forstyrre den jevne drift.

Nei, det er det ikke.

• Liker 1
Skrevet

men siden det er avspassering kn det vel trekkes tilbbake?

han avspasserer vel ikke, han er ikke satt opp på vaktlisten/i turnusen til å jobbe disse dagene. Det skal også svært sterke grunner til for å trekke tilbake avtalt avspassering. kan sammenliknes med å trekke tilbake ferie.

• Liker 1
Skrevet

TS:

Nå ser det ut til at han må jobbe i morgen også - da hadde vi avtalt ribbemiddag med foreldrene mine og søstra og mannen - så da har vi måtte avlyse to julemiddager på to dager :(

FRUSTRERT!!

Skrevet

Han får ringe inn i morgen tidlig og si at han har fått noro-viruset. Når forholdene er som de er, så er det helt greit å ljuge.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...