Gå til innhold

Pergotime enkel kur..

Anbefalte innlegg

Gjest roseduft
Skrevet (endret)

Noen som har tatt/tar pergotime i hver syklus?

Jeg har kommet til min tredje pergokur, med pause mnd mellom første og andre kur. Uten el. Bør jeg alikevel ta en pause mnd før tredje kur, eller kan jeg ta to kurer etter hverandre?

Gynekolog har sagt en pause mnd mellom hver er mest vanlig, for å gi kroppen tid til å hente seg inn mellom hver gang, men flere andre sier at det ikke skadet å ta hver mnd heller. Er så delte meninger fra person til person, og fra gyno til gyno!

Del gjerne dine erfaringer og synspunkt :)

Endret av roseduft
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skader ikke å ta hver måned. Men mange får en bonus måned med eggløsning etter kur, derfor anbefales pausemåned.

Du må gjøre som din gynekolog anbefaler.

Har du fått påvist EL etter kur? Men ingen EL i pausemåned? Tar du da primolut før hver kur? Mulig du bør kreve litt mer løpende oppfølging fra gyn. Dersom EL ikke påvises vil du heller ikke få EL på neste kur, da må dosen økes.

Gjest roseduft
Skrevet

Det skader ikke å ta hver måned. Men mange får en bonus måned med eggløsning etter kur, derfor anbefales pausemåned.

Du må gjøre som din gynekolog anbefaler.

Har du fått påvist EL etter kur? Men ingen EL i pausemåned? Tar du da primolut før hver kur? Mulig du bør kreve litt mer løpende oppfølging fra gyn. Dersom EL ikke påvises vil du heller ikke få EL på neste kur, da må dosen økes.

Jeg fikk resept på 6 kurer, og måtte komme inn på dag 21 i syklusen første pergo mnd for å sjekke om jeg hadde fått el. Svaret var positivt.

Påfølgende mnd uten pergo, ingen utslag på el-tester, mensen kom som normalt.

Syklus 3 - andre pergorunde, ble gravid.. El-testene ble hvertfall aldri negative (cbd digital m smiley), tok da graviditetstest på cd 14 som viste Gravid 1-2! Har da hatt en utrolig tidlig el, hvor egget festet seg fort eller snertet innom slik hcg kom i kroppen? Eller at jeg faktisk var gravid forrige mnd, som resulterte i mens..hcg henger da igjen i kroppen og sakte men sikkert slår ut svakere og svakere på billigtester..? Di ble nærmest usynlige før tr dukket opp som avtalt på cd25!

Vil jeg trolig ha blitt befruktet forrige mnd, eller syklusen som var..? Var bare så rart at testene var så klart positiv kun 6 dager etter sisste pergotablett.. Kunne kanskje testet tidlige også vil jeg tro..for billigtestene var kjempe sterke i teststreken på graviditetstestene.. Fikk smiley 6 dager på rad, fom 2 dager etter kuren..testet ikke før..

Oppfølging fra gyno er elendig. Har ikke vært innom annet enn den ene blodprøven etter første kur for å påvise faktisk el.

Skrevet

Nå forutsetter jeg at jeg forstår deg rett.

Du får ikke eggløsning så tidlig på pergo, så den graviditeten har skjedd ved eggløsning som kom før ny pergokur. For fremtidien er det veldig viktig at du er sikker på at du ikke er gravid før du begynner på ny kur.

Uansett MÅ du kontakte gynekolog før du begynner på ny kur. De er ikke flinke til å løpe etter pasientene, så det er viktig at du ringer inn når du opplever positiv graviditetstest eller har spørsmål om når du skal begynne på ny kur.

Gjest roseduft
Skrevet

Nå forutsetter jeg at jeg forstår deg rett.

Du får ikke eggløsning så tidlig på pergo, så den graviditeten har skjedd ved eggløsning som kom før ny pergokur. For fremtidien er det veldig viktig at du er sikker på at du ikke er gravid før du begynner på ny kur.

Uansett MÅ du kontakte gynekolog før du begynner på ny kur. De er ikke flinke til å løpe etter pasientene, så det er viktig at du ringer inn når du opplever positiv graviditetstest eller har spørsmål om når du skal begynne på ny kur.

Hmm.. Ok, så da kan en graviditetstest slå ut som 1-2 uker 14 dager etter forrige mens..? Som da trolig var en spontanabort? Jeg får det bare ikke helt til å stemme.. Går det an og ha vanlig mensen med menssmerter og alikevel være gravid, eller er det hcg som tar såpass lang tid å gå ut av kroppen igjen..?

Skrevet

Hmm.. Ok, så da kan en graviditetstest slå ut som 1-2 uker 14 dager etter forrige mens..? Som da trolig var en spontanabort? Jeg får det bare ikke helt til å stemme.. Går det an og ha vanlig mensen med menssmerter og alikevel være gravid, eller er det hcg som tar såpass lang tid å gå ut av kroppen igjen..?

Ikke vanlig mens, men en blødning kan man ha.

Når testen sier 1-2 uker, er 1-2 uker siden eggløsning. Men disse er veldig upålitelige, de er avhengige av din hcg produksjon, nyrenes effektivitet og hvor konsentrert urin du tester på. Dersom du allerede hadde hatt SA vil den også gå ned igjen, men den vil ikke være så høy to uker etter første dag i mens dersom du ble gravid på forrige syklus.

Husk at egget fester seg 7-11 dager etter eggløsning, og at hcg produksjonen er såpass stor at den slår ut som 1-2 uker (eller gravid) 2-3 dager etter dette igjen. Med pergotime har man normalt eggløsning på dag 14-18, litt senere enn vanlig.

Skrevet

Jeg fikk pergotime av gynekologen min. Jeg skulle da bare ta den hver månede uten pause månede.

Hadde ikke eggløsning før jeg hadde gått på den i 3 måneder og nå er jeg i uke 30 :-)

Så lykke til :-)

Anonym poster: f3e3b47f72139e872b983657b08678a1

Gjest roseduft
Skrevet

Ikke vanlig mens, men en blødning kan man ha.

Når testen sier 1-2 uker, er 1-2 uker siden eggløsning. Men disse er veldig upålitelige, de er avhengige av din hcg produksjon, nyrenes effektivitet og hvor konsentrert urin du tester på. Dersom du allerede hadde hatt SA vil den også gå ned igjen, men den vil ikke være så høy to uker etter første dag i mens dersom du ble gravid på forrige syklus.

Husk at egget fester seg 7-11 dager etter eggløsning, og at hcg produksjonen er såpass stor at den slår ut som 1-2 uker (eller gravid) 2-3 dager etter dette igjen. Med pergotime har man normalt eggløsning på dag 14-18, litt senere enn vanlig.

Syklusene mine blir på 25 dager med pergo, så ble da gravid i sisste syklus.. Testet svakere pg svakere frem mot ikm, så kom tr som forventet. Vil tro jeg kanskje hadde en kjemisk da. Men skal uansett ta rådet ditt og oppsøke gyno. Gikk til privat sisst, så skal heller få henvisning fra lege - og håpe på litt bedre oppfølging da..

Takk for gode svar og råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...