Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes klimabevegelsen minner mer og mer om en religion. De bruker skremselspropaganda og forteller oss at om vi ikke gir avkall på materielle ting som gir oss glede, så vil værgudene bli sinte og lage trøbbel for oss. De sier at vi må redusere levestandarden og heller bry oss om ånzelige verdier. De sier at naturen har egenverdi, og at det er galt å utnytte andre dyr til transport, forskning, jakt og andre ting. Noen går så langt som å protestere mot tømmerhogst. De sier at menneskene synder, og at vi ikke kan leve fritt. Vi trenger sterke ledere som Al Gore til å fortelle hvor mange flyreiser vi kan ta, hva slags lyspærer vi skal bruke og masse annet som værgudene ønsker.

Anonym poster: 99437900ef12b222de36feb9cae39e20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du roter fælt nå, jeg. Med alle dine "de sier". Mesteparten av det har jeg aldri hørt noen si.

Skrevet

Nei, klimabevegelsen faller ikke under begrepet religion under noen definisjoner.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes klimabevegelsen minner mer og mer om en religion.

Hvilken klimabevegelse? Jeg kan ikke se at klimabevegelsen generelt faller inn under en slik definisjon, da religion krever et "spirituelt" eller overnaturlig aspekt.

Det eneste jeg kan komme på som er i nærheten av dette er de som måtte tro at planeten er en levende organisme, men disse er ikke representert i særlig grad i klimabevegelsen generelt.

De bruker skremselspropaganda og forteller oss at om vi ikke gir avkall på materielle ting som gir oss glede, så vil værgudene bli sinte og lage trøbbel for oss.

Nei, det sier de ikke. De snakker ikke om guder i det hele tatt, men om hvordan vår tukling med naturen vil kunne få negative konsekvenser. De tillegger ikke naturen menneskelige egenskaper som sinne.

De sier at vi må redusere levestandarden og heller bry oss om ånzelige verdier. De sier at naturen har egenverdi, og at det er galt å utnytte andre dyr til transport, forskning, jakt og andre ting. Noen går så langt som å protestere mot tømmerhogst. De sier at menneskene synder, og at vi ikke kan leve fritt. Vi trenger sterke ledere som Al Gore til å fortelle hvor mange flyreiser vi kan ta, hva slags lyspærer vi skal bruke og masse annet som værgudene ønsker.

De du eventuelt snakker om her er så marginale at de ikke teller. De er på ingen måte representantive for miljøbevegelsen generelt.

Den som virker religiøs her er du, som ikke klarer å se på ting uten å blande inn guder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...