Gå til innhold

Jeg er så lei glorifisering av morsrollen på FB!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja nå er jeg drittlei!

Konstant postes det på facebook (de samme personene) opphøyelser av seg selv og morsrollen. I det siste har følgende status spredd seg (personen er voksen!):

Jeg blir aldri en size 2, jeg vil aldri ha perfekt kropp eller se bra ut i bikini, men jeg har ansiktene deres som lyser mot meg og som gjør alt verdt det...og mer bullshit og bla bla bla!

Også har man den om strekkmerkene:

"Your body is not ruined, you're a goddamn tiger who earned her stripes."

Hva med de som fikk strekkmerker fordi de la på seg for raskt i puberteten? Vi har ingen barn å vise til, har vi da ikke fortjent "stripene" våre?

Er det bare meg som reagerere? Flertallet av disse statusene kommer fra folk som tydeligvis har behov for å "validate" sin eksistens gjennom barna sine.

Skal jeg begynne å poste om min fantastiske og lange utdanning, eller hvor godt livet er for meg uten barn?

Det verste er når folk (spesielt alenemødre) som har barn kommenterer på andres bilder à la " du har råda og tida til det du ja, som ikke har barn å tenke på," Bitterheten siver igjennom. De har jo selv nettopp ekslamert til hele verden hvor glad de er for å vie sin eksistens til den lille prinsessa/prinsen sin...?

Man blir omtrent uglesett om man ikke har barn og bruker penger på seg selv/sine hobbyer.

Og hva med oss som ikke kan få barn? Føles som et slag i trynet når man må lese andres utbasuneringer av hvordan de ikke kan ditt eller datt, men ofrer alt for barna sine, hvordan livet er så fantastisk og de aldri ville vært foruten. Hva med dem som ikke har et valg, som leve et liv uten barn?

Det er så navlebeskuende å hylle seg selv på den måten, får meg til å tenke på mødre i U-land som virkelig har problemer større enn å bekymre seg over at de aldri vil se bra ut i bikini. GET OVER YOURSELVES!

Anonym poster: 5965512be01ae378c7dccb7c2ecb278a

• Liker 42
Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Kan jeg foreslå en opprydding på facebook? Ev. en ignorering av de folka så slipper du å se dem.

Det hadde helt sikkert hjulpet på blodtrykket ditt. Dette er ment som et godt råd, jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men jeg kan å bruke ignoreringsfunksjonen på facebook så jeg slipper å irritere meg over det. :)

• Liker 5
Skrevet

Du har sikkert ikke barn selv? Eller de er så store at du har glemt hvordan det var?

Man kommer i en egen baby-lykke-boble når man får barn. Bær over med det! Vær litt raus!

Og så fjerner du dem fra nyhetsfeeden din som du ikke vil lese oppdateringene til. Det er jo ikke noe problem!

Skrevet

Du har sikkert ikke barn selv? Eller de er så store at du har glemt hvordan det var?

Man kommer i en egen baby-lykke-boble når man får barn. Bær over med det! Vær litt raus!

Og så fjerner du dem fra nyhetsfeeden din som du ikke vil lese oppdateringene til. Det er jo ikke noe problem!

Har du lest innlegget? TS kan ikke få egne barn.

• Liker 12
Skrevet

Jeg har allerede brukt den knappen ivrig. Dessverre er det noe som skjer rundt denne tida med at enkelte må bare ta helt av med å føle seg bedre med seg selv og det at de ikke har kommet lengre i livet enn å få masse unger med flere menn.

Problemet mitt med henne er at jeg kjenner henne fra mange år tilbake der hun var "etter" de pene jentene og slengte mye drit og snakket ned de som klarte seg bra og kom seg frem i livet. Nå er hver fb status på hennes side om hvor mye hun har gått ned, hvor fantastisk barna hennes er, hvor fantastisk hun er og mange "dype" sitater om livet. Jeg ler og blir provosert for hun har virkelig ikke gått foran med et eksempel, så jeg syns det vitner om mye dobbeltmoral å hylle seg selv og sine valg på den måten hun gjør når hun for noen år siden spytta misunnelig på jenter som klarte seg bra.

Skrevet

TS her. Jeg har ikke et problem med at man sier at man er glad i barna sine eller skriver hva barnet har gjort i løpet av dagen, siden det er en stor del av livet. Jeg reagerer på den overdrevne måten det gjøres på.

Det er ikke noe gale å skrive: Jeg er glad i gutten min, livet er godt. <3

For meg blir det feil med statuser typ "før jeg fikk barn levde jeg ikke, livet er bortkasta uten øyenstenene mine / rører du meg er det en ting, rører du familien min, er du død <3 / Jeg har ikke ditt, jeg har ikke datt, jeg blir aldri modell eller like fin som hun i paradise hotel, men jeg er en mamma <3 / "

• Liker 15
Skrevet

Jeg har ingenting til overs for hvordan SAMFUNNET i sin helhet legger opp til at kvinnerollen defineres gjennom det å være mor.

I går på jobb hvor jeg sier " jeg var igrunnen allerede våken kl 07.00, men så kan man jo slumre litt"

Min kollega med lett hånlig tone " vi som har unger står opp lenge før 07.00 hver eneste dag, ikke mye slumring på oss" (med andre ord: du har da ingenting du kan klage over her i verden du som ikke er mor"

Veldig fristende å svare at " ja, men så står jeg her midt i romjula med 4-5 timer overtid mens du bare stikker så snart du kan, fordi du drar " ungekortet selv i romjula"

Den samme personen som kom med denne uttalelsen vet at jeg jobber hele jula fordi alle andre har unger og kanskje vil ha fri....det vil si vakter fra 1. juledag til 2. januar......

utakk er verdens lønn...

Eller et annet eksempel

En nær bekjent da hun skulle fortelle meg om eksens nye dame :

" også gjorde han det slutt for å være sammen med denne nye megga. En sånn der kvinne på over førti, aldri hatt noen unger og ja, du vet nå hvordan slike kvinner er. Pling i bollen, helt idiot og en stor egoist "

Joda, takk for den. Er det her jeg som kvinne på 38 uten barn skal nikke og si, joda jeg har inngående kjenneskap til hvor " gale og egoistiske VI er slike kvinner som aldri har hatt barn?"

At mennesker på FB har behov for å inspirere seg selv, bekrefte seg selv og sin rolle med "inspirational quotes" mer passende for en fjortiss har jeg ikke så store problemer med. Det er igrunnen bare patetisk og de fleste av dem er en parodi på seg selv. Det jeg strever med er når dette skjer i regi av Dagbladet, VG, Aftenposten osv osv. Når alle debatter tar utgangspunkt ikke bare i at alle kvinner har barn, men også at alle kvinner vil ha barn osv osv.

Anonym poster: 5cd9b366e2aa1ddf79e3cbb80a3d0299

• Liker 31
Skrevet

TS igjen. For the record: Jeg har mange venner som har barn som fint deler det med verden på en flott måte, og som jeg syns er helt ok :)

Skrevet

Jeg har en venninne som konstant dytter ungen sin foran seg for å ta rollen som martyr. Senest i morges hadde hun en oppdatering om hvordan hun hadde stått opp kl. 5 selv om det er juleferie. Hver gng jeg prater med henne er det et eller annet sukk om "jah... Sånn er det å være småbarnsmor." Vi har kjent hverandre siden vi var 5 og nærmer oss begge 30... Men nå er det nesten blitt sånn at jeg vurderer å kutte henne ut... litt i alle fall, for jeg har ikke ork eller tolmodighet til å sitte å se på at hun bygger opp martyrrollen sin. Bah!

Anonym poster: 8f722d4ed27c134c9ea9cae39919f216

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ingenting til overs for hvordan SAMFUNNET i sin helhet legger opp til at kvinnerollen defineres gjennom det å være mor.

I går på jobb hvor jeg sier " jeg var igrunnen allerede våken kl 07.00, men så kan man jo slumre litt"

Min kollega med lett hånlig tone " vi som har unger står opp lenge før 07.00 hver eneste dag, ikke mye slumring på oss" (med andre ord: du har da ingenting du kan klage over her i verden du som ikke er mor"

Veldig fristende å svare at " ja, men så står jeg her midt i romjula med 4-5 timer overtid mens du bare stikker så snart du kan, fordi du drar " ungekortet selv i romjula"

Den samme personen som kom med denne uttalelsen vet at jeg jobber hele jula fordi alle andre har unger og kanskje vil ha fri....det vil si vakter fra 1. juledag til 2. januar......

utakk er verdens lønn...

Eller et annet eksempel

En nær bekjent da hun skulle fortelle meg om eksens nye dame :

" også gjorde han det slutt for å være sammen med denne nye megga. En sånn der kvinne på over førti, aldri hatt noen unger og ja, du vet nå hvordan slike kvinner er. Pling i bollen, helt idiot og en stor egoist "

Joda, takk for den. Er det her jeg som kvinne på 38 uten barn skal nikke og si, joda jeg har inngående kjenneskap til hvor " gale og egoistiske VI er slike kvinner som aldri har hatt barn?"

At mennesker på FB har behov for å inspirere seg selv, bekrefte seg selv og sin rolle med "inspirational quotes" mer passende for en fjortiss har jeg ikke så store problemer med. Det er igrunnen bare patetisk og de fleste av dem er en parodi på seg selv. Det jeg strever med er når dette skjer i regi av Dagbladet, VG, Aftenposten osv osv. Når alle debatter tar utgangspunkt ikke bare i at alle kvinner har barn, men også at alle kvinner vil ha barn osv osv.

Anonym poster: 5cd9b366e2aa1ddf79e3cbb80a3d0299

Ts igjen :) WORD!

Jeg er lei av å høre disse nedsettende tingene om oss som ikke har barn. Og so what om man velger å ikke få, er det liksom egoistisk? Av og til tenker jeg at jeg bare kommer til å plumpe ut med "jeg kan faktisk ikke få barn, så jeg har ikke så mye valg!"

• Liker 5
Skrevet

Enig med deg, TS. Flott at folk er glad i barna sine, og at de viser det, men mab trenger ikke strø salt i sårene til ufrivillig barnløse ved å si ting som at livet var meningsløst før man ble mor. Har flere sånne på Facebook selv. Jeg misunner ikke de som har barn, så for meg går det fint, men jeg ville nok vurdert å ignorere eller slette noen venner om jeg var deg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har også noen venninner med barn som irriterer meg på FB, mens andre venninner ikke. F.eks den med at "før jeg fikk barn var ikke livet verd å leve", så mitt liv uten barn er meningsløst og ikke verd å leve? Skal jeg bare ta selvmord hvis jeg ikke kan få barn? Nope. Mente de virkelig det om sitt eget liv før barn? Nope!

Det irriterer meg også når det kommer slike "fødselen varte i 20 timer og jeg brukte ingen smertestillende, så jeg er selvsagt en mye bedre mor enn alle som bruke smertestillende". Folk har forskjellig smerteterskel og jeg (har ingen barn) vil garantert ta i mot smertestillende under en fødsel, uten å skjemmes! Man skal da ikke måtte skjemmes fordi man bruker smertestillende og man blir ikke en dårligere mor pga smertestillende under fødselen! Hva blir det neste? "Jeg tok keisersnitt uten bedøvelse eller annen smertestillende, så fantastisk mor er jeg". AU!!

Enkelte skryter mye om livet sitt på FB fordi de har dårlig selvtillit og trur at folk liker de bedre hvis de forteller hvor fantastiske de liksom er, de tenker ikke over at folk gjennomskuer at de neppe er slik. De vil bare gjøre folk sjalu. Ingen har et slik fantastisk liv.

Anonym poster: d8f4d5b7df70059d596daa9acfb8e5bb

• Liker 11
Skrevet

Det irriterer meg også når det kommer slike "fødselen varte i 20 timer og jeg brukte ingen smertestillende, så jeg er selvsagt en mye bedre mor enn alle som bruke smertestillende". Folk har forskjellig smerteterskel og jeg (har ingen barn) vil garantert ta i mot smertestillende under en fødsel, uten å skjemmes! Man skal da ikke måtte skjemmes fordi man bruker smertestillende og man blir ikke en dårligere mor pga smertestillende under fødselen! Hva blir det neste? "Jeg tok keisersnitt uten bedøvelse eller annen smertestillende, så fantastisk mor er jeg". AU!!

Jeg husker forresten at når denne ble postet av mange av mine venninner, med kun forskjellig på timene, så var det ei venninne som postet en som var lik men som hun endret på og ramset opp det hun fikk av smertestillende, den likte jeg! Da fikk hun mange "liker" og kommentarer, mange flere enn det de andre fikk ;)

• Liker 10
Skrevet

Jeg husker forresten at når denne ble postet av mange av mine venninner, med kun forskjellig på timene, så var det ei venninne som postet en som var lik men som hun endret på og ramset opp det hun fikk av smertestillende, den likte jeg! Da fikk hun mange "liker" og kommentarer, mange flere enn det de andre fikk ;)

Jeg tror det har med at man føler at det ikke er "ekte" når folk er så overmenneskelige. Jeg føler at folk blir påtatte...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvem er det som ikke glorifiserer alt på FB?

Slike kommentarer bryr meg særdeles lite, ofte blir det bare flaut, og det trur jeg de fleste av de noen hundre som leser det tenker.

Når det gjelder venninner som er slik in real life forstår jeg dem stort sett godt, det å få barn er enormt stort, og selvfølgelig skal man få være stolt og glad. Det må jo gå ann å forstå at andre er i en lykke-boble, selv om man selv er ufrivillig barnløs. Blir det for mye martyr-sutring sier jeg fra, i formen "du har nå valgt det selv".

Endret av Athene
  • Liker 2
Skrevet

Hvem er det som ikke glorifiserer alt på FB?

Slike kommentarer bryr meg særdeles lite, ofte blir det bare flaut, og det trur jeg de fleste av de noen hundre som leser det tenker.

Når det gjelder venninner som er slik in real life forstår jeg dem stort sett godt, det å få barn er enormt stort, og selvfølgelig skal man få være stolt og glad. Det må jo gå ann å forstå at andre er i en lykke-boble, selv om man selv er ufrivillig barnløs. Blir det for mye martyr-sutring sier jeg fra, i formen "du har nå valgt det selv".

Jeg har full forståelse for baby-lykke, jeg er tante og var selv veldig glad når min søster ble mor. Jeg unner andre det beste og er ikke bitter fordi om jeg ikke kan få barn.

Men det går an å begrense seg, og det er ,som nevnt tidligere, stor forskjell på å skrive at man er glad for å bli mor enn å skrive at livet ikke har mening uten morsrollen og hva man gir opp gladelig for barna sine og bla bla bla....

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men det går an å begrense seg, og det er ,som nevnt tidligere, stor forskjell på å skrive at man er glad for å bli mor enn å skrive at livet ikke har mening uten morsrollen og hva man gir opp gladelig for barna sine og bla bla bla....

Jeg er enig i at man bør begrense seg. Men da for sin egen skyld, da det bare blir flaut. For min del betyr det veldig lite. Mitt poeng i innlegget var at jeg forstår ikke helt at man lar slike kommentarer gå inn på seg, da de blir så uendelig dumme.

Endret av Athene
Skrevet

Alle viser jo sitt vellykkede liv på facebook! Det er jo ikke noe ok å kringkaste sine dårlige sider og elendige liv heller?

Tror vi bare må bære over av slike kommentarer, og det er bare den som irriterer seg som plages. Mange andre synes slikt er helt greit.

Personlig kan jeg irritere meg over alle som må legge ut all treningen de har gjort, alle lange skiturene de har tatt, alle joggeturene de har tatt osv. Ikke spesielt morsomt å lese om for andre det heller.

Nei, vi får gjøre som med TV-en: Slå av når vi ikke liker det som sendes :laugh:

Skrevet

Jeg priser meg lykkelig for at FB ikke er min sosiale oppslagstavle der jeg annonserer livstilstanden daglig. Jeg tror ærlig talt ikke folk har så stor interesse for hvor lykkelig jeg er til enhver tid, og jeg har heller ikke behov for å kringkaste det. Jeg leser mange rare oppdateringer men tar det meste med en klype salt og ser på mye som underholdende når jeg kjeder meg. Jeg gidder ikke irritere meg.

Og så har jeg skjult noen brukere på veggen min slik at jeg slapp alt sølet som kom rett som det var.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...